Bilen är en Dodge Charger SRT 2014 som kommer att få en mängd uppgraderingar under 2018 & 2019.
Lite fakta om den just nu.
6,4 liters motor
477 hp
5-växlad automatlåda
Borla S-type avgas system
Oracle multicolour halo ringar
Rockford Fosgate Bas system med kondensatorer
Ny motor är på gång och byggs av Petty´s Garage i USA. Det blir en 426 stroker helsmidd motor med 9.5 komp, specialslipad kompressor kam och förstärkta ringar för högre boost och ringgapet modifierat för lustgas.
Ett helt nytt bränsle system med dubbla bränslepumpar kommer också med.
En Whipple 2,9 l kompressor kommer att sitta på toppen uppsatt för ca 14 psi.
Lustgas systemet blir ett Nitrous Express Proton plus system uppsatt för ca 150 rwhp extra.
Hösten 2018 kommer även även ny växellåda, kardan & bakklump med drivaxlar att bytas ut till grejor som håller lite bättre för effekten i motorn.
Garage bild innan jobbet började. Grabbens Skyline sidan om, blir väl strid på kniven sen vem som är snabbast i garaget.
Kompressorn anlänt från Whipple i USA
Bassystemet installerat, blev ganska bra.
Bild på "nuvarande motorn"
Strålkastarna av för montering av halo ringarna, ett litet h*****e att dela dom men det gick till sist.
Blev kanon bra väl på plats igen. Kolla videoklipp under min bil.
Nya led sidemarkerna från Oracle monterade lackerade i bilens färg, lite bättre än original grejorna.
Kontrollen till halosen monterad i mittkonsollen, kabeldragningen ska fixas senare.
Några grejor hydrodippade i kolfiber.
Lustgas installationen i bagaget klart med det egen tillverkade distributions blocket i aluminium.
Purge rören installerade unde kåpan vid vindrutan.
Solenoiden till purgen på plats och inkopplad.
Första framträdandet i Fälgfixarnas monter på Bilsport Custom Show i Malmö i december.
Kommer att stå i montern på Elmia i påsk också, då med nya motorn i tillsammans med Skylinen på tidigare bild i ny skepnad.
Nya emblemen anlänt tills när nya motorn är i.
Matarledningen till lustgasen på plats
Allt i bagagerummet och baksätet bortplockat för att göra klart för bytet till det nya bränslesystemet.
Var nere och snackade lite med Marco Garver på BSR i Kävlinge som ska göra motorbytet och mappningen.
Installation och mappning bokat till den 5:e mars.
Litet paket från Jegs Performance, USA. Lustgas systemet är här, dags att börja dra alla kablar så det är förberett tills motorn är bytt.
Custom switch panel för lustgasen. Passar perfekt i centerkonsollen bredvid växel spaken.
Installation av lustgas & purge kontrollerna
Inkopplat och klart, j****r med kablar och relä men allt gick in under konsollen. Blev riktigt snyggt med panelen.
Blev ett tillägg i sista minuten också innan motorn skickas från USA, Kooks rostfria headers ska väl hjälpa till lite men flåset
Blev ett set race kattar också i farten.
Fått bilder på "The Beast" från Pettys Garage, om allt går som det ska så ska den vara här i Sverige på Fredag
"The Beast" has arrived
426 cui power
Bra för flåset, grova grejor
Liten uppdatering. Här åker nya motorn i. Tyvärr hann den inte bli klar till Elmia bla för att dom hade missat vissa grejor i leveransen från USA. Bl a bränsletrycksregulatorn och den nya ATI svängningsdämparen. Men den kommer att synas på många andra träffar i år ändån när den är mappad och klar.
Här sitter Kooks headersarna och race kattarna på plats också. Rejäla grejor.
Ny uppdatering. Äntligen är de sista grejorna på väg från USA och ska anlända hit måndagen 23:e april så då kan vi äntligen få klart motor installationen.
Visar sig att svängnings dämparen dom rekommenderade är en 18% overdrive modell så det ska bli intressant att de vad den gör på laddtrycket. Lite orolig för generator och servo pump, kan hända att de behöver mindre hjul för att inte övervarva men vi får de när den är igång. Passade på att beställa ett nytt 102 mm gasspjäll från Whipple som också kommer imorgon, känns inte läge att snåla på insugs grejorna och skruv kompressorer är mycket kräsnare när det gäller att få in luften än t.ex centrifugal kompressor eller turbo. Nu är vi i alla fall igång igen så nu börjar det närma sig att få igång den.
Ny uppdatering. Detta blev ju ett mer utdraget projekt än planerat. Nu har vi äntligen fått alla grejor som behövs. Kompressorn sitter på plats och nu ska bara drivningen monteras och det sista på bränslesystemet kopplas in. Den första mappningen har kommit från USA så vi kan starta upp den. (Går inte att mappa själv här pga att det inte går att komma in och ändra i program varan). Så nu ska den startas upp så fort allt är installerat och kollas så att allt lirar och sen upp på dynon för en första testrunda.
Antligen. IT´S ALIVE. Första uppstart och varmkörning igår 19:e juni. Se ett litet klipp på min vidosida här https://www.garaget.org/video/154078 Lite småsaker kvar sen är det dags för dynokörning.
Bilen ihop igen och just nu ute för justeringar i programmet och lite fullgastester på landsväg innan körningen på dynon. Allt verkar bra mekaniskt, lite strul med det nya gasspjället bara men inget oväntat.
Äntligen dekalerna utbytta med gott samvete, mig veterligt enda gen3 chargern i Sverige som kan stå för denna dekalen på skärmen.
Ny huvdekal också + lite annan stripning som avslöjas senare.
Här har vi monstret i all sin prakt, är hemma på "permission" över helgen så att jag kan sätta tillbaks ljud och lustgas systemet.
Dock inte färdigmappad än, strular med gasspjället än. Vill stanna på tomgång och inte fullgasmappad än men den ska ner igen imorgon så Marco kan fortsätta justera, i alla fall körbar om man tar det lugnt.
Bara känslan att sitta bakom ratten igen är obeskrivlig även om man inte får köra den över 3000 varv än så länge. Ljudet med den nya motorn och headersen är helt underbart också.
Har också blivit uttagen till att ställa ut på Halmstad By Night så dit kommer den oavsett om den är färdigmappad eller inte.
Info skylten till "Halmstad By Night" klar. Bilen putsad och färdig så snart bär det iväg.
Bilen ska upp på den sista körningen på dynon nästa vecka så då ska det bli intressant att se om siffrorna stämmer med förväntningarna.
Första utställningen igår efter motorinstallationen och det kunde inte gått bättre. Stort intresse och tom en pokal för att ha kommit i top 5 bland alla bilarna som ställde ut. Grabben tog också en top 5 pokal så det blev full pott för oss. Nu går den riktigt bra och ser fram emot de sista fullgasreporna på dynon nästa vecka.
Nu börjar vi komma nån vart. Den vill inte öka efter 5 000 rpm men har troligtvis hittat problemet nu. Det är katalysatorerna som inte hänger med så nu får dom ryka. Inte helt fel ändå med tanke på att den inte kan andas ordentligt, 691 rwhp vid 5200 rpm och suveräna 1057 Nm i vrid vid 3800 rpm. Ganska mycket mer att hämta till när jag tagit bort kattarna enligt Marco. Siktade ju först på 750 rwhp men nu ser det ut som om det till och med kan bli mer än det Nu ska den först upp på reklam inspelning med Rides of Sweden och sen ner till Löddeköpinge för att ställas ut på Re-Loaded Hot Night lördagen den 1/9. Hoppas nu bara på torrt väder så att det går att se vad den går för (om nu inte växellådan lämnar in innan).
Uppdatering: Väntar på ersättningsröret för kattarna så vi kan göra den sista mappningen och få ut max effekt. Har provat ut den lite nu i slutet på säsongen och den är verkligen ett monster trots att den inte är färdigmappad. Vid fullgas under 100 km/h släpper den direkt och spinner vilt i alla växlar så det blir definitivt street radial däck till nästa säsong. Håller just nu på att dra färdigt lustgassystemet + lite annat småfix inför Bilsport showen i Malmö 1-2 december där ni kan se den. Återkommer med ny effekt kurva när sista mappningen är gjord. Nu siktar vi på runt 800 rwhp.
Lägger sista touchen på bilen inför Bilsport Motorshow i Malmö i helgen.
Har inte hunnit med mycket uppdateringar den senaste tiden, har haft fullt upp. Hade bilen på Elmia nu i påsk och det har blivit lite andra utställningar också men nu är det på gång igen.
Förväntar att den nya växellådan ska komma nästa vecka från Pettys Garage så behöver jag inte oroa mig om den kommer att hålla i fortsättningen.
Har också beställt en ny drivning till kompressorn eftersom att remmen slirar när den börjar ladda. Har haft kontakt med OST Dyno i USA som har tagit fram en helt ny drivning så jag blir den enda i Sverige med den när den är monterad.
Lite fakta om den just nu.
6,4 liters motor
477 hp
5-växlad automatlåda
Borla S-type avgas system
Oracle multicolour halo ringar
Rockford Fosgate Bas system med kondensatorer
Ny motor är på gång och byggs av Petty´s Garage i USA. Det blir en 426 stroker helsmidd motor med 9.5 komp, specialslipad kompressor kam och förstärkta ringar för högre boost och ringgapet modifierat för lustgas.
Ett helt nytt bränsle system med dubbla bränslepumpar kommer också med.
En Whipple 2,9 l kompressor kommer att sitta på toppen uppsatt för ca 14 psi.
Lustgas systemet blir ett Nitrous Express Proton plus system uppsatt för ca 150 rwhp extra.
Hösten 2018 kommer även även ny växellåda, kardan & bakklump med drivaxlar att bytas ut till grejor som håller lite bättre för effekten i motorn.
Garage bild innan jobbet började. Grabbens Skyline sidan om, blir väl strid på kniven sen vem som är snabbast i garaget.
Kompressorn anlänt från Whipple i USA
Bassystemet installerat, blev ganska bra.
Bild på "nuvarande motorn"
Strålkastarna av för montering av halo ringarna, ett litet h*****e att dela dom men det gick till sist.
Blev kanon bra väl på plats igen. Kolla videoklipp under min bil.
Nya led sidemarkerna från Oracle monterade lackerade i bilens färg, lite bättre än original grejorna.
Kontrollen till halosen monterad i mittkonsollen, kabeldragningen ska fixas senare.
Några grejor hydrodippade i kolfiber.
Lustgas installationen i bagaget klart med det egen tillverkade distributions blocket i aluminium.
Purge rören installerade unde kåpan vid vindrutan.
Solenoiden till purgen på plats och inkopplad.
Första framträdandet i Fälgfixarnas monter på Bilsport Custom Show i Malmö i december.
Kommer att stå i montern på Elmia i påsk också, då med nya motorn i tillsammans med Skylinen på tidigare bild i ny skepnad.
Nya emblemen anlänt tills när nya motorn är i.
Matarledningen till lustgasen på plats
Allt i bagagerummet och baksätet bortplockat för att göra klart för bytet till det nya bränslesystemet.
Var nere och snackade lite med Marco Garver på BSR i Kävlinge som ska göra motorbytet och mappningen.
Installation och mappning bokat till den 5:e mars.
Litet paket från Jegs Performance, USA. Lustgas systemet är här, dags att börja dra alla kablar så det är förberett tills motorn är bytt.
Custom switch panel för lustgasen. Passar perfekt i centerkonsollen bredvid växel spaken.
Installation av lustgas & purge kontrollerna
Inkopplat och klart, j****r med kablar och relä men allt gick in under konsollen. Blev riktigt snyggt med panelen.
Blev ett tillägg i sista minuten också innan motorn skickas från USA, Kooks rostfria headers ska väl hjälpa till lite men flåset
Blev ett set race kattar också i farten.
Fått bilder på "The Beast" från Pettys Garage, om allt går som det ska så ska den vara här i Sverige på Fredag
"The Beast" has arrived
426 cui power
Bra för flåset, grova grejor
Liten uppdatering. Här åker nya motorn i. Tyvärr hann den inte bli klar till Elmia bla för att dom hade missat vissa grejor i leveransen från USA. Bl a bränsletrycksregulatorn och den nya ATI svängningsdämparen. Men den kommer att synas på många andra träffar i år ändån när den är mappad och klar.
Här sitter Kooks headersarna och race kattarna på plats också. Rejäla grejor.
Ny uppdatering. Äntligen är de sista grejorna på väg från USA och ska anlända hit måndagen 23:e april så då kan vi äntligen få klart motor installationen.
Visar sig att svängnings dämparen dom rekommenderade är en 18% overdrive modell så det ska bli intressant att de vad den gör på laddtrycket. Lite orolig för generator och servo pump, kan hända att de behöver mindre hjul för att inte övervarva men vi får de när den är igång. Passade på att beställa ett nytt 102 mm gasspjäll från Whipple som också kommer imorgon, känns inte läge att snåla på insugs grejorna och skruv kompressorer är mycket kräsnare när det gäller att få in luften än t.ex centrifugal kompressor eller turbo. Nu är vi i alla fall igång igen så nu börjar det närma sig att få igång den.
Ny uppdatering. Detta blev ju ett mer utdraget projekt än planerat. Nu har vi äntligen fått alla grejor som behövs. Kompressorn sitter på plats och nu ska bara drivningen monteras och det sista på bränslesystemet kopplas in. Den första mappningen har kommit från USA så vi kan starta upp den. (Går inte att mappa själv här pga att det inte går att komma in och ändra i program varan). Så nu ska den startas upp så fort allt är installerat och kollas så att allt lirar och sen upp på dynon för en första testrunda.
Antligen. IT´S ALIVE. Första uppstart och varmkörning igår 19:e juni. Se ett litet klipp på min vidosida här https://www.garaget.org/video/154078 Lite småsaker kvar sen är det dags för dynokörning.
Bilen ihop igen och just nu ute för justeringar i programmet och lite fullgastester på landsväg innan körningen på dynon. Allt verkar bra mekaniskt, lite strul med det nya gasspjället bara men inget oväntat.
Äntligen dekalerna utbytta med gott samvete, mig veterligt enda gen3 chargern i Sverige som kan stå för denna dekalen på skärmen.
Ny huvdekal också + lite annan stripning som avslöjas senare.
Här har vi monstret i all sin prakt, är hemma på "permission" över helgen så att jag kan sätta tillbaks ljud och lustgas systemet.
Dock inte färdigmappad än, strular med gasspjället än. Vill stanna på tomgång och inte fullgasmappad än men den ska ner igen imorgon så Marco kan fortsätta justera, i alla fall körbar om man tar det lugnt.
Bara känslan att sitta bakom ratten igen är obeskrivlig även om man inte får köra den över 3000 varv än så länge. Ljudet med den nya motorn och headersen är helt underbart också.
Har också blivit uttagen till att ställa ut på Halmstad By Night så dit kommer den oavsett om den är färdigmappad eller inte.
Info skylten till "Halmstad By Night" klar. Bilen putsad och färdig så snart bär det iväg.
Bilen ska upp på den sista körningen på dynon nästa vecka så då ska det bli intressant att se om siffrorna stämmer med förväntningarna.
Första utställningen igår efter motorinstallationen och det kunde inte gått bättre. Stort intresse och tom en pokal för att ha kommit i top 5 bland alla bilarna som ställde ut. Grabben tog också en top 5 pokal så det blev full pott för oss. Nu går den riktigt bra och ser fram emot de sista fullgasreporna på dynon nästa vecka.
Nu börjar vi komma nån vart. Den vill inte öka efter 5 000 rpm men har troligtvis hittat problemet nu. Det är katalysatorerna som inte hänger med så nu får dom ryka. Inte helt fel ändå med tanke på att den inte kan andas ordentligt, 691 rwhp vid 5200 rpm och suveräna 1057 Nm i vrid vid 3800 rpm. Ganska mycket mer att hämta till när jag tagit bort kattarna enligt Marco. Siktade ju först på 750 rwhp men nu ser det ut som om det till och med kan bli mer än det Nu ska den först upp på reklam inspelning med Rides of Sweden och sen ner till Löddeköpinge för att ställas ut på Re-Loaded Hot Night lördagen den 1/9. Hoppas nu bara på torrt väder så att det går att se vad den går för (om nu inte växellådan lämnar in innan).
Uppdatering: Väntar på ersättningsröret för kattarna så vi kan göra den sista mappningen och få ut max effekt. Har provat ut den lite nu i slutet på säsongen och den är verkligen ett monster trots att den inte är färdigmappad. Vid fullgas under 100 km/h släpper den direkt och spinner vilt i alla växlar så det blir definitivt street radial däck till nästa säsong. Håller just nu på att dra färdigt lustgassystemet + lite annat småfix inför Bilsport showen i Malmö 1-2 december där ni kan se den. Återkommer med ny effekt kurva när sista mappningen är gjord. Nu siktar vi på runt 800 rwhp.
Lägger sista touchen på bilen inför Bilsport Motorshow i Malmö i helgen.
Har inte hunnit med mycket uppdateringar den senaste tiden, har haft fullt upp. Hade bilen på Elmia nu i påsk och det har blivit lite andra utställningar också men nu är det på gång igen.
Förväntar att den nya växellådan ska komma nästa vecka från Pettys Garage så behöver jag inte oroa mig om den kommer att hålla i fortsättningen.
Har också beställt en ny drivning till kompressorn eftersom att remmen slirar när den börjar ladda. Har haft kontakt med OST Dyno i USA som har tagit fram en helt ny drivning så jag blir den enda i Sverige med den när den är monterad.
Senast redigerat av Mr_N (27 maj 2019)
0
0
0
0