3158
Sök

Bränslesnål bil?

15 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Hej! Ny på detta forum då jag söker lite hjälp om bränslesnål bil och helst under 20 000kr då min nuvarande ej håller i längden eftersom jag pendlar mycket (4-5 mil om dagen) eftersom jag har strax över 2 mil till närmsta busshållplats och fortfarande studerar. Just nu har jag en Volvo 945 1994 med B230FD motorn och skulle vilja veta mer bränslesnåla alternativ. Börjar luta mot en 4:e generations golf med 1.6l då de är ej dyra och drar lite men tänkte att jag kan ju likaväl rådfråga några som har lite mer koll än mig. Jag mer för import, klassiker och muskel bilar så bränslesnåla är inte riktigt min grej. Söker deltids jobb så det behövs ej föreslås. Tack!
Senast redigerat av Hakrag (31 januari 2018)

56 Inlägg
31 januari 2018
Polaren har en Toyota Aygo årsm 2006 som han fick för ungefär 20-25 tusen. Ingen Rolls-Royce men den drar cirka 0,5 liter milen smile

15 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
J4rl skrev:
Polaren har en Toyota Aygo årsm 2006 som han fick för ungefär 20-25 tusen. Ingen Rolls-Royce men den drar cirka 0,5 liter milen smile

Ja en sådan kanske skulle funka Tack för tipset!

Of World
3 369 Inlägg
31 januari 2018
Opel Astra med 1.6 är trevlig finns en uppsjö av både 04 (nyare modell) och äldre för mycket mindre pengar men mycket mer bil.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

1 271 Inlägg
31 januari 2018
J4rl skrev:

Är den inte slutbetald ännu?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

69 Inlägg
31 januari 2018
Hade satsat på golf eller liknande, började själv pendla ca 7 mil enkel resa och köpte mig en golf mk5, liten och nätt och drar lite men ingen "pissebil" som är otrevlig att sitta i och har 2 högtalare till hela kupén

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'

15 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
MrMaz skrev:
Opel Astra med 1.6 är trevlig finns en uppsjö av både 04 (nyare modell) och äldre för mycket mindre pengar men mycket mer bil.

Har aldrig fallit för Opel men kan ej neka att Z16XEP motorn gör sitt jobb med att ta en från A till B med liten kostnad.

15 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Zaar1911 skrev:
Hade satsat på golf eller liknande, började själv pendla ca 7 mil enkel resa och köpte mig en golf mk5, liten och nätt och drar lite men ingen "pissebil" som är otrevlig att sitta i och har 2 högtalare till hela kupén

Min polare har en Golf mk4 1.6 -02 som är behaglig att åka i, inte lika trång som Polo och Lupo men håller sig ändå runt samma liter per mil som Polo:n. Enda problemet jag möjligen kan stöta på är vad jag hört är de en börda att arbete med då deras motorutrymme är gränsfall, har ej varit under huven i en golf så kan ej bekräfta detta.

69 Inlägg
31 januari 2018
Hakrag skrev:
Zaar1911 skrev:

Min polare har en Golf mk4 1.6 -02 som är behaglig att åka i, inte lika trång som Polo och Lupo men håller sig ändå runt samma liter per mil som Polo:n. Enda problemet jag möjligen kan stöta på är vad jag hört är de en börda att arbete med då deras motorutrymme är gränsfall, har ej varit under huven i en golf så kan ej bekräfta detta.

Nejdå motorutrymmet är där gott om plats i på en golf, mer i golf mk4 än mk5!
Troligtvis är det bara service du gör och då är där inga större problem med det, resten angående chassi med bromsar och dylikt är simpelt uppbyggt det också, syftar du på kamremsbyte så är det självklart alltid ont om plats och lite tufft att komma till

Kolla gärna in mina gamla projekt Här på en E34 535 Och Här på en E30 '325'

15 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Zaar1911 skrev:
Hakrag skrev:
Zaar1911 skrev:

Nejdå motorutrymmet är där gott om plats i på en golf, mer i golf mk4 än mk5!
Troligtvis är det bara service du gör och då är där inga större problem med det, resten angående chassi med bromsar och dylikt är simpelt uppbyggt det också, syftar du på kamremsbyte så är det självklart alltid ont om plats och lite tufft att komma till

Okej, har man tiden så går allt och tack för infon!

Sök