3542
Sök

T5 konvertering saab 9-5

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
23 november 2017
Trådstartare
#1
Tjena folket!

Då var det dags igen.. rasade vevlager på t7 maskin i nyköpta 9-5an.

Råkade ha en 93 og ståendes med t5 maskin i som blir donatorbil.

Har lite funderingar då kunskapen försvunnit ur minnet 😂.

Jag misstänker att veven är körd på 2,3 t7 snurran då det gått ett bra tag med rasade lager.

Så till frågorna.

Kan tekniskt sätt T5 blocket användas som det är med T7 toppen?
Även att de är 2,0 t i T5an och 2,3T i T7an?

Eller är det helt kört då min tanke är att det blir 2,0t med 2,3t topp?

Hur hade ni gjort? Utgå då för att veven i T7an är skrot.

Svarva kolvar osv vet jag om redan smile


Tack på förhand smile

Mvh


93 Inlägg
23 november 2017
#2
MR_EVIL skrev:
Tjena folket!

Då var det dags igen.. rasade vevlager på t7 maskin i nyköpta 9-5an.

Råkade ha en 93 og ståendes med t5 maskin i som blir donatorbil.

Har lite funderingar då kunskapen försvunnit ur minnet 😂.

Jag misstänker att veven är körd på 2,3 t7 snurran då det gått ett bra tag med rasade lager.

Så till frågorna.

Kan tekniskt sätt T5 blocket användas som det är med T7 toppen?
Även att de är 2,0 t i T5an och 2,3T i T7an?

Eller är det helt kört då min tanke är att det blir 2,0t med 2,3t topp?

Hur hade ni gjort? Utgå då för att veven i T7an är skrot.

Svarva kolvar osv vet jag om redan smile


Tack på förhand smile

Mvh

Jag skulle antagligen köra på t5 block utan balansaxlar(kedja till dem) med t5 packning. Komplettera med turbo TD04-15t från Aero och programvara från B205R. Då har du en motor som är ganska framtidssäker motor för billig peng om du skruvar själv.

gasa tills de rasar!
225 Inlägg
23 november 2017
Trådstartare
#3
pucko97 skrev:
MR_EVIL skrev:
Tjena folket!

Då var det dags igen.. rasade vevlager på t7 maskin i nyköpta 9-5an.

Råkade ha en 93 og ståendes med t5 maskin i som blir donatorbil.

Har lite funderingar då kunskapen försvunnit ur minnet 😂.

Jag misstänker att veven är körd på 2,3 t7 snurran då det gått ett bra tag med rasade lager.

Så till frågorna.

Kan tekniskt sätt T5 blocket användas som det är med T7 toppen?
Även att de är 2,0 t i T5an och 2,3T i T7an?

Eller är det helt kört då min tanke är att det blir 2,0t med 2,3t topp?

Hur hade ni gjort? Utgå då för att veven i T7an är skrot.

Svarva kolvar osv vet jag om redan smile


Tack på förhand smile

Mvh

Jag skulle antagligen köra på t5 block utan balansaxlar(kedja till dem) med t5 packning. Komplettera med turbo TD04-15t från Aero och programvara från B205R. Då har du en motor som är ganska framtidssäker motor för billig peng om du skruvar själv.

Du skulle alltså köra 2,0 botten? De vill säga även 2,0 veven?

T7 packning vill jag köra även 2,3 toppen om de går med T5 kammar då såklart.

Ska vara betydligt mer effekt än vad Aero snurran ger mig.


Planen är 400 pollar minst.

Tack för svar!


93 Inlägg
23 november 2017
#4
MR_EVIL skrev:
pucko97 skrev:
MR_EVIL skrev:
Tjena folket!

Då var det dags igen.. rasade vevlager på t7 maskin i nyköpta 9-5an.

Råkade ha en 93 og ståendes med t5 maskin i som blir donatorbil.

Har lite funderingar då kunskapen försvunnit ur minnet 😂.

Jag misstänker att veven är körd på 2,3 t7 snurran då det gått ett bra tag med rasade lager.

Så till frågorna.

Kan tekniskt sätt T5 blocket användas som det är med T7 toppen?
Även att de är 2,0 t i T5an och 2,3T i T7an?

Eller är det helt kört då min tanke är att det blir 2,0t med 2,3t topp?

Hur hade ni gjort? Utgå då för att veven i T7an är skrot.

Svarva kolvar osv vet jag om redan smile


Tack på förhand smile

Mvh

Jag skulle antagligen köra på t5 block utan balansaxlar(kedja till dem) med t5 packning. Komplettera med turbo TD04-15t från Aero och programvara från B205R. Då har du en motor som är ganska framtidssäker motor för billig peng om du skruvar själv.

Du skulle alltså köra 2,0 botten? De vill säga även 2,0 veven?

T7 packning vill jag köra även 2,3 toppen om de går med T5 kammar då såklart.

Ska vara betydligt mer effekt än vad Aero snurran ger mig.


Planen är 400 pollar minst.

Tack för svar!

Svarvade kolvar med 1.1mm då, t7 packning, GT3076 med T25 fläns(finns många turboval), Siemens Deka 875, RXP bränslepump, 340 LPH från maptun, 3 tums avgas från turbo,  Aero koppling, större IC, Tror inte du ska plåga växellådan med mer än 450 NM och 450NM@6500rpm är ungefär 400hp
Sen någon som kan mappa


Sök