Då gör vi ett nytt försök efter att ha skrivit ett väääldigt långt inlägg som senare försvann för jag tröck fel...
Jag har fuskat lite och tagit ut saaben ur garaget redan, kunde inte vänta på att få köra den
Men jag upptäckte att centrallåset endast funkar på förardörren och höger bak, men jag tog lös dörrsidan och skiftade plats på den bakre låsmotorn och satte i passagerardörren så båda lås funkar i framdörrarna nu, så ska kika på skroten efter motorer till bakdörrarna
medans jag satte tillbaka fronten och allt så passade jag på att demontera strålkastartorkarna då de var ur funktion och ändå inte ens hade några torkarblad så lite weight reduction på några hundra gram blev det
Jag har sen tidigare införskaffat en adapter för att kunna läsa T5/T7-boxar så jag bestämde mig för att även montera en T7 magnetventil då jag har en lättryckare och då jag hört att T5 ventilerna ska vara förutom lite "ostabilare" men också dyrare så var det lika bra att konvertera till T7 direkt när jag ändå har alla grejer som krävs
Själva monteringen av ventilen var enkel, 3 slangar som kopplas till compressorn på turbon, wastegaten och returen till luftburken, och sen fick jag skarva kablaget från originalkabeln som har 3pins med en som har 2pins för att passa T7. Det löddes ihop dock så behöver jag verkligen skriva upp krympslang på inköpslistan!
Sen kommer vi till det absolut värsta med att montera en T7-ventil! Lödningen i styrboxen...
Fy farao vad detta var pilligt och nervöst att göra, det man ska göra är att "lyfta" ett av benen på chippet så att den inte får kontakt, samt som ni ser på vänster sida av den andra bilden, att brygga två kontaktpunkter. Detta var oerhört smått och jag ber om ursäkt för kvaliten på bilden då det i princip var så det såg ut med egna ögon hehe
Sen så behöver man ändra 2st värden i mjukvaran för att få magnetventilen att fungera rätt
Förra ägaren påstod att bilen hade "steg1" i sig när jag köpte den, men jag märkte att något inte stod rätt till när jag körde hem den för den var verkligen inte så pigg. Men nu när jag gjorde denna process så upptäckte jag detta när jag tog loss styrboxen från bilen... En B234R "box" i min B204E?
Denna mjukvara ersattes med original lättrycksprogrammet på 150hk
Jag märkte också att innan mitt pill så var den lite orolig på tomgången, dock så verkar det ha hjälpt med att återställa till rätt mjukvara så det var ju bra!
Sen så provade jag bara för skojs skull att slänga på T5Suites egna "autotune" steg 1, och den fungerade faktist! Så det var kul, nu går den lite snabbare och man hör pfsscch turboljudet ibland, vilket jag aldrig upplevt förut
Och jag vet att denna "tune" absolut inte är någon pålitlig tune utan den är en väldigt väldigt grov grej att utgå ifrån, men jag ska försöka lära mig att mappa i framtiden!
Det var allt för denna gång och nu hoppas jag verkligen att mitt inlägg blir av...