3533
Sök

Hur ska jag transportera hem bilar?

27 Inlägg
17 mars 2018
Trådstartare
#1
Hej!
Jag är ny här, och jag har sökt genom flera forum tråder efter svar till min fråga men inte hittat något. Därför skapar jag en egen tråd.

Jag är intresserad av bilar och gillar att mecka lite samt fixa till mindre skador/rost på karossen. Jag har köpt ett par bilar, lagat dom och sålt dom för en liten vinst. Jag skulle vilja fortsätta göra så, men min största bekymmer är att få hem bilar som jag köper.

Jag bor i en lägenhet och har inte någon bra parkeringsplats till en biltransport (släpvagn). Det finns ingen mack eller släputhyrningsföretag i min närhet. Det är inte alltid möjligt för mig att få tag i en kompis som kan följa med mig när jag köper bilar,  och jag vill inte hålla på att bogsera bilar med bogseringslina om bilen jag köper inte är körbar (motorproblem bromsfel osv.). Hur ska jag kunna få hem bilarna på ett bra sätt? Jag är övertygad om att jag är inte den enda som har sådana problem, och det finns säkerligen en massa svar hos er på hur jag ska kunna lösa det.

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv


5 686 Inlägg
17 mars 2018
#2
Bildolly är nog vettigaste alternativet och borde gå att förvara i t.ex förrådet när den inte används.


27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#3
Tack för svaret. Jag googlade bildolly och fick fram en enda variant som säljs i Sverige.

http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm

Den ser ut som en finurlig idé, men jag undrar om det finns någon annan variant på bildolly? Den ser lite ostabil ut med hjulen så nära mitten. Hur blir det när man svänger med en sådan? Jag vill inte att bilen som dras vältar som en gammal A-klass Mercedes om man måste svänga skarpt. Dessutom är jag lite osäker om jag klarar av att bära en ca. 80 kg dolly upp och ner för trappan till mitt förråd. Jag har en gammal ryggskada.
Senast redigerat av Stiiiiiv (18 mars 2018)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 mars 2018
#4
Stiiiiiv skrev:
Hej!
Jag är ny här, och jag har sökt genom flera forum tråder efter svar till min fråga men inte hittat något. Därför skapar jag en egen tråd.

Jag är intresserad av bilar och gillar att mecka lite samt fixa till mindre skador/rost på karossen. Jag har köpt ett par bilar, lagat dom och sålt dom för en liten vinst. Jag skulle vilja fortsätta göra så, men min största bekymmer är att få hem bilar som jag köper.

Jag bor i en lägenhet och har inte någon bra parkeringsplats till en biltransport (släpvagn). Det finns ingen mack eller släputhyrningsföretag i min närhet. Det är inte alltid möjligt för mig att få tag i en kompis som kan följa med mig när jag köper bilar,  och jag vill inte hålla på att bogsera bilar med bogseringslina om bilen jag köper inte är körbar (motorproblem bromsfel osv.). Hur ska jag kunna få hem bilarna på ett bra sätt? Jag är övertygad om att jag är inte den enda som har sådana problem, och det finns säkerligen en massa svar hos er på hur jag ska kunna lösa det.

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv

Du får köpa in tjänsten från ett bärgningsföretag.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 271 Inlägg
18 mars 2018
#5
Bärgning är det första jag tänkte på. Men beroende på hur ofta kan det löna sig snabbt att köpa ett släp.

En lite trevande fråga, var står du och jobbar med bilarna då? Du kan inte ha släpet där? Eller hos någon kompis som har hus, garageuppfart osv. Annars går det kanske att hyra en parkeringsplats för ett släp?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

7 440 Inlägg
18 mars 2018
#6
Stiiiiiv skrev:
Tack för svaret. Jag googlade bildolly och fick fram en enda variant som säljs i Sverige.

http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm

Den ser ut som en finurlig idé, men jag undrar om det finns någon annan variant på bildolly? Den ser lite ostabil ut med hjulen så nära mitten. Hur blir det när man svänger med en sådan? Jag vill inte att bilen som dras vältar som en gammal A-klass Mercedes om man måste svänga skarpt. Dessutom är jag lite osäker om jag klarar av att bära en ca. 80 kg dolly upp och ner för trappan till mitt förråd. Jag har en gammal ryggskada.

Du får inte köra fortare än 30 km/t med tillkopplad Dolly, så risken att välta är nog minimal, om du kör lagligt.

Har förekommit "hemmabyggda" men registrerade Dolly på Blocket som varit demonterbara så att de rymts i bagageutrymmet på en vanlig personbil.

Glöm inte att bilen du tar på Dolly´n måste var skattad och trafikförsäkrad.
Gäller om något hjul rullar på allmän väg.

Om du är en frekvent "Wheeler Dealer" så kanske det lönar sig att köpa en biltransportkärra.
Men då måste du ha en bil som får dra tillräckligt mycket, beroende på hur stora bilar du "släpar hem".
Och så måste du kanske ha ett "utökat" *B*-kort.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 mars 2018
#7
torsen skrev:
Stiiiiiv skrev:
Tack för svaret. Jag googlade bildolly och fick fram en enda variant som säljs i Sverige.

http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm

Den ser ut som en finurlig idé, men jag undrar om det finns någon annan variant på bildolly? Den ser lite ostabil ut med hjulen så nära mitten. Hur blir det när man svänger med en sådan? Jag vill inte att bilen som dras vältar som en gammal A-klass Mercedes om man måste svänga skarpt. Dessutom är jag lite osäker om jag klarar av att bära en ca. 80 kg dolly upp och ner för trappan till mitt förråd. Jag har en gammal ryggskada.

Du får inte köra fortare än 30 km/t med tillkopplad Dolly, så risken att välta är nog minimal, om du kör lagligt.

Har förekommit "hemmabyggda" men registrerade Dolly på Blocket som varit demonterbara så att de rymts i bagageutrymmet på en vanlig personbil.

Glöm inte att bilen du tar på Dolly´n måste var skattad och trafikförsäkrad.
Gäller om något hjul rullar på allmän väg.

Om du är en frekvent "Wheeler Dealer" så kanske det lönar sig att köpa en biltransportkärra.
Men då måste du ha en bil som får dra tillräckligt mycket, beroende på hur stora bilar du "släpar hem".
Och så måste du kanske ha ett "utökat" *B*-kort.

Eller kanske till och med ett BE.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 798 Inlägg
18 mars 2018
#8
torsen skrev:
Glöm inte att bilen du tar på Dolly´n måste var skattad och trafikförsäkrad.
Gäller om något hjul rullar på allmän väg.

Det är ju det som är det fiffigaste med en dolly jämte att bogsera t ex, bilen behöver inte vara i trafik just för att du lyfter en axel.


Jag byggde en egen lågbyggd dolly (som kan ses under mina sidor) men en sådan blir ju svår att ha i förrådet...
Om man inte har plats för att ha ett släp eller dolly ståendes så är det ju till att anlita en bärgningsfirma varje gång, valen är ju inte så många då menar jag.


Forummoderator
18 003 Inlägg
18 mars 2018
#9
Byt ut din bil till en gammal biltransport. Jag hade en lågbyggd LT31 diesel. Var perfekt. Slapp man störa andra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#10
Oj då. Nu var det många som har svarat, och en hel del att smälta. Ni har så mycket god råd.

Att köpa tjänsten ifrån bärgningsföretag är ett smidig alternativ, men jag tror dessvärre att det är ingen idé för mig. Från det jag har sett så kostar det i runda siffror ca 2000:- för att bärga en bil på det sättet i min närområde. Det kommer då att äta upp större delen av den liten vinsten jag får ifrån bilen vid försäljning.

Att hyra en biltransportsläp skulle vara en lösning och det är det första alternativet jag undersökte. Problemet är att närmaste ställe som hyr ut sådana släp är ca 40 km ifrån mig. Det betyder att resvägen för att hämta den nya bilen ökar med mellan 80 och 160 km, beroende på åt vilken håll jag ska. Sedan är det mycket begränsad hur stor bilen jag släpper får vara. Jag har inte så stor dragbil och endast B körkort för tillfället. Hade hoppats att slippa byta egen bil då jag vill ha en bil som inte drar alldeles för mycket soppa (pendlar 40 minuter till jobbet varje dag). Att utöka behörigheten på körkortet kanske blir ett måste i vilket fall som helst (suck).

Just nu så lagar jag bilarna på min parkeringsplats som jag hyr. Det finns verkan flera parkeringsplatser, karporter eller garageplatser att hyra i byn där jag bor. Jag vill naturligtvis ha en egen garage, men för tillfället är det inte möjligt.

torsen: Det där med "hemmabygget" på blocket låter som det mest lovande alternativet för mig. Hur ser en sådan ut? Blir den verkligen stabil om den är så pass liten att den passar in i bagageluckan när den är demonterad? Om den är registrerad och myndigheter har sagt att den är OK så antar jag att den måste klara av jobbet, eller? Jag ska hålla ögonen öppen och återkomma om jag hittar ett sådant "hemmabygge".

Hilmer: Jag önskar jag hade plats att kunna parkera en sådan dolly, där jag var säker att ingen skulle sno den, men det har jag inte. sad

Hybrid_: En egen biltransport har jag också tänkt på, men jag har redan två stycken bilar stående på gatan. Snart kommer hela gatan vara fylld av mina bilar.

Om någon av er känner till någon som bygger sådana "hemmabygge" så får ni gärna skriva om det, och gärna ge mig ett sätt att få kontakt med "hemmebyggaren".

Jag tackar alla ni som kommer med förslag och om det finns flera så tar jag gladeligen emot goda råd.

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv
Senast redigerat av Stiiiiiv (18 mars 2018)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
18 mars 2018
#11
Ligger du och svetsar rost på bilarna på din parkeringsplats?? Hur får du ström till svetsen då??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Muttley
18 mars 2018
#12
torsen skrev:
Stiiiiiv skrev:
Tack för svaret. Jag googlade bildolly och fick fram en enda variant som säljs i Sverige.

http://www.dollyvagn.se/Pris-och-data.htm

Den ser ut som en finurlig idé, men jag undrar om det finns någon annan variant på bildolly? Den ser lite ostabil ut med hjulen så nära mitten. Hur blir det när man svänger med en sådan? Jag vill inte att bilen som dras vältar som en gammal A-klass Mercedes om man måste svänga skarpt. Dessutom är jag lite osäker om jag klarar av att bära en ca. 80 kg dolly upp och ner för trappan till mitt förråd. Jag har en gammal ryggskada.

Du får inte köra fortare än 30 km/t med tillkopplad Dolly, så risken att välta är nog minimal, om du kör lagligt.

Har förekommit "hemmabyggda" men registrerade Dolly på Blocket som varit demonterbara så att de rymts i bagageutrymmet på en vanlig personbil.

Glöm inte att bilen du tar på Dolly´n måste var skattad och trafikförsäkrad.
Gäller om något hjul rullar på allmän väg.

Om du är en frekvent "Wheeler Dealer" så kanske det lönar sig att köpa en biltransportkärra.
Men då måste du ha en bil som får dra tillräckligt mycket, beroende på hur stora bilar du "släpar hem".
Och så måste du kanske ha ett "utökat" *B*-kort.

Fel.
http://www.dollyvagn.se/Lagkrav.htm   Med en dollyvagn behöver det bärgade fordonet inte vara besiktigat och skattat.
Försäkrat låter jag vara  osagt.

27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#13
Tack Muttly för förtydligandet.

När jag måste använda mig av el verktyg så är det en "görsjälvhall" på OKQ8 som gäller tills jag kan få en egen garageplats.


Evildan
18 mars 2018
#14
Här har du en dollytillverkare som smäller ihop dollys på beställning.

https://m.blocket.se/alvsborg/_DOLLY__S … 12&w=3

Kolla bara så att det inte är Tomas Lundberg tidigare delägare i Carblaze iom att det är i Borås. wink big_smile

27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#15
Den ser jätte bra ut, till en helt överkomlig pris. Jag ska fråga bara hur mycket deras lättaste modellen väger och hur demonterbar den är. Jag måste kunna få in den i mitt källarförråd, annars är det ingen idé.


27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#16
Nu har jag skickat förfrågan till dolly tillverkaren och väntar på svar.

Jag kom just på en sak. Jag har en svag minne av att i USA använder man sig av någon triangulär stål konstruktion där ett hörn fästas på en bils dragkrok och de andra två hörn fästas på en bogserade bil. Någon som vet vad en sådan konstruktion kallas för, och om det finns och är laglig i Sverige?

En sådan bör man kunna användas till att bogsera en bil utan att det finns någon inn i den som styr och bromsar, eller hur? Den kanske skulle kunna vara tillräcklig lätt för mig att ställa in i förrådet, eller bara behålla den i bilens baklucka.


7 393 Inlägg
18 mars 2018
#17
Stiiiiiv skrev:
Nu har jag skickat förfrågan till dolly tillverkaren och väntar på svar.

Jag kom just på en sak. Jag har en svag minne av att i USA använder man sig av någon triangulär stål konstruktion där ett hörn fästas på en bils dragkrok och de andra två hörn fästas på en bogserade bil. Någon som vet vad en sådan konstruktion kallas för, och om det finns och är laglig i Sverige?

En sådan bör man kunna användas till att bogsera en bil utan att det finns någon inn i den som styr och bromsar, eller hur? Den kanske skulle kunna vara tillräcklig lätt för mig att ställa in i förrådet, eller bara behålla den i bilens baklucka.

är INTE lagligt i Sverige,, i ditt fall hade jag nog satsat på en biltransportbil,, då kan du ju dessutom ha bilen du fixar på flaket när den står så har du 2 bilar på en plats så att säga smile


27 Inlägg
18 mars 2018
Trådstartare
#18
Jo, en egen biltransportbil skulle lösa två problem för mig. Jag vet däremot inte om det är lämplig att göra större ingrepp på bilen när den står på flaket. Känns lite riskabelt. Finns det sådana som man får köra med B körkort?

Dollyvagnen enligt tillverkaren är demonterbar, och den tyngsta delen väger endast ca 20 kg. Lite otymplig kan den största delen vara när den ska inn i förrådet, men det skulle gå. Det enda problemet då är att den måste monteras samt demonteras varje gång jag ska använda den.

Jag är fortfarande lite nyfiken över den där triangulära konstruktionen. Jag ska forska vidare på vad den kallas för.


Muttley
18 mars 2018
#19
Stiiiiiv skrev:
Jo, en egen biltransportbil skulle lösa två problem för mig. Jag vet däremot inte om det är lämplig att göra större ingrepp på bilen när den står på flaket. Känns lite riskabelt. Finns det sådana som man får köra med B körkort?

Dollyvagnen enligt tillverkaren är demonterbar, och den tyngsta delen väger endast ca 20 kg. Lite otymplig kan den största delen vara när den ska inn i förrådet, men det skulle gå. Det enda problemet då är att den måste monteras samt demonteras varje gång jag ska använda den.

Jag är fortfarande lite nyfiken över den där triangulära konstruktionen. Jag ska forska vidare på vad den kallas för.

Nu har jag kanske missat det.  Men hur ofta är det tänkt att du skall hämta bilar ?  Om det sker någon gång i månaden kan det ju vara värt att kämpa med det otympliga.   Är ju knappast värt att köpa något större för få transporter.

7 440 Inlägg
18 mars 2018
#20
Stiiiiiv skrev:
Nu har jag skickat förfrågan till dolly tillverkaren och väntar på svar.

Jag kom just på en sak. Jag har en svag minne av att i USA använder man sig av någon triangulär stål konstruktion där ett hörn fästas på en bils dragkrok och de andra två hörn fästas på en bogserade bil. Någon som vet vad en sådan konstruktion kallas för, och om det finns och är laglig i Sverige?

En sådan bör man kunna användas till att bogsera en bil utan att det finns någon inn i den som styr och bromsar, eller hur? Den kanske skulle kunna vara tillräcklig lätt för mig att ställa in i förrådet, eller bara behålla den i bilens baklucka.

Jag minns inte vad anordningen kallas, men den är inte ovanlig bland "Offroadfolket".
Den förutsätter, förutom att du har "kula" på din egen bil, även 2 st motsvarande på bilen som ska flyttas.
Jag gjorde för ett drygt decennium en dylik anordning som byggde på en lätt demonterbar balk fram på bilen som ska flyttas.
På balken, i var ände, en 50 mm kula.
Ett stort "Y" med kulkopplingar för 50 mm kula i var ände.
Men den konstruktionen var anpassad till en speciell bil med "riktig kofångare" av metall.
Alltså inte för moderna monocoquebilar med plastbumper.

Det fina med den här anordningen är att den efterföljande/bogserade bilen följer så snällt som valparna efter en tik.

Hastighetsbegränsningen är 30 km/t och det efter följande fordonet måste vara skattat och försäkrat - men inte besiktat.

Är det så att du specialiserar på en enda biltyp så kanske det går att konstruera och bygga en lämplig "balk med kulor" för just din biltyp.

Min anordning var anpassad speciellt för en liten terrängbil med rak framstötfångare av U-balkstyp.

B t w så monterade jag även en fast 50 mm kula, som jag fick demontera varje besiktning, mitt på stötfångaren och använde dragstång. Men det bygger ju på att man är 2 vid bilhämtningen eller lossdragningen efter fastkörningen i terrängen.

Om du skulle fastna för dragstång eller "Y-länk" och behöver kulkopplingar så vänd dig till någon större husvagnsförsäljare. Det är vanligt att husvagnsköpare byter ut kulkopplingen mot en dito som förhindrar "pendling" av husvagnen. På så sätt fick jag tag på 3 nästan nya kulkopplingar för en spottstyver.
Rören var vanliga vägmärkesrör, de passar exakt i kulkopplingarna(för rund dragbalk).


Sök