3062
Sök

B16 volvo duett får ingen soppa till pumpen

171 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
Min duett får ingen soppa till pumen har kollat röret som går från pumpen till förgasaren ingett  fel när jag hand pumpar blir det tryck blåser utåt i röret men ingen soppa pumpen ser ut att vara full med bensin men får ej bort glas kupan då de har satt fast den med silikon  kan det vara pumpen som är kass den går fint på start gas

6 056 Inlägg
1 december 2017
Gör jobbet ordentligt och plocka lös glaskupan och ta bort silikonet. Skaffa en ny packning så skall det bli tätt ändå. Köp samtidigt ett nytt membran till pumpen, det kostar inte många kronor och då vet du att det kommer hålla i många år. Byt samtidigt bränsleslangarna, de är säkert gamla och dåliga.

171 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
Kan det vara soppa pumpen tycker det är konstigt när man handoimport blir det ju tryck de blåser ju luft ut upp i röret

6 056 Inlägg
1 december 2017
Handoimport? Det är inte lätt att förstå vad du skriver. Men hur som helst, har du kollat om det sitter någon sil i tanken och om den i sådana fall är tät? Även bränslerör kan vara täta. Kommer det bensin från slangen eller röret från tanken om du lossar det innan kupan och eventuella bränslefilter? Försök hålla den lågt så borde det komma lite

6 115 Inlägg
1 december 2017
Hej!
Som de andra sagt! Byt membran i pumpen! Eller byt pump!  -Och se till att ta silikonet!!!
Senast redigerat av jaka54 (1 december 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 december 2017
Edit: har du kört på startgas utan slang/rör mellan pump och fugg? Gör det först. Om det sprutar soppa (vidtag försiktighet) så ligger felet i förgasaren.
...........

Ibland är det kammen som är sliten och inte ger pumpen tillräckligt många slag. Pumparmen kan även ligga fel. (Orimligt om du inte rört den)
Membranet är billigt, det stämmer, men övriga delar till de gamla ac-pumparna är riktigt dyra, de med glaskopp. Pumparna är snarlika men armen kan skilja så en nyare pump kan gå att använda om du byter arm.

Kuriosa: Det sitter tex identisk ac-pump på min Austin från 1936, men armen skiljer.

1 ta loss och kontrollera armen som går in i blocket.
2 byt membran
Senast redigerat av caromania (1 december 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

171 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
När farsan kör på starten och jag har plockat bort röret till förgasaren å när han kör då känder jag att pumpen blåser ut luft lika när jag hand pumpar

171 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
Jag tog lös båda slangarna å den suger bra  om jag jämför med en annan jag har lös så pumpar min bätre ska testa ta en slang å stoppa på sen en bensin dunk går den då så är det stopp

6 115 Inlägg
1 december 2017
Hej!
Eftersom det är en gammal bil så antar jag att pumpmembranen är hårda och förtorkade och och därmed inte funkar! Luft kan det komma ut...men inte soppa!
Ta isär pumpen så ser du de två membranen. Membranen sitter pressade fast/klämda (åtminstone på min -64 Amazon) så det krävs lite slipande med Dremel för att få bort dem och för att få dit nya krävs att man slår med körnare på sidan av membranen så aluminiumgodset låser fast dem.

171 Inlägg
1 december 2017
Trådstartare
Ok märker ju om pumpen suger när jag tar en Pet flaska med slang å bensin

Forummoderator
9 299 Inlägg
2 december 2017
jaka54 skrev:
Hej!
Eftersom det är en gammal bil så antar jag att pumpmembranen är hårda och förtorkade och och därmed inte funkar! Luft kan det komma ut...men inte soppa!
Ta isär pumpen så ser du de två membranen. Membranen sitter pressade fast/klämda (åtminstone på min -64 Amazon) så det krävs lite slipande med Dremel för att få bort dem och för att få dit nya krävs att man slår med körnare på sidan av membranen så aluminiumgodset låser fast dem.

Två?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

218 Inlägg
2 december 2017
Om du känner att det kommer luft istället för bensin, ja då kan det naturligtvis vara så att pumpen fungerar men att det läcker in luft någonstans mellan bränslenivån och pumpen.
Det betyder, defekta sugslangar, defekta rör eller defekt tankarmatur, alternativt en kombination av dessa.
Senast redigerat av fakeso (2 december 2017)

7 438 Inlägg
4 december 2017
Mitt råd härrör från annan gammal bil med mekanisk bränslepump på motorblocket.
Lossa bränsleslangen från förgasaren.
Sug i slangen tills det kommer bränsle.
Kör startmotorn och kolla att det kommer bränsle ur den lösa slangen.
Gör det inte det kan det bero på att pinnen/stången från kamaxelexcentern till bränslepumpen slitits.
Demontera bränslepumpen och slipa ner värmeskyddet(tjocka "packningen") ½ till 1 mm.
Återmontera och kolla om det kommer bränsle ur slangen.
När du har bränslepumpen lös så bör du kolla leden kring vilken hävarmen ledar när den överför rörelsen från kamaxelexcentern till membranet.
Stort spel i hävarmens led/lagring går att ågärda, men bäst är att byta bränslepumpen.
Såvida du inte är finmekaniker och kan "bussa om" lagringen för hävarmen.

171 Inlägg
4 december 2017
Trådstartare
Fick fart på den de var slangenäm som går till soppapumpen från ledningen var hål i den så satt dit en plast slang nu går den bra

7 438 Inlägg
4 december 2017
Bra att du återkopplar och berättar att och hur problemet är löst.

171 Inlägg
4 december 2017
Trådstartare
Japp

218 Inlägg
4 december 2017
Joarud skrev:
Fick fart på den de var slangenäm som går till soppapumpen från ledningen var hål i den så satt dit en plast slang nu går den bra

Japp, precis!

2 306 Inlägg
4 december 2017
Joarud skrev:

Plastslang? Tänk på att många sorters plast/gummi inte tål bensin. Byt till riktig bränsleslang (och nej inte Biltema, har sett sådana slangar få sprickor efter mindre än ett år).

171 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
Jadå sitter bara en spolarvätske  slang nu ska byta

Evildan
5 december 2017
Joarud skrev:
Jadå sitter bara en spolarvätske  slang nu ska byta

Den fäller säkerligen ut och sätter sedan igen munstyckena i förgasaren, byt innan du kör vidare.

Kul att du får liv i den.

Sök