noob_robban skrev:
2018 närmar sig och jag har gett mig fan på att ha en alldeles egen bil det året! Det kommer bli min första egna bil.
Polare och familj säger alla i kör
"Köp en gammal Volvo! De bara går och går och går!" (eller en Toyota) och jag har kikat på en del. Jag har sett många misskötta 240or och rostätna 740or inom min budget. Försöker hålla mig under 10.000kr så gott det går. Har även hittat en och annan v40/s40 men de verkar inge bra heller.
Just nu har jag span på två Volvo 850 för under tiotusenlappen.
Den första är en SE från -96 med 18.000 mil på sig.
Den andra är en GLT från -97 med 28.000 mil.
Båda ser ut att vara i fint skick för sin ålder. GLTn är några tusenlappar dyrare och jag antar att det mest beror på motorn. Jag vet att SE har den klenare motorn med ynka 10 ventiler, och de där 30 extra hästkrafterna i GLTnär ju bra att ha. Kul med en biffig motor, även om jag inte är någon fartdåre. Men det skiljer ändå 10.000 mil! Mycket kan ha hänt under de milen.
Så, vad är smartast? Den svagare med färre mil, eller den starka med många mil? Jag har inte provkört dem än, men ska göra det snart.
Jag vet att en Volvo kan gå en miljard mil bara man sköter om den. Men är det något jag borde tänka/titta extra på när vi kommer upp i dessa miltalen och just dessa motorerna? Vill ju ha ett bra exemplar såklart.
GLT får plus eftersom den är en 855 med dragkrok och alltså mer praktisk. Den andra är en 854 utan drag, men med fräschare inredning. Skon klämmer i att GLT är dyrare, med fler mil, och en mer komplicerad motor som är dyrare att fixa. Eller har jag fel om motorn? Hjälp mig snälla.