Jag har
en annan tråd där jag fått hjälp med min VW Passat 05 som hade tänd motorsymbol i panelen och ryckte när jag gasade. Avläsning av felkod visade "Tändkrets cylinder 2, kortslutning till jord". Det visade sig att det var olja i tändstiftsbrunnen på cylinder 2. Jag har bytt tändspole, ventilkåpspackningen och alla fyra tändstift. Motorsymbolen har nu släckts så åtgärden gav visst resultat.
MEN - tyvärr rycker bilen fortfarande.Nu behöver jag gå vidare i min felsökning. Jag tycker att det låter om cylinder 2 men är osäker på var ljudet kommer ifrån (
jag har spelat in ljudet här, om någon har lust/tid att lyssna). Förmodligen lätt att identifiera ljudet för någon som är kunnig. Det finns också ett litet jack i en kabel (
foto finns här) som går till cylindrarna - men jag är osäker på om det påverkar just detta fel. Jag har eltejp där nu.
Eftersom jag inte längre får några svar i ursprungstråden har jag funderat på hur jag skall gå vidare. Jag har kontaktat VW verkstad för att se om de kan hjälpa mig. Jag gav en detaljerad beskrivning men de säger att de vill ha 1300 kr/timme bara för att se vad som kan vara fel, vilket då skulle börja med att de provkör bilen i en halvtimme för att försöka återskapa ryckningarna. Är inte säker på att jag vill lägga mina pengar på detta.
Jag funderar på vad jag ytterligare kan göra för att felsöka själv. Just nu får man som sagt inte någon felkod från bilen. Jag har inte längre olja i cylindrarna, men bilen verkar ju misstända ändå. För vad annars kan orsaka ryckningar?
Nu till min fråga: Kan ett diagnosverktyg ge mig mer detaljer om vad som kan vara fel? Vilket diagnosverktyg rekommenderar ni i så fall? Felkodsläsare "Super Mini ELM327 Bluetooth 2.1" kostar 99 kr i en butik såg jag - något jag kan använda? Jag använder iPhone om det har någon betydelse.
Tack för hjälp!