2454
Sök

Plastic Fantastic, ingen bil utan en båt med kraftig amerikansk bilanknytning!

Tanken med denna tråd är att hitta en ersättare till vår nyligen sålda mahognyracer Kurre II. Den nya båten skall mer vara av samma tids barn som vår Chevrolet Camaro från 1969, inte vara byggt i trä och sakna rak axel! Välkomna... Visa mer

65 290 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 039 Inlägg
6 november 2017
Trådstartare
#21
BlueScreeen skrev:
kul med lite historia bakom! smile

Eller hur!
Jag tycker det är ett sjukt spännande inslag i vår hobby...att hitta tillbaka i tiden och få veta mer om varför saker och ting blev som att det blev och varför!  smile
Hoppas kunna fylla på med mer info så fort jag vet mer...

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 484 Inlägg
9 november 2017
#22
ja ä på! wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

1 039 Inlägg
9 november 2017
Trådstartare
#23
Berglund_89 skrev:
ja ä på! wink

Skitkul Berglund, du är välkommen! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
12 november 2017
Trådstartare
#24
Forskning kring denna båts tidigare liv pågår hela tiden och det jag fått fram hittills är följande:

Vår XK-19 har i princip sedan den var ny alltid förvarats inomhus i stora båtförvaringshangarer, vilket torde förklara båtens mycket fina yttre skick trots att den under hela sin livslängd vistats i soliga Kalifornien och Lake Arrowhead. Det gamla båttillståndet på vindrutan vid förarplatsen vittnar om detta:
https://media.fotki.com/2v2uLPgsrxAdyFV.jpg

Den eller de tidigare ägarna har helt enkelt ringt ner till båtförvaringsfirman, sagt till om att de vill ha båten sjösatt och klar till ett visst klockslag. De har sedan åkt dit, tagit en sväng eller två för att sedan gör det omvända och låta firman ställa upp båten i sitt ställage igen.

Vår båt har HIN, Hull Idenfication Number, enligt bilden nedan...
https://media.fotki.com/2v2u7smsdxAdyFV.jpg

...vilket enligt denna utgåva från Chris Craft visar att vår XK-19 med nummer 2042 är en av de sista framtagna under 1971. Vi vet ju inte om det är båtens färdigställande-år eller om båten blev klar och såld under 1972, så vad båtens korrekta årsmodell egentligen är återstår att ta reda på.

Fullständig leverans- och säljspecifikation finns i ett museum i USA, men för tillfället kan inte arkivet nås pga en omfattande renovering av museet. 
https://media.fotki.com/2v2uCSabLxAdyFV.png

Sammantaget visar timräknaren att vår XK-19 varit i drift runt 780 timmar sedan 1972 och det skulle ge c:a 17 timmar per år i gångtid! Då allt verkar funka elektriskt, tillsammans med båtens skick så finns det ingen anledning att tvivla på den siffran.

Visst syns det även att båten nyttjats som den glädjespridare den byggdes som, och det finns en hel del skavanker. Dessa skavanker visar dock på ett kärleksfullt åldrande och har gett båten en härligt patinerat men mycket fint bruksskick. Planerna är att båtens skall få fortleva i detta patenterade skick så långt det är möjligt...i alla fall på utsidan. På insidan kommer det att tillkomma lite förbättringar mer anpassade efter dagens teknik och säkerhet. Mer om detta i ett annat inlägg.

Bjussar på en helhetsbild från där båten står just nu och ivrigt väntar på att få flytta hem till Umeå.
https://media.fotki.com/2v2uLdp9GxAdyFV.jpg

I nästa uppdatering kollar vi in den väldigt unika inredningen..... wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

300 Inlägg
14 november 2017
#25
Skithäftigt, hoppas du får fram mer historia om den, alltid kul att hitta tidigare ägare och gamla bilder smile

1 039 Inlägg
14 november 2017
Trådstartare
#26
Micke181 skrev:
Skithäftigt, hoppas du får fram mer historia om den, alltid kul att hitta tidigare ägare och gamla bilder smile

Tack!
Ja, vist är det men det är svårt att söka härifrån och amerikanarna är som ett u-land när det gäller internet, tror eller ej! Man ska helst ringa, absolut inte skicka e-post och hemsidor har de svårt att snickra ihop, suck! sad

Jakten går vidare men det riktiga genombrottet blir när museet med alla originaldokument öppnar igen, då har de förhoppningsvis en utrustningslista med första ägarens namn!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

343 Inlägg
14 november 2017
#27
Hej min far har en chris craft 1962, glastron 16" 1959  och en aristo craft 1958 om du är intresserad utav någon?


2 030 Inlägg
14 november 2017
#28
Riktigt härligt att få läsa en del historia om båten! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
14 november 2017
Trådstartare
#29
Richard-R skrev:
Hej min far har en chris craft 1962, glastron 16" 1959  och en aristo craft 1958 om du är intresserad utav någon?

Tack, men en båt i taget får räcka för mig! wink

BlueScreeen skrev:
Riktigt härligt att få läsa en del historia om båten! smile

Kul att du tog dig tid att läsa!! Det är det som gör att man orkar skriva igen..! big_smile
Senast redigerat av hugger69 (14 november 2017)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
16 november 2017
#30
Hej! Då gissade jag rätt ändå! Tror jag lärt känna dig lite.

Följer!

1 039 Inlägg
16 november 2017
Trådstartare
#31
tommyhjortasen skrev:
Hej! Då gissade jag rätt ändå! Tror jag lärt känna dig lite.

Följer!

Haha, hur fasen kunde du ana det....?
Du känner mig nog bättre än jag själv gör.! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
16 november 2017
#32
Ha ha. Nej, men jag vet vilken båt jag själv önskat, gissade att du var böjd åt samma håll.

1 039 Inlägg
17 november 2017
Trådstartare
#33
tommyhjortasen skrev:
Ha ha. Nej, men jag vet vilken båt jag själv önskat, gissade att du var böjd åt samma håll.

Smaaart! wink
Själv kände jag inte till XK-19 alls , men du hade koll på den menar du..starkt! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
19 november 2017
Trådstartare
#34
Jag lovade ju att visa den mycket unika inredningen och dess detaljer så nu kör vi...

Vi börjar akterut där det först finns en väldigt tjusig kromat och original skyddsräcke. Räcket är i första hand tänk för att ge stöd åt den varelse som ligger behagligt utsträckt på den "siesta pad" som skall finnas där. På ren svenska skulle vi kanske säga soldyna eller vilobädd. Vår bädd saknas tyvärr men knapparna finns kvar på luckan så vi får kanske kika på att ta fram en ny sådan i framtiden...
https://media.fotki.com/2v2u7s4mrxAdyFV.jpg

Från en originalbroschyr ser det ut så här med färg-anpassad dyna:
https://media.fotki.com/2v2uqf528xAdyFV.jpg

Vi fortsätter i riktning mot fören och här kommer den mycket specifika soffan för XK-19 och Commander SS.
Den är alltså tredelad och med sidorna vinklade för ökat sociala umgänge. Randningen på den mittre sittplatsen gick alltså igen på soldynan. Vår inredning är helt vit vilket de efterforskningar jag sett hittills är ganska ovanligt...de flesta inredningar var 70-tals bruna, se bilden ovan, mot det créme-färgade skrovet och däcket. Vår inredning kan ju vara utbytt någongång men inget jag sett hittills tyder på det. Durken är dock klädd, eller flockad i brun typ heltäckningsmatta!
https://media.fotki.com/2v2u7s4iyxAdyFV.jpg

De två främre stolarna är inställbara i höjd och längsled snabbt snurrbara med låsning! Allt för att öka den sociala gemenskapen mellan främre och bakre passagerare! Stolarna var inte rengjorda riktigt på bilden men är i mycket fint originalskick, som resten av dynorna och sidostoppningen.
https://media.fotki.com/2v2u7sDe8xAdyFV.jpg
Formen på stolarna har varierat med åren men från runt 1971 får de denna mer rundade form.

Så har vi då kommit fram till en av båtvärldens absolut fränaste instrumentbrädor!
https://media.fotki.com/2v2u7sDwjxAdyFV.jpg

Den skarpögde noterar genast den diaboliskt coola varvräknaren som är direkt tagen från optionlistan från Camaro eller Pontiac, det blir inte fränare än så här!
https://media.fotki.com/2v2u7s4WNxAdyFV.jpg

Instrument och reglage har en snygg, central och lättåtkomlig placering. Däremot var man tydligen inte så noga med att linjera hålborrningen vid Chris Craft-fabriken...nåt som man lätt glömmer bort vid renoveringar och det blir överdrivet noggrant och därmed inte korrekt restaurerat.
https://media.fotki.com/2v2u7s4VqxAdyFV.jpg

...man får ju på typiskt amerikanskt manér inte heller glömma bort vilken farkost man färdas i så emblem finns även på instrumentbrädan:
https://media.fotki.com/2v2u7sDbdxAdyFV.jpg

Bakom den extremt fula rattmuffen i fuskskinn döljer sig en mycket fin originalratt i teak och med nitar. Påminner om både Camarons och Mustangens rattar från 60-talet. Växelföraren är helt original med och i matchande teak. Till höger om ratten skymtar man reglaget för den elektriska tilten och timräknaren.
Till vänster om ratten är reglaget för den stenhårda sökarlyktan från klassiska Iva-Lite.
https://media.fotki.com/2v2u7sD15xAdyFV.jpg
På bilden ovan ser man även de bruna flockade eller klädda durkarna.

Bjuder på en samlingsbild där man ser hela brädan tillsammans med extra tillbehör som dubbla signalhorn och sökarlyktan. Allt krom är i extremt fint originalskick och allt elektriskt fungerar!
Den böjda backspegeln är original och till för att ha koll på de Speedoförsedda ynglingar som sprattlar där bak med vattenskidor på fötterna!
https://media.fotki.com/2v2u7s4tNxAdyFV.jpg

I nästa uppdatering tror jag vi kikar lite närmare på motor och drivlina! smile
Senast redigerat av hugger69 (19 november 2017)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
19 november 2017
#35
Tack för de härliga bilderna! Nej, kände inte till x-19, däremot märket Chris Craft, som jag förknippar med genuina racebåtar från 60 till 70:iotal.

1 039 Inlägg
19 november 2017
Trådstartare
#36
tommyhjortasen skrev:
Tack för de härliga bilderna! Nej, kände inte till x-19, däremot märket Chris Craft, som jag förknippar med genuina racebåtar från 60 till 70:iotal.

Vassego!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

2 030 Inlägg
20 november 2017
#37
Otroligt härlig läsning som vanligt! smile
Nu blev man ju lite sugen på båt lol

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.

1 039 Inlägg
20 november 2017
Trådstartare
#38
BlueScreeen skrev:
Otroligt härlig läsning som vanligt! smile
Nu blev man ju lite sugen på båt lol

Skitkul att du gillar det, båtar är fränt! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
28 november 2017
#39
Och, berätta gärna lite mer om vilket öde som väntar båten.

1 039 Inlägg
28 november 2017
Trådstartare
#40
tommyhjortasen skrev:
Och, berätta gärna lite mer om vilket öde som väntar båten.

Nu är jag inte riktigt med dig....öde?

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1


Sök