3105
Sök

Kan en trasig kat orsaka motorskador?

10 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#1
Har en Kia som gått 7000 mil sen började den knacka och gav upp, inga felkoder mer än en misständning på en tändspole till cylinder 1 och 4.
Rev motorn visade sig vara riktigt repig i 2ans cylinder antog brusten kolvring.
fick tag i en begagnad motor som gått 3000 mil, lade i denna istället.
gick otroligt bra och tyst tog ett par veckor började nya motorn knacka lite grann börjar felsöka lyftare lager oljepump mm.
efter ytterligare några veckor börjar den knacka lika illa som den gamla motorn och dra olja denna med.
river bort katalysatorn och den är sopren, inte ett spår efter något innehåll.
tar kompprov och 2ans cylinder ligger 2 kilo under de andra
river toppen och 2ans cylinder repig på denna med.
inga felkoder och inga onormala värden på något sett vid realtidkörning i datorn enda som man märkt när man kollar med värmekamera är att temperaturen på 2ans grenrör har varit något högre än de andra, men d¨är ju detta något mer krökt än de andra med.
kan verkligen en täppt katt rasa en motor på 70 mil?

7 392 Inlägg
14 mars 2018
#2
joo en tät kat avgassystem gör ju att det bildas jättemkt mottryck,, och därmed värme,, och värme ställer till mkt skit  låter dock mer som den spikat måste jag säga,, är ej 100 på att den har det,, hur ser kolvar ut sönder mot cylvägg?
Senast redigerat av granadadr (14 mars 2018)


4 467 Inlägg
14 mars 2018
#3
Katten var ju tom säger TS.

7 392 Inlägg
14 mars 2018
#4
zzr94092 skrev:
Katten var ju tom säger TS.

han undrade om en täppt kat kan få en bil att rasa,, kolla wink å håller med dig om att han skrev att den var tom smile  dubbla budskap


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 mars 2018
#5
Det blir nog te å leta efter ytterligare 1 motor..
Somliga har en förbenad otur med att köpa måndagsexemplar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
14 mars 2018
#6
granadadr skrev:
zzr94092 skrev:
Katten var ju tom säger TS.

han undrade om en täppt kat kan få en bil att rasa,, kolla wink å håller med dig om att han skrev att den var tom smile  dubbla budskap

Det som ska sitta i katten kan ju ha fastnat längre bak i avgassystemet.

Jag skulle nog ha kollat upp insugskanalerna så att det inte sitter något skit där som släpper och som sen orsakar samma problem på båda motorerna dock.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

6 056 Inlägg
15 mars 2018
#7
Vad användes från den gamla motorn? Att båda motorerna går sönder på samma, ovanliga, sätt så snabbt tyder ju på att någonting orsakar det, någonting som inte byttes i samband med motorbytet

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#8
Nu är katten tom vet däremot inte om det funnits något i den innan eller om det brunnit upp och följt med ut.
Spikat har det inte låtit som mer som en lyftare som varit punkterad.
det enda som inte byttes var vvt ventilen men den är uppmätt och kollad, och katalysatorn.
Annars så är allt nytt från spridare, tändspolar, ventilyftare, vevlager, oljepump mm
det är bara 2ans kolv och cylinder som ser ut som de har gått 50000 mil ist
Senast redigerat av zigge_ninja (15 mars 2018)

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#9
har också tänkt att den skulle spikat men orsaken till det är en gåta
bilen köptes ny 2012 och aldrig gjorts något annat på den än service.

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#10
EPG skrev:
granadadr skrev:
zzr94092 skrev:
Katten var ju tom säger TS.

han undrade om en täppt kat kan få en bil att rasa,, kolla wink å håller med dig om att han skrev att den var tom smile  dubbla budskap

Det som ska sitta i katten kan ju ha fastnat längre bak i avgassystemet.

Jag skulle nog ha kollat upp insugskanalerna så att det inte sitter något skit där som släpper och som sen orsakar samma problem på båda motorerna dock.

insuget byttes med och insugningskanalerna var rena när nya motorn lades i sad

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#11
granadadr skrev:
joo en tät kat avgassystem gör ju att det bildas jättemkt mottryck,, och därmed värme,, och värme ställer till mkt skit  låter dock mer som den spikat måste jag säga,, är ej 100 på att den har det,, hur ser kolvar ut sönder mot cylvägg?

2ans kolvar är riktigt nedslitna man kan se aningen slitage på de andra med men det är 2ans cylinder som blivit nergången och repig på bägge.
Se om jag lyckas lägga upp bild sen wink

1 271 Inlägg
15 mars 2018
#12
Om det nu blir sån otroligt stor påfrestning så två motorer ger upp, går det ens att köra bilen?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#13
Soulman skrev:
Om det nu blir sån otroligt stor påfrestning så två motorer ger upp, går det ens att köra bilen?

Den har varit helt körbar lite trött men det är ju en 1,2a smile

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#14
zigge_ninja skrev:
granadadr skrev:
joo en tät kat avgassystem gör ju att det bildas jättemkt mottryck,, och därmed värme,, och värme ställer till mkt skit  låter dock mer som den spikat måste jag säga,, är ej 100 på att den har det,, hur ser kolvar ut sönder mot cylvägg?

2ans kolvar är riktigt nedslitna man kan se aningen slitage på de andra med men det är 2ans cylinder som blivit nergången och repig på bägge.
Se om jag lyckas lägga upp bild sen wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/104/103862/103862-078fa37f65b5c255a996c4e0646e8611.jpg

25 Inlägg
15 mars 2018
#15
jag tror den tomma katten delar från den har tätat bakre juddämparen.
råkat ut för på en Volvo 940 jag tog bort katten den var tom? satte dit ett rör men det blev blått av värmen. gick inte bättre. tog bytte båda ljuddämparna då gick bilen mycket bar

10 Inlägg
15 mars 2018
Trådstartare
#16
leffe skrev:
jag tror den tomma katten delar från den har tätat bakre juddämparen.
råkat ut för på en Volvo 940 jag tog bort katten den var tom? satte dit ett rör men det blev blått av värmen. gick inte bättre. tog bytte båda ljuddämparna då gick bilen mycket bar

avgassystemet är helt rent om det har funnits något så är det på rymmen smile

10 Inlägg
17 mars 2018
Trådstartare
#17
mailat kia motors förhoppningsvis får något svar, vill inte renovera en motor till som går ner sig sad

6 115 Inlägg
17 mars 2018
#18
Hej!
Nej!
På vilket sätt skulle något så långt från motorn kunna orsaka skador?!


7 392 Inlägg
18 mars 2018
#19
jaka54 skrev:
Hej!
Nej!
På vilket sätt skulle något så långt från motorn kunna orsaka skador?!

OM katten är tät eller avgas är tät så bildas det mottryck  och mkt värme och det skadar motorn,  men nu är detta icke fallet


10 Inlägg
27 mars 2018
Trådstartare
#20
granadadr skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Nej!
På vilket sätt skulle något så långt från motorn kunna orsaka skador?!

OM katten är tät eller avgas är tät så bildas det mottryck  och mkt värme och det skadar motorn,  men nu är detta icke fallet

om fallet skulle varit att katten varit täppt på första motorn, så är det bara cylinder 2 som tagit allvarlig skada.
men nu blev det likadant efter två veckor med en ny motor.
Även denna på cylinder 2.
på något sett så antar man elektroniken, eftersom spridare och tändspolar mm är bytt.
men i realtidsmätning på datorn så ser man inga märkbara differenser.
dock om man mäter 2ans grenrör med värmekamera så blir det 20-30 grader varmare.

kia slår ifrån sig problemet trots att om man söker på kia och huyndai engine knock på nätet/youtube så finns flertal problem med g4la motorn runt i världen.


Sök