4580
Sök

Trögt, bökigt att få i sjätte växeln, xc70 2015, D4

40 Inlägg
29 september 2017
Trådstartare
#1
Hej.
Jag har just köpt en xc70 med sköna D4 motorn årsmodell 2015.
En riktigt härlig bil.
Bilen har rullat 11500 mil idag.
Enda jag kan klaga på är att den är svår att växla främst mellan 4;an till 6:e växeln. Det är rejält trögt här inte minst när bilen inte hunnit bli varm. Att lägga i sexan från femte går enklare men ändå lite besvärligt ibland upplever jag.
De andra växlarna löper lätt och smidigt.

Någon som tror sig veta varför den upplevs på min beskrivning?

Trevlig helg

/PM

Evildan
30 september 2017
#2
martin207 skrev:
Hej.
Jag har just köpt en xc70 med sköna D4 motorn årsmodell 2015.
En riktigt härlig bil.
Bilen har rullat 11500 mil idag.
Enda jag kan klaga på är att den är svår att växla främst mellan 4;an till 6:e växeln. Det är rejält trögt här inte minst när bilen inte hunnit bli varm. Att lägga i sexan från femte går enklare men ändå lite besvärligt ibland upplever jag.
De andra växlarna löper lätt och smidigt.

Någon som tror sig veta varför den upplevs på min beskrivning?

Trevlig helg

/PM

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#3
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Hej.
Jag har just köpt en xc70 med sköna D4 motorn årsmodell 2015.
En riktigt härlig bil.
Bilen har rullat 11500 mil idag.
Enda jag kan klaga på är att den är svår att växla främst mellan 4;an till 6:e växeln. Det är rejält trögt här inte minst när bilen inte hunnit bli varm. Att lägga i sexan från femte går enklare men ändå lite besvärligt ibland upplever jag.
De andra växlarna löper lätt och smidigt.

Någon som tror sig veta varför den upplevs på min beskrivning?

Trevlig helg

/PM

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
30 september 2017
#4
martin207 skrev:
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Hej.
Jag har just köpt en xc70 med sköna D4 motorn årsmodell 2015.
En riktigt härlig bil.
Bilen har rullat 11500 mil idag.
Enda jag kan klaga på är att den är svår att växla främst mellan 4;an till 6:e växeln. Det är rejält trögt här inte minst när bilen inte hunnit bli varm. Att lägga i sexan från femte går enklare men ändå lite besvärligt ibland upplever jag.
De andra växlarna löper lätt och smidigt.

Någon som tror sig veta varför den upplevs på min beskrivning?

Trevlig helg

/PM

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

Evil menar att du ska hålla på att lägga i växlarna med avstängd motor. Är det lika svårt mellan 4:an och 6:an då med?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
30 september 2017
#5
martin207 skrev:
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Hej.
Jag har just köpt en xc70 med sköna D4 motorn årsmodell 2015.
En riktigt härlig bil.
Bilen har rullat 11500 mil idag.
Enda jag kan klaga på är att den är svår att växla främst mellan 4;an till 6:e växeln. Det är rejält trögt här inte minst när bilen inte hunnit bli varm. Att lägga i sexan från femte går enklare men ändå lite besvärligt ibland upplever jag.
De andra växlarna löper lätt och smidigt.

Någon som tror sig veta varför den upplevs på min beskrivning?

Trevlig helg

/PM

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

Röra om i oljan är ett annat uttryck för att med en manuell bil växla. wink
1.Avstängd bil.
2.Tryck ned kopplingspedalen.
3.Växla igenom lägena och framförallt dom som kärvar.
Senast redigerat av Evildan (30 september 2017)

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#6
Vettemannen skrev:
martin207 skrev:
Evildan skrev:

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

Evil menar att du ska hålla på att lägga i växlarna med avstängd motor. Är det lika svårt mellan 4:an och 6:an då med?

/Benny

Hej jag förstår
Med oljeomrörningen fungerar växlingen mellan 1-2:an; 2-3; 3-4an men från 4-5 tar det "stopp" och jag vill inte ta i för mkt. Dock tror jag att jag får i sexan nu men inte femman. Dock kan det vara växel 4 istället för 6. Backen går att få in med avstängd bil.
Ska jag fortsätta omröra....

/Martin

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#7
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Evildan skrev:

Det kan bero på att varvtalsskillnaden mellan fjärde och sjätte växeln är så pass stort att växellådan synkroniseringsringar inte hinner med, mellan femte och sjätte är skillnaden mindre och då går det lättare.
Nu ska det inte vara så segt/trögt, inte ens i modern Volvo-låda, utan ett växellådsvätskebyte är nog bra att genomföra.
Om du stänger av bilen och sitter och rör om i oljan går växlarna i lättare då?

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

Röra om i oljan är ett annat uttryck för att med en manuell bil växla. wink
1.Avstängd bil.
2.Tryck ned kopplingspedalen.
3.Växla igenom lägena och framförallt dom som kärvar.

Hej jag förstår
Med oljeomrörningen fungerar växlingen mellan 1-2:an; 2-3; 3-4an men från 4-5 tar det "stopp" och jag vill inte ta i för mkt. Dock tror jag att jag får i sexan nu men inte femman. Dock kan det vara växel 4 istället för 6. Backen går att få in med avstängd bil.
Ska jag fortsätta omröra....

/P

Evildan
30 september 2017
#8
martin207 skrev:
Evildan skrev:
martin207 skrev:

Låter inte helt orimligt.
Att byta olja till växellådan är något man gör på verkstad misstänker jag.
Hur menar du att man ska röra moi oljan och gör man detta efter man bytt den samma?


/Peter

Röra om i oljan är ett annat uttryck för att med en manuell bil växla. wink
1.Avstängd bil.
2.Tryck ned kopplingspedalen.
3.Växla igenom lägena och framförallt dom som kärvar.

Hej jag förstår
Med oljeomrörningen fungerar växlingen mellan 1-2:an; 2-3; 3-4an men från 4-5 tar det "stopp" och jag vill inte ta i för mkt. Dock tror jag att jag får i sexan nu men inte femman. Dock kan det vara växel 4 istället för 6. Backen går att få in med avstängd bil.
Ska jag fortsätta omröra....

/P

Eftersom det går tungt utan roterande delar på de två växlarna längst till höger kan det vara en justering av vajer/stag eller hur nu själva rörelsen överförs från spaken.

Hur vanligt det är vet jag inte men det finns en hope Volvomekar på forumet och med lite tur trillar snart någon in i tråden för mer modellspecifika råd.

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#9
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Evildan skrev:

Röra om i oljan är ett annat uttryck för att med en manuell bil växla. wink
1.Avstängd bil.
2.Tryck ned kopplingspedalen.
3.Växla igenom lägena och framförallt dom som kärvar.

Hej jag förstår
Med oljeomrörningen fungerar växlingen mellan 1-2:an; 2-3; 3-4an men från 4-5 tar det "stopp" och jag vill inte ta i för mkt. Dock tror jag att jag får i sexan nu men inte femman. Dock kan det vara växel 4 istället för 6. Backen går att få in med avstängd bil.
Ska jag fortsätta omröra....

/P

Eftersom det går tungt utan roterande delar på de två växlarna längst till höger kan det vara en justering av vajer/stag eller hur nu själva rörelsen överförs från spaken.

Hur vanligt det är vet jag inte men det finns en hope Volvomekar på forumet och med lite tur trillar snart någon in i tråden för mer modellspecifika råd.

Jag tackar för engagemanget

/Pete

4 824 Inlägg
30 september 2017
#10
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#11
Christian S skrev:
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

Evildan
30 september 2017
#12
martin207 skrev:
Christian S skrev:
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

Där kom det en riktig klippa på bilarna, en av dom som bygger dom. smile

Prova och hör med Volvoverkstaden, någon Good Will har dom förhoppningsvis.
Är den köpt på en firma kan du kontakta den om du har någon typ av garanti.
Själva proceduren förefaller rätt enkel enligt Christians beskrivning, med lite googling eller youtubande kanske du kan hitta några bilder/film.
Senast redigerat av Evildan (30 september 2017)

4 824 Inlägg
30 september 2017
#13
Evildan skrev:
martin207 skrev:
Christian S skrev:
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

Där kom det en riktig klippa på bilarna, en av dom som bygger dom. smile

Prova och hör med Volvoverkstaden, någon Good Will har dom förhoppningsvis.
Är den köpt på en firma kan du kontakta den om du har någon typ av garanti.
Själva proceduren förefaller rätt enkel enligt Christians beskrivning, med lite googling eller youtubande kanske du kan hitta några bilder/film.

jobbar som justerade på spärren vilket är en av dom ställen inne på volvo som fixar bilar som det är fel på wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

4 824 Inlägg
30 september 2017
#14
martin207 skrev:
Christian S skrev:
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

du kan säkert få hjälp med det om du åker till närmsta volvoverkstad, lite konstigt bara att tidigare ägare inte anmärkt på det.
det är absolut inte svårt att justera den och det enda verktyget du behöver är en näbbtång.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#15
Christian S skrev:
martin207 skrev:
Christian S skrev:
iom att du verkar ha problem med att få 5,6,R så kan du prova att justera växelvajern, du kommer åt den genom att ta bort sidopanelen på främre delen av tunnelkonsolen på väntersida, innanför där hittar du vajrarna som går ifrån växelspaken till växellådan.
du justera den genom att lägga i neutral sen rycker du ut den gula låsningen en lite bit, efter det för du växelspaken i sidled ett par gånger sen är det bara att trycka in låsningen och prova om det blev bättre.
har fått göra detta x antal gånger på jobbet när vajern blivit feljusterad på banan.

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

du kan säkert få hjälp med det om du åker till närmsta volvoverkstad, lite konstigt bara att tidigare ägare inte anmärkt på det.
det är absolut inte svårt att justera den och det enda verktyget du behöver är en näbbtång.

Då får jag ta kontakt med säljaren. Han sade att de ansvarar för eventuella fel de första 500 milen. Jag har väl kört 80.

Jag lovar att återkomma.

/Peter

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
30 september 2017
#16
martin207 skrev:
Christian S skrev:
martin207 skrev:

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

du kan säkert få hjälp med det om du åker till närmsta volvoverkstad, lite konstigt bara att tidigare ägare inte anmärkt på det.
det är absolut inte svårt att justera den och det enda verktyget du behöver är en näbbtång.

Då får jag ta kontakt med säljaren. Han sade att de ansvarar för eventuella fel de första 500 milen. Jag har väl kört 80.

Jag lovar att återkomma.

/Peter

Ja men då så. Klart som korvspad alltså!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

40 Inlägg
30 september 2017
Trådstartare
#17
Christian S skrev:
Evildan skrev:
martin207 skrev:

Borde inte, eftersom bilen inte passerat 15 000, Volvo fixa detta åt mig?
Jag är ingen bilmekaniker wink

/Peter

Där kom det en riktig klippa på bilarna, en av dom som bygger dom. smile

Prova och hör med Volvoverkstaden, någon Good Will har dom förhoppningsvis.
Är den köpt på en firma kan du kontakta den om du har någon typ av garanti.
Själva proceduren förefaller rätt enkel enligt Christians beskrivning, med lite googling eller youtubande kanske du kan hitta några bilder/film.

jobbar som justerade på spärren vilket är en av dom ställen inne på volvo som fixar bilar som det är fel på wink

Tror du också på teorin med vajern? Varför tidigare ägare inte brytt sig om det då de ändå mört 11 tusen mil.... Kan problemet med vajern uppstå efter en tid eller är detta en grej från fabrik?

2 638 Inlägg
30 september 2017
#18
martin207 skrev:
Christian S skrev:
Evildan skrev:
Där kom det en riktig klippa på bilarna, en av dom som bygger dom. smile

Prova och hör med Volvoverkstaden, någon Good Will har dom förhoppningsvis.
Är den köpt på en firma kan du kontakta den om du har någon typ av garanti.
Själva proceduren förefaller rätt enkel enligt Christians beskrivning, med lite googling eller youtubande kanske du kan hitta några bilder/film.

jobbar som justerade på spärren vilket är en av dom ställen inne på volvo som fixar bilar som det är fel på wink

Tror du också på teorin med vajern? Varför tidigare ägare inte brytt sig om det då de ändå mört 11 tusen mil.... Kan problemet med vajern uppstå efter en tid eller är detta en grej från fabrik?

Märkte du inget när du provkörde eftersom du säger att felet fanns redan när förra ägaren hade bilen? Tänkte att det kan vara svårt att få igenom ett garantiärende då de kan mena på att det är du som orsakat det, om du ej påpekade detta vid köpet menar jag hmm

4 824 Inlägg
1 oktober 2017
#19
martin207 skrev:
Christian S skrev:
Evildan skrev:
Där kom det en riktig klippa på bilarna, en av dom som bygger dom. smile

Prova och hör med Volvoverkstaden, någon Good Will har dom förhoppningsvis.
Är den köpt på en firma kan du kontakta den om du har någon typ av garanti.
Själva proceduren förefaller rätt enkel enligt Christians beskrivning, med lite googling eller youtubande kanske du kan hitta några bilder/film.

jobbar som justerade på spärren vilket är en av dom ställen inne på volvo som fixar bilar som det är fel på wink

Tror du också på teorin med vajern? Varför tidigare ägare inte brytt sig om det då de ändå mört 11 tusen mil.... Kan problemet med vajern uppstå efter en tid eller är detta en grej från fabrik?

kan vara det men det är väldigt konstigt att tidigare ägare inte reagerat på det då dom ändå har kört såpass långt.
nej det ska inte kunna uppstå efter ett tag och det ska inte kunna vara något ifrån fabriken heller då alla bilar provkörs och genomgår ett test efter ett visst program där en massa grejer testas och körs sedan på en shorttrack där man lyssnar efter oljud och rulleföraren borde ha märkt om vajern var feljusterad  då dom går igenom alla växlarna när dom gör rullekörningen.
det är inte bara du som är ovan vid växellägena? tycker själv att det kan vara lite marigt att gå ifrån 4 till 5 på dom 6växlade lådorna då det är väldigt sällan jag kör bilar med manuellåda.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

40 Inlägg
13 oktober 2017
Trådstartare
#20
God dag.
Nu har de titta på bilen och kommit fram till att de behöver byta växelväljare. Detta går på garantin.
Vad innebär det att de byter växelväljare samt behöver jag vara uppmärksam på något speciellt i och med detta?


/P


Sök