Köpte hem en ny växelspaksknopp, ingen originalprodukt men väldigt lik. Materialet är i gummi och man får väldigt bra grepp när man växlar. Jag är nöjd med den även om passformen inte är 100% för växeltavlan:) jag tog av växeltavlan från gamla knoppen till den nya för jag fick inte tag på någon ny
Idag tog jag tag i att byta krängningshammarstaget på vänster sida eftersom jag hade ett liggandes, skall byta det högra också men hade ingen sådan hemma ännu.
Började också lite lätt med bromsarna fram, och det visade sig att den understa styrpinnen var helt fast och rörde sig inte en meter samt att det var klabbat massa kopparpasta på pinnen sedan var den lite ytrost på, så tanken är att ta med båda till jobbet och ta ståltrissan för att slipa av ytrosten och sen avsluta med polering. Tog sedan in gummit och rengjorde dem så de blev riktigt fina, var massa klabb i. Skall köpa riktigt siliconfett och smörja in grejerna med det så det glider fint.
Bromsoket ser ju väldigt väldigt tråkigt ut men kolven går fint och sprickor i gummit runt om har jag inte sätt så det bromsoket får sitta kvar, onödigt att byta ut ett som fungerar. Dock får jag ta ståltrissa på vinkelslipen framöver och måla det så det ser anständigt ut. Blir nog att ta av bromsokshållaren för att slipa eller blästra av det.
Jag hann med att ta bort ytrost från anläggningsytorna längre har jag inte kommit då jag skall göra i ordning grejerna som jag skrev ovan. Nu hoppas vi på att det högra oket rör sig fint och att gummit inte är skadat
Återkommer i veckan!
Lite bilder:
Lite skillnad Klart garagehunden skall vara med Blev mycket bättre
Köp ett par nya pinnar istället när du ändå håller på på pappas 940 var pinnarna också rostiga och dem satte sej igen efter ett par månader bara trots rengörning o smörja Nämen så fin hund
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Köp ett par nya pinnar istället när du ändå håller på på pappas 940 var pinnarna också rostiga och dem satte sej igen efter ett par månader bara trots rengörning o smörja Nämen så fin hund
Ja det kanske man skulle ta o göra istället göra det riktigt istället så man slipper tänka på det javisst är han
Tog av bromsokshållaren för att sedan elektrolytbehandla den och jääääklar va bra det blev! Knackade av den värsta rosten först sedan ner i badet. När jag tog upp hållaren igen så tog jag bara fingret och fick av all lös rost. Succé Ska göra likadant med högra hållaren. Något jag rekomenderar starkt.
Hände en grej! Råkade byta bort R-fälgarna mot dessa BBS Triton med delbart centrum! Blev sjukligt snyggt men nu måste jag sänka den eftersom däckdimensionen är 215 och innan hade jag 225. Men blev över förväntan
Eftersom jag sätt ett litet oljeläckage under bilen så bytte jag ventilkåpspackningen, den var inte så dålig som jag trodde. Men nu när jag tittade efter så är det förmodligen topplockspackningen som läcker, dock inte så det blir pölar på golvet utan kanske en droppe i veckan, men något läckage vill jag inte vara med om så det får bli att lyfta toppen och byta packningen och diverse packboxar fram och sedan byta packbox samtidigt som jag byter kopplingen framöver då den börjar ge upp. Jag såg också att oljelockspackningen var TOTALT soppslut, den gick att bryta i 1000 delar. Tvättade av ventilkåpa med avfettning och skrubade av den så de ska se lite roligare ut.