KVD`s design kan till största delen förklaras av hur karossen är konstruerad/sammansatt.
Den är gjord av en mängd detaljer i olika format som limmades samman och hölls ihop av norra europas största samling av skruvtvingar medans limmet härdades.
Först och främst skulle delarna passa samman.
Men det primära var att de skulle "släppa ut gjutformarna" utan att allt för mycket blev kvar i hörnen.
Varje del tillverkades nämligen för hand på ungefär samma sätt som "hobbybyggare av plastbåtar" gör.
D v s man börjar med att pensla den genomfärgade gelcoaten i botten på formarna och bygger sedan upp delarna med glasfiber och mera gelcote.
Tillverkningen skedde i f d tändsticksbolaget.
Varje "hall" var sprängsäker = tak och en vägg var "lättblåsbara".
Enorma tunga metalldörrar mellan varje "hall".
Varje dörr manövrerades manuellt, varför en stor del av arbetstiden gick åt att skjuta de tunga portarna när delarna transporterades mellan hallarna av flinka damer med hucklen över håret.
På sextiotalet var jag som produktionstekniker delaktig i framtagandet av SAAB 97.
Karossen gjordes i större delar av Trelleborgsplast.
Lackeringen i Rosengård.
Monteringen i Arlöv(på en 15 cm kortad 96-bottenplatta).
Vi hade ett visst samarbete som medförde studiebesök hos KVD i Kalmar, samt hos ett danskt företag som tillverkade framdelarna till några lok och tågvagnar i "plast".
B t w så har jag även ägt en SAAB 97V4(samt 92, 92B, 93, 95, 96, 95V4, 96V4 samt 99).
B t w 2 så fanns SAAB 97V4 att få med golvväxel för USA-marknaden.
B t w 3 så hade jag under en kort tid en KVD 440/Tjorven som tjänstebil under ett vikariat som boss på ett renhållningsverk våren/sommaren 1976. Den går lika fort framåt som bakåt, varför det gäller att ha rätt växel i när man startar motorn, samt för säkerhets skull ha foten på bromspedalen.
Ursäkta o t och lite kåseri. Men alltid är det väl någon som är intresserad av svensk bilhistoria.