Tänkte att jag skulle fixa ljudet i min Corvette C4 nu i vinter inför sommaren. Behöver dock lite tips. Det jag har hittills är bas och monoblock (Audison LRX1400).
Jag har en Audiophile PRO APX12" http://mds.se/?artnr=115012 som jag tänkte ha där bak. Jag ska bygga en låda till basen så att den riktas framåt mellan sätena, något vinklad uppåt. Spelar det nån roll vad för låda jag bygger? Portad eller sluten och hur stor?
En bild på var jag ska ha baslådan:
Vad för framsystem skall jag ha om det ska kunna matcha basen någorlunda? Jag skall endast ha högtalare i dörrarna, inte bakom baslådan för det känns lite onödigt.
Kommer det fungera bra att ha basen så eller kommer man bli helt förstörd om man drar på och har den så nära sig?
Tacksam för all hjälp!
MVH D
[EDIT:] Framsystemet bör helst vara 5,25. Iofs kommer jag få göra nån specialhållare eftersom det bara är 3 fästen orginal till högtalarna i Corvetten.
på mds sida har du låd ritningar till basen om du är osäker på vilken låda du vill ha bygg en simpel 4kants låda efter de måtten som är på den enkelportade lådan på sidan. Fast sätt ej dit nån basport först utan sätt dit en vägg i lådan så du får samma volym som dom räknat på den slutna. Prova att spela med basen och se hur det låter. Sen ta bort väggen i lådan och porta den och se hur du tycker det låter. Sen efter det finns det lite alternativ på hur du kan göra.
*edit* sen förstörd kan man aldrig bli av att ha en bas nära sig. Man blir bara förstörd om man vrider upp volymen mycket