Thorped skrev:
Y169 skrev:
Hahahahahahahaha 🤔😂😂😂😂 att ha det kompressionsförhållandet så du kan antända diesel och sedan swiycha över till bensin?! Du kommer självantända bensinen så in åt helvete :'""")
Men är det något mer än spridare och pump som inte mår bra av att switcha? Givetvis får man ha andra insprutningsinställningar men gör det något att bensinen självantänder så länge den antänds i rätt ögonblick?
Det ligger i bensinens natur att den inte alltid självantänder vid samma gradtal. Så ett par rejäla feltändningar och du kan högst troligen knäcka veven. Dessutom ser jag ett sådant komplicerat system direkt olämpligt om du ska korsa atlanten...
Men visst ska man fundera på udda lösningar! Annars går inte utvecklingen framåt!
Om du nu vill ha något att pyssla med kan ju dieselelektrisk drift vara något? En pålitlig dieselmaskin som laddar en batteribank på ständigt optimalt varvtal och elmotor till utgående axlar. En beprövad metod som bland annat fordonsfärjor använder sig av.
EDIT: Även BMW i3 drivs på samma sätt med sin lilla bensinmotor som laddar batteriaccarna...
Senast redigerat av Hybrid_ (2 februari 2018)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!