2052
Sök

Plastic Fantastic, ingen bil utan en båt med kraftig amerikansk bilanknytning!

Tanken med denna tråd är att hitta en ersättare till vår nyligen sålda mahognyracer Kurre II. Den nya båten skall mer vara av samma tids barn som vår Chevrolet Camaro från 1969, inte vara byggt i trä och sakna rak axel! Välkomna... Visa mer

65 289 Visningar
Projektet avslutat 9 oktober 2023
1 049 Inlägg
2 december 2017
#41
I positiv bemärkelse!

1 039 Inlägg
2 december 2017
Trådstartare
#42
tommyhjortasen skrev:
I positiv bemärkelse!

Haha, ok!
Det vet jag ju inte ....båten är inte ens hemma än så det ödet ligger i framtiden..

Mitt mål med båten är att bevara originalskicket med all dess patina...i alla fall gällande det estetiska.
Säkerhetsuppdateringar som inte syns direkt i form av ny brandsläckare, batterifrånskiljare samt vatten och bränslefilter lär monteras innan nyttjande nästa sommar.  wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
3 december 2017
Trådstartare
#43
Det jag vet om motor och drivlina skall jag föröka redogöra för här.
Har ju inte haft så väldigt mycket tid att söka information på och då dessa båtar var och är väldigt ovanliga även på andra sidan pölen i det stora landet i väster gör det inte lättare. I vissa fall så förekommer det även olika information på dokument från Chris Craft själva så det är lite svajigt.

https://media.fotki.com/2v2u7sDENxAdyFV.jpg
Motorn i vår XK-19 är förmodligen direkt hämtad från Chevrolet och deras Tonawanda-fabrik. I vårt fall är det en liten västingmotor som satt i Camaro Z/28 och Corvetten from 1971. Tittar man noga på skylten nedan ser man att det är stämplat 350 LFVHP där HP står för High Performance. Alla XK fick inte dessa motorer utan det finns ett antal alternativ att välja på där de vanligaste var en 327 eller 350 men även 302:an har funnits. Vår motor verkar vara i ett ganska orört originalskick med tanke på alla färg som är kvar på slangar mm. En remskiva verkar dock utbytt.
https://media.fotki.com/2v2uGDTgjxAdyFV.jpg

Den skarpsynte noterar även att Corvettens klassiska emblem med korsade flaggor sitter kvar på höger ventilkåpa. Efter att Chris Craft mariniserat 350:in så har hela härligheten, inklusive ventilkåporna i aluminium, fått en rejäl dusch av Chris Crafts karakteristiska blå motorfärg.
https://media.fotki.com/2v2u7s4eFxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2u7s4q8xAdyFV.jpg

Effekten på dessa 350 FLVHP motorer var störst i början på modellåret då man fick ut hela 350 hk ur den lilla godingen men eftersom insåg man att för höga kompressioner inte var så kundvänligt då man var tvungen att köra på högoktanig soppa så kompressionen sänktes senare och vår motor från 1971-72 ligger förmodligen någonstans mellan 300-330 hk....inte kattskit det heller på en originalbåt från början av 70-talet! wink
Camaron och Corvetten hade lägre effekt i sina samtida 350-motorer vad jag har förstått?!

Drevet har jag ju berättat min lite i tidigare inlägg och det som sitter på vår båt bär loggan från Chris Craft men är egentligen ett 270-drev från Volvo Penta.
Mer kring drevets utveckling kan den intresserade ta del av här:http://www.rbbi.com/folders/pat/isd.htm
https://media.fotki.com/2v2u7s4wqxAdyFV.jpg

https://media.fotki.com/2v2u7sDgdxAdyFV.jpg

Nu har jag berättat allt jag vet om båten i detta nu så jag återkommer så fort det finns något att förtäta. Båten  kommer ju inte hem till oss förrän till våren och jag då kan kanske återkomma med lite mer info och ta lite nya bilder.

God (H)Jul på er tills vi hörs igen!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
#44
Nu är planeringen i full gång för att få upp båten till Umeå! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
16 maj 2018
#45
Finemang! Ser fram emot nästa uppdatering.

1 039 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#46
tommyhjortasen skrev:
Finemang! Ser fram emot nästa uppdatering.

D kommer alldeles strax...båten kom hem igår faktiskt men hinner inte med några bilder förrän efter helgen! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

Tokig 08a
1 019 Inlägg
17 maj 2018
#47
Kul att se att folk härjar på med annat än bara bilar!
följer självklart detta!


1 039 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#48
Robb192 skrev:
Kul att se att folk härjar på med annat än bara bilar!
följer självklart detta!

Skitkul att höra! Sånt inspirerar en att fortsätta uppdatera, tackar! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

761 Inlägg
17 maj 2018
#49
Kul att det inte bara är landkrabbor som hänger här! :-D följer detta med stort intresse!
Dessa båtar är riktigt fina och faller mig i smak då den är i samma utsträckning ser ut som en mahogny racer. Suktar själv efter en båt nu efter fyra år på torra land, fast kanske en lite mer fartfylld båt än din ;-)


1 039 Inlägg
18 maj 2018
Trådstartare
#50
Snurriis skrev:
Kul att det inte bara är landkrabbor som hänger här! :-D följer detta med stort intresse!
Dessa båtar är riktigt fina och faller mig i smak då den är i samma utsträckning ser ut som en mahogny racer. Suktar själv efter en båt nu efter fyra år på torra land, fast kanske en lite mer fartfylld båt än din ;-)

Eller hur! smile
Inte så många som känner till dem faktiskt, inte ens i USA har jag förstått.
De här båtar är precis som du säger en hylllning till de klassiska mahognyracers som Chris Craft var kända för men med ett skrov baserat på erfarenheter från offshore racing!
Spännande med ditt nya båt-suktande, avd kan de bli tro? wink
....för övrigt har jag ingen aning om vad en XK-19 kan komma upp i för farter men helt slö tror jag inte den är med tanke på att effekten ligger på runt 320-330 hk! big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

761 Inlägg
18 maj 2018
#51
hugger69 skrev:
Snurriis skrev:
Kul att det inte bara är landkrabbor som hänger här! :-D följer detta med stort intresse!
Dessa båtar är riktigt fina och faller mig i smak då den är i samma utsträckning ser ut som en mahogny racer. Suktar själv efter en båt nu efter fyra år på torra land, fast kanske en lite mer fartfylld båt än din ;-)

Eller hur! smile
Inte så många som känner till dem faktiskt, inte ens i USA har jag förstått.
De här båtar är precis som du säger en hylllning till de klassiska mahognyracers som Chris Craft var kända för men med ett skrov baserat på erfarenheter från offshore racing!
Spännande med ditt nya båt-suktande, avd kan de bli tro? wink
....för övrigt har jag ingen aning om vad en XK-19 kan komma upp i för farter men helt slö tror jag inte den är med tanke på att effekten ligger på runt 320-330 hk! big_smile

Innan dottern kom så hade jag en 16fot offshore dåt med en thower of power 90hk, luftsmort och vattenpickup för barlast och massa annat godis. Han aldrig riktigt testa klart ekipaget men vet att när det tävlades så hade dom blueprintade yammaha 55hk och då gjorde dom 50+ knop ;-D å jag fick upp den i 55 men sen började båten gunga så hade inte tid att titta på gps:en :-p

Går i funderingar nu på en Fjord 17 med sin kända skrovform och någon "värsting" motor, måste bara övertala frugan att det kommer att gå bra att köra under 40knop också ^^


1 039 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
#52
Snurriis skrev:
hugger69 skrev:
Snurriis skrev:
Kul att det inte bara är landkrabbor som hänger här! :-D följer detta med stort intresse!
Dessa båtar är riktigt fina och faller mig i smak då den är i samma utsträckning ser ut som en mahogny racer. Suktar själv efter en båt nu efter fyra år på torra land, fast kanske en lite mer fartfylld båt än din ;-)

Eller hur! smile
Inte så många som känner till dem faktiskt, inte ens i USA har jag förstått.
De här båtar är precis som du säger en hylllning till de klassiska mahognyracers som Chris Craft var kända för men med ett skrov baserat på erfarenheter från offshore racing!
Spännande med ditt nya båt-suktande, avd kan de bli tro? wink
....för övrigt har jag ingen aning om vad en XK-19 kan komma upp i för farter men helt slö tror jag inte den är med tanke på att effekten ligger på runt 320-330 hk! big_smile

Innan dottern kom så hade jag en 16fot offshore dåt med en thower of power 90hk, luftsmort och vattenpickup för barlast och massa annat godis. Han aldrig riktigt testa klart ekipaget men vet att när det tävlades så hade dom blueprintade yammaha 55hk och då gjorde dom 50+ knop ;-D å jag fick upp den i 55 men sen började båten gunga så hade inte tid att titta på gps:en :-p

Går i funderingar nu på en Fjord 17 med sin kända skrovform och någon "värsting" motor, måste bara övertala frugan att det kommer att gå bra att köra under 40knop också ^^

Haha, det där låter spännande!
I samma båthallar som vår båt, fast på våning 2, står finns en en liten värsting som du skulle gilla..tror den gjorde över 70 kn när de körde sist! Det är ett katamaran-skrov med gummiläpp där bak så den går på en luftkudde, typ!  Motorn är en Mercury X2 eller nåt! Ska ta en bild under helgen och lägga hör så får du se! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

761 Inlägg
19 maj 2018
#53
hugger69 skrev:
Snurriis skrev:
hugger69 skrev:
Eller hur! smile
Inte så många som känner till dem faktiskt, inte ens i USA har jag förstått.
De här båtar är precis som du säger en hylllning till de klassiska mahognyracers som Chris Craft var kända för men med ett skrov baserat på erfarenheter från offshore racing!
Spännande med ditt nya båt-suktande, avd kan de bli tro? wink
....för övrigt har jag ingen aning om vad en XK-19 kan komma upp i för farter men helt slö tror jag inte den är med tanke på att effekten ligger på runt 320-330 hk! big_smile

Innan dottern kom så hade jag en 16fot offshore dåt med en thower of power 90hk, luftsmort och vattenpickup för barlast och massa annat godis. Han aldrig riktigt testa klart ekipaget men vet att när det tävlades så hade dom blueprintade yammaha 55hk och då gjorde dom 50+ knop ;-D å jag fick upp den i 55 men sen började båten gunga så hade inte tid att titta på gps:en :-p

Går i funderingar nu på en Fjord 17 med sin kända skrovform och någon "värsting" motor, måste bara övertala frugan att det kommer att gå bra att köra under 40knop också ^^

Haha, det där låter spännande!
I samma båthallar som vår båt, fast på våning 2, står finns en en liten värsting som du skulle gilla..tror den gjorde över 70 kn när de körde sist! Det är ett katamaran-skrov med gummiläpp där bak så den går på en luftkudde, typ!  Motorn är en Mercury X2 eller nåt! Ska ta en bild under helgen och lägga hör så får du se! wink

Jo har Offshore racing i blodet från farsgubben som körde i sveriges största klass i början av 90-talet (ombyggd nimo 27 till 29fot och 12L V8 ^^)  och lite mimdre klasser på 80-talet (argocat 15-18fot med både inom/utombordare)
Hmm låter som en C-katta som dom tävlar med https://goo.gl/images/Tz3JFZ sådan på bilden. Kattamaran med gummikjol i aktern som reglerar luftflödet under tunneln så man får mer eller mindre lyft av båten! Riktigt effektivt och primitivt :-) ja lägg upp bild så får jag se på skapelsen :-D men mer bilder och historia på din underbara skapelse också!! ^^
Senast redigerat av Snurriis (19 maj 2018)


1 039 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
#54
Inte riktigt likt då den som står ovanför vår båt saknar överbyggnad men principen kan vara densamma..men jag fixar bilda till i morrn!

Här är några bilder jag tog vid hämtningen av båten i Umeå i onsdags, blev lite köbildning genom centrala Umeå då vårt relativt breda ekipage drog fram i 30 km/h:
https://media.fotki.com/2v2JisAPWxAdyFV.jpg

Drog den med vår andrabil för det var smidigast men båtar blir rätt stora på land faktiskt! smile
https://media.fotki.com/2v2JisAinxAdyFV.jpg

Det syns inte på bilden hur bred den är egentligen då det är ett amerikanskt släp där hjulen sitter betydligt längre ut än på ett dito svenskt, men det rör sig om typ 2,5 m!
https://media.fotki.com/2v2JisA4VxAdyFV.jpg

..så det var precis på gränsen att trailern rymdes mellan pelarna i hangaren, men nu har vår XK-19 hittat sitt bo:
https://media.fotki.com/2v2JisAVgxAdyFV.jpg
https://media.fotki.com/2v2JisAgqxAdyFV.jpg
Ja, jag vet att stödhjulet sitter snett men det var en provisorisk lösning under frakten, det ska fixas till!

Ska ut till båten i morrn igen och börja kika på vad som behöver göras och kika på hur den ser ut egentligen så fler uppdateringar kommer!
Senast redigerat av hugger69 (19 maj 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

761 Inlägg
19 maj 2018
#55
Finna bara ett ord! MUMMA!!!!! :-D montera krok på huggern så får du ett fulländat ekipage! ^^


1 039 Inlägg
19 maj 2018
Trådstartare
#56
Snurriis skrev:
Finna bara ett ord! MUMMA!!!!! :-D montera krok på huggern så får du ett fulländat ekipage! ^^

Hehe tack, tanken har slagit mig! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 039 Inlägg
22 maj 2018
Trådstartare
#57
Sorry Snurris, missade att ta bilder på racer-katamaranen men får försöka igen vid nästa besök. wink

Började så i helgen att bekanta mig med vår XK och se vad som behöver göras innan sjösättning.

Jag hade noterat när jag såg båten första gången att kombo-lanterna i fören hade smält glas så ett nytt beställdes redan i vintras från USA, viss skillnad va?
https://media.fotki.com/2v2JinZ24xAdyFV.jpg
Ska dit med lite packningar samt polera kromet men sen så...

Fotade även timräknaren och den verkar ha gåt endast 740 h, kan nog stämma men säker kan man aldrig vara!
https://media.fotki.com/2v2JinZ9VxAdyFV.jpg

Fick med två flaskor från Lake Arrowhead som låg dolt i ett av förvaringsfacken, kul minne!
https://media.fotki.com/2v2JinZdGxAdyFV.jpg

Tog även av rattmuffen för att se skicket på originalratten och visst har den lite skavanker i träet men oj så trevlig ändå. Hängde även dit en passande nyckelring:
https://media.fotki.com/2v2JinZMgxAdyFV.jpg

Torkade även av allt resdamm på hela båten och fällde upp den typiskt amerikanska bimini-toppen.
Har alltid tyckt att de vart förskräckligt fula med dessa soltak men det ger helt klart en sån här båt karaktär! smile
https://media.fotki.com/2v2JinQ9CxAdyFV.jpg

Akterlanternan såg även den ut att vara i fint originalskick:
https://media.fotki.com/2v2JinQanxAdyFV.jpg
Liksom hamnkapellet över sittbrunnen så är båda kapellen är nytillverkade i USA verkar det som.

Fotstegen till badstegen har sett sina bästa dagar så de tänkte jag byta ut. Hade lite gammal honduras-mahogny liggandes så jag tänkte låta en bekant CNC-fräsa ut nya så man inte helt släpper kontakten med den gamla mahogny-racern Kurre! smile
https://media.fotki.com/2v2JD9uzTxAdyFV.jpg

Har skrivit upp en hel del andra saker på att-göra-listan så det kommer mer i kommande uppdateringar!
Senast redigerat av hugger69 (24 maj 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

1 049 Inlägg
24 maj 2018
#58
Kommer besten i sjön denna säsong? Som du säkert känner till så var Chevrolets värsta 350 smallblock -70 Lt!:an på 370 hp, en sådan fanns i min Camaro fast i modifierat skick (557 hp vid 8600 rpm).

Mer uppdateringar, ser fram emot dem.

1 039 Inlägg
25 maj 2018
Trådstartare
#59
tommyhjortasen skrev:
Kommer besten i sjön denna säsong? Som du säkert känner till så var Chevrolets värsta 350 smallblock -70 Lt!:an på 370 hp, en sådan fanns i min Camaro fast i modifierat skick (557 hp vid 8600 rpm).

Mer uppdateringar, ser fram emot dem.

Självklart är tanken sjösättning denna säsong, men exakt när återstår att se!  Vis av mina tidigare projekt och Murphys law så kan allt hända.....

Nja, har inte så detaljkoll på Chevas 350 faktiskt! Det var så mycket alltså? Var det samma som satt i Corvette å Z/28?
Edit: Kollade nu och det här är nog en LT-1 i botten men från 1971 då effekten sjönk till 330 hk pga sänkt kompression! Så,dina uppgifter från 1970 är helt korrekta! smile
Senast redigerat av hugger69 (25 maj 2018)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1

761 Inlägg
31 maj 2018
#60
hugger69 skrev:
Sorry Snurris, missade att ta bilder på racer-katamaranen men får försöka igen vid nästa besök. wink

Började så i helgen att bekanta mig med vår XK och se vad som behöver göras innan sjösättning.

Jag hade noterat när jag såg båten första gången att kombo-lanterna i fören hade smält glas så ett nytt beställdes redan i vintras från USA, viss skillnad va?
https://media.fotki.com/2v2JinZ24xAdyFV.jpg
Ska dit med lite packningar samt polera kromet men sen så...

Fotade även timräknaren och den verkar ha gåt endast 740 h, kan nog stämma men säker kan man aldrig vara!
https://media.fotki.com/2v2JinZ9VxAdyFV.jpg

Fick med två flaskor från Lake Arrowhead som låg dolt i ett av förvaringsfacken, kul minne!
https://media.fotki.com/2v2JinZdGxAdyFV.jpg

Tog även av rattmuffen för att se skicket på originalratten och visst har den lite skavanker i träet men oj så trevlig ändå. Hängde även dit en passande nyckelring:
https://media.fotki.com/2v2JinZMgxAdyFV.jpg

Torkade även av allt resdamm på hela båten och fällde upp den typiskt amerikanska bimini-toppen.
Har alltid tyckt att de vart förskräckligt fula med dessa soltak men det ger helt klart en sån här båt karaktär! smile
https://media.fotki.com/2v2JinQ9CxAdyFV.jpg

Akterlanternan såg även den ut att vara i fint originalskick:
https://media.fotki.com/2v2JinQanxAdyFV.jpg
Liksom hamnkapellet över sittbrunnen så är båda kapellen är nytillverkade i USA verkar det som.

Fotstegen till badstegen har sett sina bästa dagar så de tänkte jag byta ut. Hade lite gammal honduras-mahogny liggandes så jag tänkte låta en bekant CNC-fräsa ut nya så man inte helt släpper kontakten med den gamla mahogny-racern Kurre! smile
https://media.fotki.com/2v2JD9uzTxAdyFV.jpg

Har skrivit upp en hel del andra saker på att-göra-listan så det kommer mer i kommande uppdateringar!

Synd! :-( men har mer att vänta på nästa uppdatering då! Hoppas den kommer snart!!! :-D



Sök