3511
Sök

Volvo 940 med OM606 turbo

En Volvo 940 som ska få ett nytt hjärta i form av en Mercedes superturbodiesel om606a

24 909 Visningar
Uppdaterades senast 26 maj 2018
30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#1
hejsan alla, tänkte testa att göra en projekttråd här på garaget om mitt seriösaste bygge hittills.
Detta blir mitt andra projekt då mitt första var att fixa en Epa till regbess, vilket i slutändan gjorde att jag blev av med körkortet roll men det var längesen så körkortet är tillbaka big_smile

När jag började gymnasiet så fick jag intresse för att trimma bilar, och jag fastnade ganska mycket för mercans OM606, de lät gött och gick riktigt bra utan att man behövde göra så mycket med dom. Så det blev till att skaffa sig en w210 turbodiesel då de ska hålla bättre än sugisarna.
Jag besiktade mercan och körde med den i slutet av vintern 2017, ställde sen undan den mot sommarn då jag tänkte riva ur motorn och börja med projektet. Men killen som jag tänkte köpa koppling och lådan av sålde till någon annan innan jag hann dit så motorn blev stående i ca ett halvår.

Nu däremot så har jag hittat lite grejjer till den som kommer bli toppen! Fick låda och koppling hemkört ca 20 mil då säljaren hade vägarna förbi, spritt nya grejjer då han inte hade tid med sitt m104 projekt. Turbo och grenrör med lite grejjer skickades från kalmar, begagnade saker som gått på strippen men det funkar ju alltid till en början. Införskaffade mig en kaross oxå i form av en 940 gl  -91, får se om det blir den karossen i slutändan. Är lit sugen på en amazon oxå men detta var vad jag fick tag i snabbast billigast.

Så nu på listan står väll en mindre renovering av OM606an och att göre div. förstärkningar på motorn där de svaga punkterna är och att snacka med Dieselmeken över pumpval big_smile
Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#2
En bild sen i vintras när den va min daily driver
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-94d0a9cf4476205eb672b60e59c09dac.jpg

Lite bilder sen jag tog ur motorn och lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-65e592dd1cb7f2d6c18bedf40bca5ab5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2bd1707dae9d4ade354248416eb3a042.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-d750d28e2429de0b8e827dc6a19d835e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-f6d9162ebbe0301b3e1814e56ec86e1f.jpg


Äntligen ur! som jag längtat efter detta
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-a989c66d3678aae78955af2cd7dc9287.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2337d60e98812ea3571838c98cf2493e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-9a54bfeecc024fec724c1614838c1700.jpg



Där får du stå och skämmas, någon som behöver w210 grejjer? bilen skrotas och sakerna hämtas helst på plats, dyrare saker går att skicka tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-5e008f46d586475a131bff7011e8b2b6.jpg


Och där får du stå brevid farsans b4b till Amazon då det inte blev någon manuell låda för tillfället hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-82637656be51183a4be0ad9ce75d5c63.jpg


940in som ja hämta, b230FB, gick riktigt bra när vi körde hem den. Men inte lika fin som på bilderna, full i klarlacksläpp, ser ut som en zebra nästan. Och rätt sunkig innuti då de varit en partybil, var nog därför den inte var allt för dyr oxå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-87f1c863a5fbd7df93b54d38d1fbec52.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-1463dc9e267440a04eafdcdfd2f993c5.jpg


OM606an kan ju inte bara stå på golvet så de blev till att köpa ett motorstativ så man kan masa omkring den i garaget cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-63af1984bb04f71253b5adb10fd2cfec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-d74c3265fbfed3dd99888e5f0cd64a2b.jpg

30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#4
UniCross skrev:
Kul projekt! Följer!

Kul att höra!

30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#5
Då motorn ska ner i en Volvo så lär man korta baljan på tråget i bakkant, tänkte att de va lika bra att ta ner de direkt så man kan passa in motorn i motorutrymmet innan man kapar och har sig big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-14e5139c44dc6f65bdcf23d805cc61c5.jpg

Här är kopplingen och växellådan som jag fick levererat hem! En Gs6-37dz omsvetsad till Mercedes, enkelmasse svänghjul (dock utan startkrans), sachs 765 tryckplatta och en stum 4-puck sinter.
Blir ett helvete att köra rödljus med
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-39732d5e7b8cf1afc3ab28eecddb88c0.jpg

Fått paket från Kalmar när man kom hem!
Ett stycke skitstor hx52! Med grenrör, wg, luftfilter och downpipe i 3 tum big_smile
Det har suttit i en w124 förut men hoppas att den går ner i Volvon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-635c26ffa02ab2b6e64cd81c797a1bc6.jpg

Alla grejjer ja har införskaffat än så länge
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-0b064ba43029ba6380030b1524d6e880.jpg
Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#6
Början på att förbereda motorn för 400/500hk och 6000 rpm big_smile
Dags att stifta insugskammen, då drevet endast är pressat på kammen och kan slira vid högre varvtal = ventilsallad.
Har börjat med å få bort ventilkåpan och insug
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-9c3acdb78f1b8a73d04e4d1b9629b888.jpg

Vid överfall 3 så kan man se att kammarna är "nollade" och att insugskammen inte har slirat. Det ser lite konstigt ut på bild men i verkligheten stämmer märkningarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2be22990ece9fa26d9ed7e6769eb2547.jpg

Ordning och reda så blir allt mycket lättare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-875131f2c569fd8ebbbe5f3d5bea34e3.jpg

För att få bort hela kamaxelbryggan, så att man kommer åt spridarna utan specialverktyg, så...
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-70b0d54d7a159c4ed4557ce453ac0ca7.jpg

...måste man rycka ut denna sprinten som låser bryggan och håller i en av gliskenorna till kamledjan. De va fullt i skit å lite rost i gängan så fick använda gängrensningsatsen så man får i en vanlig m6 bult sen å använda glidhammare
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-400e402c2fedac9c62b2b9dd21558813.jpg

Även vattenpumpen är bortplockad, ska byggas en bypass med kylvatten till de bakre cylindrarna via dränerpluggen för vattnet
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-2a3e84537d7e937e8a2749fbd9d8fd25.jpg
Senast redigerat av Grimnorell (5 december 2017)

73 Inlägg
5 december 2017
#7
blir grymt ! smile


30 Inlägg
5 december 2017
Trådstartare
#8
Slimpiz skrev:
blir grymt ! smile

Jo man hoppas på de!

105 Inlägg
5 december 2017
#9
Även fast om606 är en av de vanligaste motorerna idag som trimmas så blir de till å följa ändå, alltid kul med diesel projekt smile


30 Inlägg
6 december 2017
Trådstartare
#10
Linusandler skrev:
Även fast om606 är en av de vanligaste motorerna idag som trimmas så blir de till å följa ändå, alltid kul med diesel projekt smile

Kul att du följer!
Jo jag vet att dom är vanliga nuförtiden men tänkte att de skulle va kul att kunna se tillbaka på bygget när man väl är klar smile

490 Inlägg
6 december 2017
#11
Kul att du förklarar vad du gör det gillar jag! fortsätt så! big_smile


30 Inlägg
6 december 2017
Trådstartare
#12
Igår var vi på kurs med skolan om turboteknik där vi fick kolla på ett av världens snabbast roterande agg, en pytteliten garret gt12 som spinner i 290.000 rpm. Skulle sitta gött me 2 såna som första turbos å sen en större big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7d28c42db37a92fdaaca5c091e80bbc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-aff4d5e78b42f8332e4339224d66b7fe.jpg

105 Inlägg
6 december 2017
#13
Grimnorell skrev:
Igår var vi på kurs med skolan om turboteknik där vi fick kolla på ett av världens snabbast roterande agg, en pytteliten garret gt12 som spinner i 290.000 rpm. Skulle sitta gött me 2 såna som första turbos å sen en större big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7d28c42db37a92fdaaca5c091e80bbc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-aff4d5e78b42f8332e4339224d66b7fe.jpg

Haha fan va små! Skulle nog bli ett jävla mottryck med två sånna


30 Inlägg
6 december 2017
Trådstartare
#14
Linusandler skrev:
Grimnorell skrev:
Igår var vi på kurs med skolan om turboteknik där vi fick kolla på ett av världens snabbast roterande agg, en pytteliten garret gt12 som spinner i 290.000 rpm. Skulle sitta gött me 2 såna som första turbos å sen en större big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-7d28c42db37a92fdaaca5c091e80bbc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-aff4d5e78b42f8332e4339224d66b7fe.jpg

Haha fan va små! Skulle nog bli ett jävla mottryck med två sånna

Haha ja, de skulle nog inte va så bra för motorn iaf

30 Inlägg
8 december 2017
Trådstartare
#15
Blev lite svetsat ikväll. Då jag tänkte börja att köra med orginal turbo-grenrör-tryckrör osv så tänkte jag plocka bort EGRen. Gjorde 2 pluggar av anslutningarna för EGR röret då jag inte kan svetsa gjutjärn eller aluminium.

Jag fick först inte loss röret från motorn för oljefilterhuset va ivägen, så fick kapa av de på hälften först. Sen kapa av ändarna som skulle svetsas
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-879d448c4fd1bcc87f2ce0e55c3ecb0b.jpg

Så blev resultatet, kommer bli bra när jag bara kör på original grenrör och insug smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-93ab4d3abca61ca93b2d2a95892e88ea.jpg

Det kommer nog inte hända så jättemycket med motorn nu innan jag pratat med Dieselmeken ang. lite ventilfjädrar, spridare osv. Men hade tänkt börja fixa 940in inför besiktning under tiden smile

243 Inlägg
10 december 2017
#16
Följer, alltid spännande o se mer folk skruva merca motor! big_smile

30 Inlägg
16 december 2017
Trådstartare
#17
Kul att det finns folk som följer denna tråd!
Tänkte lägga ut en lite update såhär på fredag natt.

Har tagit bort spridarna och lagt dom i ett fint litet paket på posten ner till Dieselmeken så ska han få renovera dom och ställa trycket så det matchar pumpen som ska med upp sen!

Spridarna ligger där borta på bordet.
Plåtbiten som är hängd längs sidan av motorn får ni se senare vad den är till wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-b4447b51653890b204f72604e2867926.jpg
Värmesköldarna/spridartätningarna satt löst när man fick bort spridarna som tur var, så inge krångel med att få loss dom, har sett att dom kan sitta riktigt rejält ibland.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-ee49c11300447d030dc0ab74ea1a7087.jpg

Passade på att känna lite på glödstiften oxå men dom kändes stum, men alla funkar utmärkt så lika bra att dom får sitta så länge tills man kan köra motorn varm.

Var och hämtade ett paket med ett svänghjul tillsammans med flickvännen härom dagen oxå, när vi får paketet så blir hon superglad, och ja fatta inte varför, för hon är inte så intresserad i vad jag gör i garaget. Men det visade sig att märket på kartongen är tydligen ett sminkföretag och hon trodde jag köpt supermycket smink såhär dags till jul. Hon blev ganska besviken när jag sa vad det igentligen var big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-28db05787f9acf690e6ff68742eca12b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-48f524c80e7341e57d6af8e167c15b77.jpg

Svänghjulet som kommer från en m111 automat tog jag startkransen från då det inte fanns på mitt manuella svänghjul. Så fick kapa bort det och slipa ur ca 0,5 mm invändigt för att det skulle gå att värma på.
Vi får se om jag kommer använda triggerkransen oxå för att få varvräknaren att fungera i 940in, men känns rätt krångligt att få till det. Någon som har en bättre lösning? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-a1cfa173d378d453b0df909487013adb.jpg

Passade på att ta bort vacuumpumpen så man kommer åt dieselpumpen och kan ta bort den någon dag, så att man är redo när mekenpumpen kommer big_smile
Värt att tänka på är att bulten på drevet där är vänstergängad, Dieselmeken har jättebra videos på youtube om hur man byter pump!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218660/218660-ea6785595fb36600d7999698ce4ba312.jpg
Stay tuned ;D

You say Tomato. I say fuck you!!!
472 Inlägg
16 december 2017
#18
Härlig update! Älska flickvännens reaktion xD
Hur fungerar varvräknare egentligen?

You say tomato
I say Fuck you!

30 Inlägg
16 december 2017
Trådstartare
#19
Tallifjant skrev:
Härlig update! Älska flickvännens reaktion xD
Hur fungerar varvräknare egentligen?

Varvräknarn på Volvon får väll 2 pulser per rotation från tändspolen? Orginal på 606an så tar ju den signalen från triggerkransen, men jag tror att det är ett motstånd som sänks ju fortare svänghjulet snurrar, så den ger ju inte diekt ifrån sig nå pulser... hmm
Är ju ett tag kvar innan det är dags för det men har tänkt på de ett tag hur man skulle kunna göra.

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
16 december 2017
#20
Prenumeration lagd! Kan bli intressant det här smile
Synd vänster skärm var så rostig på donator-bilen, den hade varit intressant annars...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök