2385
Sök

Besiktningsförtydligande

6 Inlägg
10 december 2017
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/227/226507/226507-75654de7b512d495d535891188fc2d1f.jpg


Hej alla!
Behöver hjälp med att förstå vad det ens betyder alla de 2or jag fick på min besiktning. Är ej kunnig över huvud taget på bilar och har ingen att fråga.
Det jag undrar över är om jag byter bromsbelägg och bromsskivor kommer då punkt 6 och 7 lösa sig automatiskt?
Och angående vindrutespolaren, det kommer sprut men det är ingen kraft i det så det tar sig inte fram till rutan ens. Hur löser man det?
Jag ska lämna in den på en verkstad men man köper grejerna själv innan så behöver veta vad jag ska köpa ens.

Jag har en Audi A4 -95. Är det ens värt att fixa allt det där?

6 632 Inlägg
10 december 2017
#2
Lämna in på mindre verkstad och be om en skriftlig offert om vad det kostar att laga.

Sen bedömer du själv om du vill kosta på den det.

De/Dem

Cupra_
10 december 2017
#3
Ingenting löser sig automatiskt. Lite svårt att svara på också utan att ha sett bilen.. Men att bromsarna tar ojämnt KAN ha med skiva och belägg att göra. Det kan också vara så att själva bromsoket har kärvat ihop. Man måste liksom ta isär och titta lite på sakerna för att se exakt var problemet ligger.. Skivor och belägg BORDE dock göra saken bättre då man alltid gör rent och smörjer upp vid byte..

Angående spolaren så kan det vara allt möjligt, men även om det låter dumt så kolla så det inte bara räcker att fylla på ordentligt. Styrled och lampor är ju iaf lättfixat.

Sen kan jag tycka att det är lite konstigt att man skriver "ur funktion" när det ändå kommer fram vätska..

Saabifierad
2 031 Inlägg
11 december 2017
#4
Du har 9 såkallade 2or eller 9 fel som gör att du fått körförbud.

1-2: blinkers, troligtvis för tonade glas så man knappt ser att de blinkar oranget alternativt att det sitter blå/vita lampor.
Byt glödlampor till orangea om de har annan färg eller byt glasen om de är tonade,  detta fixar du lätt själv och kan hitta glasen på exempelvis bildelsbasen.se

3, 4, 6-8: bromsbekymmer. Du har slitna bromsbelägg bak, skadade bromsskivor, ojämn bromsverkan och en broms som ligger på på ena sidan. Dessa bekymmer hänger ihop med varandra och är inte alltför lätta att fixa själv, speciellt om du inte gjort det förut.
Här behöver du nya bromsbelägg bak, nya skivor bak, eventuellt ett nytt bakre bromsok.

5: vindrutespolare ur funktion. Egentligen bryr sig inte besiktningen om det kommer vätska eller inte, om den inte når fram till rutan räknas det som att den är ur funktion. Här kan det vara som det påtalats att den inte har tillräckligt med vätska så testa att fyll på. Har den vätska kan det istället vara att munstyckena är igensatta, detta kan åtgärdas med hjälp av en smal nål som man använder som piprensare i varje munstycke. Gör det några gånger och testa spola rutan mellan gångerna för att se om det blir någon skillnad. Hade en Ford med detta problem, jag fick rensa munstyckena 7-8 gånger per munstycke för att få fram tillräckliga strålar så det kan löna sig att vara envis.
Besiktningen kräver enbart att en stråle når fram till den vänstra delen av rutan så är du lat, fixa bara till en (fast det är säkrast att alla strålar fungerar förstås)
Blir det ingen skillnad kan det då vara spolarpumpen som lagt av eller håller på att lägga av. Pumparna brukar sitta lite tokigt till så det kan vara lite bökigt att fixa det själv. Begagnad pump hittar du också på bildelsbasen men en ny borde egentligen inte kosta så mycket.

9: glappande styrled. Trots att det påpekats i tråden att det inte är svårt att byta skulle jag säga tvärtemot då det måste till domkraft och att bultarna kan sitta riktigt hårt. Bättre att lämna in på verkstad. Här behöver du den högra styrleden.

Är det värt att fixa till den? Verkstadsbesöket kommer troligtvis gå på minst 3000kr, så du får kanske väga det mot hur mycket du trivs med bilen och hur mycket du är beredd att lägga på den.

Tittar man på bilens andrahandsvärde ligger det rätt lågt, Audi a4or är inte alltför eftertraktade så det kan vara bättre att sälja den som gör-det-själv-objekt eller reservdelsbil och köpa en nybesiktigad/nyskattad bil, du skulle säkert kunna finna en sådan A4 för 7000-8000kr.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

6 064 Inlägg
11 december 2017
#5
Det där är fel som en hemmafixare ganska enkelt kan fixa själv men som blir dyrt att lämna in för att fixa. Det kan alltså löna sig att sälja som repobjekt istället, med just de felen som den har.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 december 2017
#6
Slash skrev:
Du har 9 såkallade 2or eller 9 fel som gör att du fått körförbud.

1-2: blinkers, troligtvis för tonade glas så man knappt ser att de blinkar oranget alternativt att det sitter blå/vita lampor.
Byt glödlampor till orangea om de har annan färg eller byt glasen om de är tonade,  detta fixar du lätt själv och kan hitta glasen på exempelvis bildelsbasen.se

3, 4, 6-8: bromsbekymmer. Du har slitna bromsbelägg bak, skadade bromsskivor, ojämn bromsverkan och en broms som ligger på på ena sidan. Dessa bekymmer hänger ihop med varandra och är inte alltför lätta att fixa själv, speciellt om du inte gjort det förut.
Här behöver du nya bromsbelägg bak, nya skivor bak, eventuellt ett nytt bakre bromsok.

5: vindrutespolare ur funktion. Egentligen bryr sig inte besiktningen om det kommer vätska eller inte, om den inte når fram till rutan räknas det som att den är ur funktion. Här kan det vara som det påtalats att den inte har tillräckligt med vätska så testa att fyll på. Har den vätska kan det istället vara att munstyckena är igensatta, detta kan åtgärdas med hjälp av en smal nål som man använder som piprensare i varje munstycke. Gör det några gånger och testa spola rutan mellan gångerna för att se om det blir någon skillnad. Hade en Ford med detta problem, jag fick rensa munstyckena 7-8 gånger per munstycke för att få fram tillräckliga strålar så det kan löna sig att vara envis.
Besiktningen kräver enbart att en stråle når fram till den vänstra delen av rutan så är du lat, fixa bara till en (fast det är säkrast att alla strålar fungerar förstås)
Blir det ingen skillnad kan det då vara spolarpumpen som lagt av eller håller på att lägga av. Pumparna brukar sitta lite tokigt till så det kan vara lite bökigt att fixa det själv. Begagnad pump hittar du också på bildelsbasen men en ny borde egentligen inte kosta så mycket.

9: glappande styrled. Trots att det påpekats i tråden att det inte är svårt att byta skulle jag säga tvärtemot då det måste till domkraft och att bultarna kan sitta riktigt hårt. Bättre att lämna in på verkstad. Här behöver du den högra styrleden.

Är det värt att fixa till den? Verkstadsbesöket kommer troligtvis gå på minst 3000kr, så du får kanske väga det mot hur mycket du trivs med bilen och hur mycket du är beredd att lägga på den.

Tittar man på bilens andrahandsvärde ligger det rätt lågt, Audi a4or är inte alltför eftertraktade så det kan vara bättre att sälja den som gör-det-själv-objekt eller reservdelsbil och köpa en nybesiktigad/nyskattad bil, du skulle säkert kunna finna en sådan A4 för 7000-8000kr.

Är det automatiskt körförbud vid 9 fel?
Jag har aldrig haft så många fel på någon bil.

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (11 december 2017)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
11 december 2017
#7
Ett fel ger ett brukandeförbud på så vis att fordonet får inte brukas mer än till och från verkstad eller besiktningsorgan innan felet är lagat.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
11 december 2017
#8
Evildan skrev:
Ett fel ger ett brukandeförbud på så vis att fordonet får inte brukas mer än till och från verkstad eller besiktningsorgan innan felet är lagat.

Jag vet men det är ändå inte samma som riktigt körförbud som kräver bärgare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
11 december 2017
#9
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Ett fel ger ett brukandeförbud på så vis att fordonet får inte brukas mer än till och från verkstad eller besiktningsorgan innan felet är lagat.

Jag vet men det är ändå inte samma som riktigt körförbud som kräver bärgare.

/Benny

Men de är ju riktigt körförbud.  Brukar du bilen vardagligt så är det böter och raka vägen hem.
Står tydligt på protokollet.

Denne bil däremot om man inte kan skruva själv är inte värd en verkstad kontra värdet.

PS. Det räcker att du får ombesiktning på ett halvljus (för att överdriva) så är det körförbud tills du ombesiktat ifall någon missat det smile

Det du talar om är spansk flagg där du inte får rulla en millimeter.

Avstängd
10 388 Inlägg
11 december 2017
#10
Vettemannen skrev:
Evildan skrev:
Ett fel ger ett brukandeförbud på så vis att fordonet får inte brukas mer än till och från verkstad eller besiktningsorgan innan felet är lagat.

Jag vet men det är ändå inte samma som riktigt körförbud som kräver bärgare.

/Benny

Nej, det är ju inte samma sak, helt riktigt.

Blir bilen underkänd så får fordonet inte användas mer än "nödvändigt" för att få felet åtgärdat. Vilket givetvis är lite luddigt uttryckt.

Om man däremot får "körförbud" så får du inte köra bilen alls. Det är släp/bärgare som gäller (ja det går säkert att få till någon möjlighet till).

Brukandeförbud används vanligen i samband med obetald fordonsskatt.


- - - Edit - - -

Tror nog vi förtydligat skillnaden så det räcker nu ja wink
Senast redigerat av it_mutt (11 december 2017)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Evildan
11 december 2017
#11
Godkänd

Om fordonet blir godkänt behöver du inte göra någonting alls.


Underkänd

Har fordonet fått anmärkningar som inte kräver ombesiktning måste du åtgärda felen snarast. Du får inte köra fordonet mer än nödvändigt innan felen åtgärdats. Om felet kvarstår vid en eventuell poliskontroll föreläggs fordonet om ny besiktning. Detsamma gäller om felet kvarstår vid nästa periodiska besiktning. Kolla igenom våra checklistor för att undvika onödiga anmärkningar på kontrollbesiktningen.


Underkänd - med krav på ny besiktning

Är fordonet underkänt med krav på ombesiktning måste du åtgärda felen snarast och få en ombesiktning utförd senast det datum som angivits på protokollet. Innan fordonet blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.
Efterkontroll för personbil kan du göra utan tidsbokning på våra stationer. Öppettider och övriga fordonstyper varierar mellan stationerna, kontrollera därför din stations webbsida före ditt besök. Vill du ha en bestämd tid för besiktning går det bra att boka via hemsidan eller kundtjänst på telefonnummer 0775-500 300.
Om fordonet inte besiktats eller inom angiven tid inträder automatiskt körförbud. Normalt inträder detta efter en månad, men om ditt fordon underkänns för tredje gången i rad har du bara en vecka på dig att åtgärda felen. Vid detta körförbud får du köra kortast lämpliga väg till verkstad för reparation eller till besiktningsföretag för besiktning.


Körförbud

Om fordonet har så allvarliga fel att ett körförbud meddelas blir du tvungen att flytta fordonet med hjälp av bärgningsbil. Detta gäller dock inte släpvagnar i de fall körförbudet avser bromssystemet. De får bogseras olastade i max 30 km/h till verkstad.
Körförbudet gäller tills en ny besiktning utförts. Efter reparation får dock fordonet köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation. Detta körförbud kan överklagas hos Transportstyrelsen.


Föreläggande om registreringsbesiktning

Om ditt fordon är ändrat jämfört med tidigare godkänt utförande eller inte kunnat identifieras föreläggs fordonet det registreringsbesiktning. Denna måste ske inom en månad, i annat fall inträder körförbud.


Efterkontroll - ny besiktning

Vid efterkontroll begränsas kontrollen främst till tidigare anmärkningar. Upptäcker besiktningsteknikern nya allvarliga fel eller följdfel från reparationen underkänns fordonet på nytt. Enklare fel som upptäcks meddelas muntligt.
Sker efterkontrollen/ombesiktningen inom angiven tid är priset lägre, i annat fall utförs en ny fullständig besiktning till ordinarie pris.


Notering - Bra att veta

Notering av begynnande fel i protokollet sker när bristens omfattning ännu inte innebär anmärkning. Här informeras även om vissa miljörelaterade OBD-felkoder som inte medför anmärkning.

https://bilprovning.se/Besiktningar/Kon … gsresultat
Senast redigerat av Evildan (11 december 2017)

6 Inlägg
12 december 2017
Trådstartare
#12
Tacksam för alla era svar. Bilen är nu på verkstad för att kolla upp alla fel och få en mer direkt prissumma på kalaset. Återkommer!


Sök