3617
Sök

Audi A5 - Oljenivå för låg, trotts påfyllnad

19 Inlägg
8 januari 2018
Trådstartare
Hej! Vet inte huruvida garaget är rätt forum eller ej, det får väll tiden avgöra.

Har en A5 2009 1,8t  som vill ha mer olja i motorn enl. sig själv. (Please add oil meddelandet indikerar)
Detta trotts att jag fyllt upp vad som känns mer än tillräckligt, ca 5,5 liter.
Den varnade om det innan jag utförde oljebyte och efter det har jag fyllt på lite för mycket, eftersom oljefiltret ska ha sitt, men den har ändå inte släckts. Några veckor efter det har jag dunkat i yttligare en halv liter. Men den indikerar vidare.
Vågar man dra i mer och isåfall varnar den vid för mycket olja eller ska jag börja leta fel, typ på sensorn?

Lång fråga. Stor eloge till den som orkar ta sig genom och levera svar. Tack.

Of World
3 369 Inlägg
8 januari 2018
Kolla så inte oljesilen är tät..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 119 Inlägg
9 januari 2018
Vet att på äldre Audis så kunde felande microbrytare i huvlåset ge samma fenomen.
Detta då bilen ville få bekräftar att huven öppnats i samband med att olja fylldes.

Nästa gissning är defekt oljenivåmätare, förutsatt att oljenivån är korrekt.
Senast redigerat av mb_pucken (9 januari 2018)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

* Voff voff *
10 595 Inlägg
9 januari 2018
mb_pucken skrev:
Vet att på äldre Audis så kunde felande microbrytare i huvlåset ge samma fenomen.
Detta då bilen ville få bekräftar att huven öppnats i samband med att olja fylldes.

Nästa gissning är defekt oljenivåmätare, förutsatt att oljenivån är korrekt.

Min första tanke också. Kolla så att bilen förstått att du öppnat och stängt huven. Utgå för övrigt från nivån på stickan och inte från vad bilen säger nu. Det är inte nyttigt för en motor att du kör med för mycket olja i...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 271 Inlägg
9 januari 2018
Låter definitivt som ett givarfel och borde kunna lägga en felkod och man borde kunna läsa ur vilken nivå givaren registrerar. På min 2.0TFSI var det 4,7 liter olja så har du fyllt i 5,5 liter....

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

19 Inlägg
9 januari 2018
Trådstartare
Stort Tack för svaren! Får en känsla utav att det är sensorn som är trasig det skulle ju såklart förklara allt. Men vill såklart innerst inne att jag bara ska behöva hälla ner ”lite till” så att den slutar meddela!! Få ta mig en titt på den helt enkelt. Felkoder ger den dock inte! Och det finns ingen oljesticka orginal så därför är det inget alternativ! Återkommer!

4 140 Inlägg
9 januari 2018
Felkoder kan evt. läsas ut men man måste ha vag-com eller liknande

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

19 Inlägg
9 januari 2018
Trådstartare
Det var micro brytaren för motorhuven som det var tjall på! Testade att  förbi koppla och ”fejka” att jag öppnade huven för att fylla på olja, så vipps var problemet löst. Jätte skönt, jätte stort tack för era svar!!!

Sök