Helikopterljud har jag haft i flera bilar.
En gång var det gummiflärpar i luftöppningarma bak i skuffen som hade till uppgift att släppa ut luft när man t ex stänger dörrar, men även fungera som utluftsportar när fläkten är i gång.
Flärparna låg och slog - vibrerade i öppningarna.
Bilen var en Saab 99.
En annan var lösa täckplaststycken under bilen, som kom i vibration vid vissa farter.
En Volvo 740 hade ett för stort spel axiellt på veven, redan som ny.
Vevaxeln kunde då röra sig ut och in några mm. Konstaterades enkelt genom att dra vevaxeln ut och in med remskrivan.
Hördes bara på tomgång i friläge.
När kopplingen trycktes ned pressades vevaxeln framåt mot axiallagrets främre kant, och det blev tyst.
Fenomenet benämndes: "ångbåtsljud", av verlstadschefen på Volvo. Enligt uppgift inget att bry sig om!