19 mars 2018
Trådstartare
Tjenare, är riktigt frustrerad och ska göra detta så kortfattat som möjligt.
Motorn är en gammal B20A som sitter i min 142a.
Jag rev ur motorn för drygt ett år sedan för att få plats med ett trimprojekt som senare rasade, bestämde mig för att sätta tillbaka originalaren då jag vill gå vidare till nya och mer seriösa projekt. Notera att standard motorn drog inget vatten, den drog dock olja som en sleten b20 gör.
Jag bytte i princip alla packningar i motorn så den skulle läcka lite mindre olja och jag hade nämligen en topplockspackning kvar sedan trimprojektet så jag tänkte att det är lika bra den får en ny. Jag lyfte först i motorn, sen lossade jag toppen och rengjorde blocket och toppens packningsytor noggrant varpå jag lade dit nya packningen och momentdrog enligt verkstadshandboken (40nm, 80nm sen 90nm efter 10min körning)
Motorn "kokar" på tempmätaren, alltså den går till och med över det röda. Det blir ett väldigt högt tryck och sprutar åt alla håll när jag lossar på kylarlocket. Det blir vitklägg under oljelocket vilket indikerar vatten i oljan. Alla tändstift är torra och tyder inte på vatten i nån cylinder. Jag borde även tillägga att det sitter ett Volvo 240 kylsystem som har fungerat felfritt innan den revs ur.