2733
Sök

Hur ska jag transportera hem bilar?

7 394 Inlägg
19 mars 2018
#41
Hilmer skrev:
Evildan skrev:
Hilmer skrev:

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

å i usa får man köra långtradare på vanligt körkort så länge man ej kör yrkesmässigt,, japp så säkert var det där wink


Evildan
19 mars 2018
#42
Hilmer skrev:
Evildan skrev:
Hilmer skrev:

Det gäller ju bara om man blir påkommen! wink

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

Av vilken praktisk anledning tror du att hastighetsbegränsningen är satt till 30km/h?
Har du provat att tvärnita ett dylikt ekipage i 80km/h?

27 Inlägg
19 mars 2018
Trådstartare
#43
I Finland får man bogsera i 60 km/h, så det är inte bara dom i "vilda vest" som kör fortare i sådana situationer. Jag vet däremot inte om det är lagligt att använda sig av en towbar när man bogserar i vår förre detta koloni till öster. Det verkar inte vara laglig i Norge i alla fall (lite osäker om det stämmer), men om det finns någon land som är strängare gällande trafikregler än Sverige så måste det vara Norge.

Sverige höjde hastighetsbegränsningen från 20km/h till 30km/h för bogsering när landet blev en del av EU.

Från det jag har sett på Youtube och läst på Amerikanska forumsiter så blir det instabil med en towbar när man svänger i högre hastigheter. Ratten får så pass mycket momentum att den överstyr, och sedan blir det för mycket åt andra hållet när den försöker kompensera osv tills det stabiliserar sig till slut. Sedan kommer nästa kurva i hög fart... Jag läste om en kille som löste det enkelt genom att demontera ratten på bilen han bogserade. Bilen följde så snällt efter dragbilen efter ingreppet. Det lär knappast behövas i Sverige då maxfarten är 30.
Senast redigerat av Stiiiiiv (19 mars 2018)


1 798 Inlägg
20 mars 2018
#44
Evildan skrev:
Hilmer skrev:
Evildan skrev:

Varför tror du att begränsningen, inte rekommendationen, är satt till 30km/h?

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

Av vilken praktisk anledning tror du att hastighetsbegränsningen är satt till 30km/h?
Har du provat att tvärnita ett dylikt ekipage i 80km/h?

Du förstod inte alls ironin i det hela? Och du förstod inte heller att det var ett skämt angående att bli påkommen, detta trots att jag i just det inlägget faktiskt fick med en smiley?
Jag vet vad vikter och last betyder för framfarten då jag praktiserat detta i lite olika konstellationer under de senaste 35 åren.
När jag har lastat en bil på dollyn eller liknande ekipage så håller jag de hastighetsbegränsningar som gäller eftersom jag vet mycket väl vad kombinationen av totalvikt och i detta fallet även obromsad massa kan påverka köregenskaperna.
Jag har förstått att du direkt tog för givet att min tidigare berättad framfart med dollyn innebar att den var lastad vilket inte är sant, händelsen skedde på min tillbakaväg med tom dolly på en för stunden lågt trafikerad 70-sträcka och detta under ungefär 5-600m med syftet att lära känna min dollykärras egenskaper lite bättre.
Nu har du fått lite fakta i ärendet så nu kan du släppa det och sova lugnt igen.


Evildan
20 mars 2018
#45
Hilmer skrev:
Evildan skrev:
Hilmer skrev:

Mest troligen för att vi befinner oss i Sverige där man i de allra flesta fall vill begränsa så mycket det bara går, i USA t ex så får samma ekipage hålla 80.

Av vilken praktisk anledning tror du att hastighetsbegränsningen är satt till 30km/h?
Har du provat att tvärnita ett dylikt ekipage i 80km/h?

Du förstod inte alls ironin i det hela? Och du förstod inte heller att det var ett skämt angående att bli påkommen, detta trots att jag i just det inlägget faktiskt fick med en smiley?
Jag vet vad vikter och last betyder för framfarten då jag praktiserat detta i lite olika konstellationer under de senaste 35 åren.
När jag har lastat en bil på dollyn eller liknande ekipage så håller jag de hastighetsbegränsningar som gäller eftersom jag vet mycket väl vad kombinationen av totalvikt och i detta fallet även obromsad massa kan påverka köregenskaperna.
Jag har förstått att du direkt tog för givet att min tidigare berättad framfart med dollyn innebar att den var lastad vilket inte är sant, händelsen skedde på min tillbakaväg med tom dolly på en för stunden lågt trafikerad 70-sträcka och detta under ungefär 5-600m med syftet att lära känna min dollykärras egenskaper lite bättre.
Nu har du fått lite fakta i ärendet så nu kan du släppa det och sova lugnt igen.

Med din då beskrivna erfarenhet vet du mycket väl vilka idioter som rullar runt i trafiken och det var skönt att du inte är en av dom man emellanåt möter.

1 798 Inlägg
20 mars 2018
#46
Evildan skrev:
Med din då beskrivna erfarenhet vet du mycket väl vilka idioter som rullar runt i trafiken och det var skönt att du inte är en av dom man emellanåt möter.

Personligen strävar jag i den mån jag kan påverka efter att inte höja siffrorna i olycksstatistiken, många verkar dock inte bry sig nämnvärt...


27 Inlägg
23 mars 2018
Trådstartare
#47
Nu har jag fått hem min efterlängtade Towbar. Paketet vägde 24kg och allting kom i smådelar. neutral

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-ac345d09d1c48a9e9cb38745b478eaff.jpg


Här har jag alla verktyg jag behövde för att både montera ihop delarna samt sätta fast towbaren mellan bilarna (17 och 19 mm nycklar och hylsor).

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-d10186d46e3886e2935175752403f8e1.jpg

Jag började med 17mm...

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-00a8dde722082005619a035a84d1b0c9.jpg

...och satt ihop kulkopplingen med basplattan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-2a23933bb01c4960ee3f369586eb7046.jpg

Sedan bultade jag fast en lastspännare på var sin fyrkantig stålrör.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-dd28a72abf20ffa4840237b3bbae3dc2.jpg

Efter det så monterade jag 2 stabiliseringspinnar utan att dra åt för mycket då dessa måste kunna röra på sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-62ba0dffc8fc278c0b0360fea0905c07.jpg

Sedan var det dags att bulta ihop dom 2 fyrkantiga stålrör med basplåten...

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-d2e9292061cf219d40b33543d4fcbf16.jpg

...och hänga stabiliseringsstången på den ena infästning. det gjorde jag bara för att inte tappa bort dom när jag bar ut allting till bilarna. Då var jag klar med ihop montering. Det tog mig ca en kvart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-7f12dd296d04c347a14e204807e54b2d.jpg

Sedan tog jag allting ut till bilarna för att testa. Först behövde jag bulta fast 2 långa stål armar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-1da62c2c0da31b101fc13f503fa724ad.jpg

Då vred jag ratten till vänster på bilen som skulle bogseras...

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-fdf00a770910095d05116e25d3611ba1.jpg

...och skickade det ena av towbarens armar så den kom till bilens länkarm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-8b5bd425af393025545d91fc76786c26.jpg

Kedjan drog jag över länkarmen och tillbaka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-1f4990e7b04cfc22a8e6c6b24a8980bd.jpg

Jag monterade ihop kedjan och spännremmens ögla vid kedjans tredje länk.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-10c119529c723ec9b5fa2147617439de.jpg

Andra änden av spännremmen sat jag i lastspännaren utan att spänna åt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-297ad52efe5a7f585597684f2c26aa46.jpg

Sedan vred jag ratten åt andra hållet och upprepade proceduren på det högra framhjulet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-bf3f46f95ff1a7971612173b860f972b.jpg

Innan jag drog åt spännremmarna så bultade jag ihop stabiliseringsstången. Då var allting monterad på bilen som skulle bogseras. Jag kollade en gång till att allting satt fast...


https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-5a9461cbde8c751c86b3141c29d59577.jpg

...släppte på handbromsen, satt växeln i friläge och drog bilen framåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-b0ec50d98745e2c2405740182eda55ce.jpg

Efter jag hade satt fast towbaren på dragbilens dragkula var det bara att provköra. Det tog mig mindre än 10 minuter att koppla ihop bilarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-4241ba51842057294e16fe3d20379a39.jpg

Tyvärr så har jag ingen bilder eller film på själva provkörning runt kvarteret, men det gick klockrent. Den bogserade bilen följde efter dragbilen som en väluppfostrad hund. Sedan var det bara att lossa på kulkopplingen, spännremmarna och armarna samt stoppa allting i bakluckan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227576/227576-cac69cd90d5601d20accc37178b06eb8.jpg

Nu är jag redo att hämta en bil på riktig och inte bara köra runt kvarteret. cool Det här är precis det jag behöver för att köra hem bilar ensam. Jag kanske får tillfälle att även hjälpa en och annan som har fått problem längs vägen så dom slipper ringa assistanskåren.

Om jag lyckas övertyga min dotter att hjälpa mig med inspelning ska jag även filma lite hur det ser ut när man monterar och kör runt.

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
Senast redigerat av Stiiiiiv (24 mars 2018)


6 125 Inlägg
23 mars 2018
#48
Hej!
Vad är det för bilar du "hämtar"? Har du ett företag eller vad handlar det hela om?


27 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#49
Inget företag, åtminstone inte ännu. Jag är bara bilintresserad och har det som hobby och eventuellt en bisyssla.

Går det bra så blir det kanske ett företag av det senare, men det är ingen idé att registrera verksamheten förrän jag börjar gå med vinst. Hittills har det blivit ungefär +/- 0. Mina bilaffärer har däremot kunnat finansiera en del av dom nödvändiga verktyg, förutom towbaren, men den passar mig så bra att jag kunde inte motstå frestelsen att köpa den. big_smile


1 798 Inlägg
24 mars 2018
#50
Den där towbaren verkar smidig som tusan! Var hittade du den och vad kostade den?


Forummoderator
9 299 Inlägg
24 mars 2018
#51
Härlig update med bilder. Det tackar vi för!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

27 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#52
Jag beställde den ifrån England. Jag har släkt där och jag har just fått reda på att min kusins son råkar jobba på en firma som bland annat tillverkar sådana. Det fick jag reda på först efter jag hade beställt och fick hem en dyrare variant (den jag har nu). Suck! Bägge två ser identiska ut och klarar av att dra en last på 2,5 ton.

Vill du så kan jag kolla med honom om jag kan få en bra deal och beställa en åt dig? I sådana fall, skriv till min epost address så kan vi hålla kontakt där. Skriv "Towbar"  i rubriken så jag vet att meddelandet är från dig ifall den hamnar bland min skräppost.

steve [punkt] reid [snabel-a] live [punkt] se

(Jag skriver på det sättet så försäljarnas robotar inte får tag i adressen och skickar en massa skräp till min i inbox.)

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
Senast redigerat av Stiiiiiv (24 mars 2018)


27 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#53
Naturligtvis får du beställa själv också, men jag tror jag kan få en bra mycket bättre deal hos min kusins son.

Följande är 2 siter jag har hittat som säljer sådana towbar.

https://cardno.co.uk/collections/tow-po … ng-a-frame

https://www.cjautos.eu/CAR_TOWING_A_FRAME_p/cm01.htm

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
Senast redigerat av Stiiiiiv (25 mars 2018)


1 798 Inlägg
24 mars 2018
#54
Tack! Men får nog suga lite på det, jag har ju trots allt dollyn stående och den behöver bara mindre justeringar sen är jag rätt nöjd med den. Du såg den väl i jagrullar-forumet misstänker jag!?
Men en towbar hade ju varit sjukt smidig att bara ta med sig i bilen.


7 394 Inlägg
24 mars 2018
#55
Stiiiiiv skrev:
Jag beställde den ifrån England. Jag har släkt där och jag har just fått reda på att min kusins son råkar jobba på en firma som bland annat tillverkar sådana. Det fick jag reda på först efter jag hade beställt och fick hem en dyrare variant (den jag har nu). Suck! Bägge två ser identiska ut och klarar av att dra en last på 2,5 ton.

Vill du så kan jag kolla med honom om jag kan få en bra deal och beställa en åt dig? I sådana fall, skriv till min epost address så kan vi hålla kontakt där. Skriv "Towbar"  i rubriken så jag vet att meddelandet är från dig ifall den hamnar bland min skräppost.

steve [punkt] reid [snabel-a] live [punkt] se

(Jag skriver på det sättet så försäljarnas robotar inte får tag i adressen och skickar en massa skräp till min i inbox.)

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv

hade jag varit dig så hade jag tagit hem ett gäng å krängt wink kan ju vara en vettig affärside??


7 441 Inlägg
24 mars 2018
#56
caromania skrev:
Härlig update med bilder. Det tackar vi för!

Instämmer till fullo!

27 Inlägg
24 mars 2018
Trådstartare
#57
Jag har också tänkt på det som en möjlig affärsidé, men man får börja små och se om det verkligen är någonting som lockar svenskar. Jag tror det finns ett behov, då Sverige sägs ha Europas äldsta bilpark, samt att regelverket med hur mycket man får ta på en släpvagn är så pass komplex.

Jag ska alltid ha den i bagageluckan i alla fall. Det händer då och då att jag ser bilar som har stannat på motorvägen. Då kan jag vara snäll och stanna och kolla om dom behöver bogseringshjälp. Det uppskattas när man hjälper folk i nöd. Nästa bil jag köper kommer troligtvis bogseras hem med hjälp av den också.
Senast redigerat av Stiiiiiv (25 mars 2018)


7 394 Inlägg
24 mars 2018
#58
bra å lycka till, smile , själv är jag glad att jag har BE å en RIKTIG trailer smile


26 Inlägg
24 mars 2018
#59
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m


7 441 Inlägg
25 mars 2018
#60
Tuningofroslagen skrev:
Vilken prisklass i bilar handlar de om ? Jag är bilhandlare ( hobby nivå ) jag flippar 10 bilar i månaden i snitt och gör alltid vinst mer eller mindre kanske går back på en av tio

Vad håller du på med för bilar ? Jag kör stenhårt på mitt concept på bilar som är fräscha in och utvändigt som kanske har lite småkostmetiska fel samt går ut med besiktningen inom kort smile lägg där till att jag aldrig lägger ner mer än 500 kr per bil och alltid en vinst på 2000 kr eller mer smile

Pm för tips på mer seriösa tips m m

F-skattesedel?


Sök