Nu har jag fått hem min efterlängtade Towbar. Paketet vägde 24kg och allting kom i smådelar.
Här har jag alla verktyg jag behövde för att både montera ihop delarna samt sätta fast towbaren mellan bilarna (17 och 19 mm nycklar och hylsor).
Jag började med 17mm...
...och satt ihop kulkopplingen med basplattan.
Sedan bultade jag fast en lastspännare på var sin fyrkantig stålrör.
Efter det så monterade jag 2 stabiliseringspinnar utan att dra åt för mycket då dessa måste kunna röra på sig.
Sedan var det dags att bulta ihop dom 2 fyrkantiga stålrör med basplåten...
...och hänga stabiliseringsstången på den ena infästning. det gjorde jag bara för att inte tappa bort dom när jag bar ut allting till bilarna. Då var jag klar med ihop montering. Det tog mig ca en kvart.
Sedan tog jag allting ut till bilarna för att testa. Först behövde jag bulta fast 2 långa stål armar.
Då vred jag ratten till vänster på bilen som skulle bogseras...
...och skickade det ena av towbarens armar så den kom till bilens länkarm.
Kedjan drog jag över länkarmen och tillbaka.
Jag monterade ihop kedjan och spännremmens ögla vid kedjans tredje länk.
Andra änden av spännremmen sat jag i lastspännaren utan att spänna åt den.
Sedan vred jag ratten åt andra hållet och upprepade proceduren på det högra framhjulet.
Innan jag drog åt spännremmarna så bultade jag ihop stabiliseringsstången. Då var allting monterad på bilen som skulle bogseras. Jag kollade en gång till att allting satt fast...
...släppte på handbromsen, satt växeln i friläge och drog bilen framåt.
Efter jag hade satt fast towbaren på dragbilens dragkula var det bara att provköra. Det tog mig mindre än 10 minuter att koppla ihop bilarna.
Tyvärr så har jag ingen bilder eller film på själva provkörning runt kvarteret, men det gick klockrent. Den bogserade bilen följde efter dragbilen som en väluppfostrad hund. Sedan var det bara att lossa på kulkopplingen, spännremmarna och armarna samt stoppa allting i bakluckan.
Nu är jag redo att hämta en bil på riktig och inte bara köra runt kvarteret.
Det här är precis det jag behöver för att köra hem bilar ensam. Jag kanske får tillfälle att även hjälpa en och annan som har fått problem längs vägen så dom slipper ringa assistanskåren.
Om jag lyckas övertyga min dotter att hjälpa mig med inspelning ska jag även filma lite hur det ser ut när man monterar och kör runt.
Med vänlig hälsning
Stiiiiiv