2516
Sök

Locket till expansionskärlet har pajat + låg vätskenivå! Vad göra? (Ford Focus -05)

53 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
Hej på er.
Har precis köpt mig en bil, och tänkte att jag skulle fylla på alla vätskor.

Skruvar av locket till expansionskärlet, och så händer detta:
http://i64.tinypic.com/2qvh3yf.jpg

Tydligen så består locket av två delar. Övre delen gick att skruva loss, men nedre delen sitter fortfarande i. Och den sitter som berget! Vet inte om det fryst fast eller om det är pga tryck, någon skev bussning eller vad det kan bero på. Tydligen är detta inte helt ovanligt på denna generation Fordar, men jag har inte hittat någon bra lösning än.

Så jag kan inte fylla på kylaren just nu, och vätskenivån ligger 1-2 centimeter under strecket.
Nu är det ju visserligen minusgrader dygnet runt, men kan motorn koka ändå? Har beställt ett nytt lock och klurar fortfarande på hur jag ska få loss det gamla. Hur långt vågar jag köra som det är nu?

Än så länge har jag bara kört kortare sträckor där motorn knappt hunnit bli helt varm innan jag är framme. Men jag kanske tar en längre tripp nu i helgen, beroende på vad jag får för råd här.

PS, är detta rätt avdelning för denna fråga? Visste inte om den platsade bättre i "felsökning" eller "off topic".

1 966 Inlägg
2 mars 2018
Borra två hål och stick ner en näbbtång.

53 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
Har såklart ingen sladdlös borr. Men bra tips!

6 632 Inlägg
2 mars 2018
Vanligt att motorvärmaren läcker lite kylarvätska på 1.8orna

De/Dem

53 Inlägg
2 mars 2018
Trådstartare
xXSammy skrev:
Vanligt att motorvärmaren läcker lite kylarvätska på 1.8orna

Ja det är en 1.8 flexifuel jag har.
Men frågan kvarstår, vågar man köra på sålänge  det är rövkallt ute?

67 Inlägg
2 mars 2018
Kör och håll koll på temeraturen?

Sök