3489
Sök

V70xc -00 gen 1 nivåreglering bak är hängig.

32 Inlägg
27 mars 2018
Trådstartare
Köpte mig en v70xc -00 gen 1 nu i helgen, men märker att den är hängig bak.
Lyfte upp bilen för att kolla vilka dämpare jag hade och såklart är det nivåreglerande. Bilen känns inte svajig eller svampig bak, samt att den höjer sig litegrann efter ett tag. Dock är den mycke lägre bak än fram vilket fall. Bak ligger hjulen längs med skärmkanten, medans man kan få en en hel hand fram.
Min fundering är om det ändå är nivåmatic dämparna som är dåliga, eller om det bara är fjädrarna som har säckat ihop.
Finns det annars några andra fjädrar man kan byta till bak för att få upp den i höjd igen samt byta till vanliga dämpare (har gjort det på en v70 awd så ja det går att göra). Vill åka så högt det bara går, då det är en xc70 trots allt.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 mars 2018
Det är väl mest en prisfråga på en såpass gammal bil..
Sålänge inte bes, klagar så hade jag kört..
Vad händer om du trycker ner ena bakänden snabbt och släpper?
Svajar det till en gång eller känns det slappt?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

32 Inlägg
27 mars 2018
Trådstartare
insatsen skrev:
Det är väl mest en prisfråga på en såpass gammal bil..
Sålänge inte bes, klagar så hade jag kört..
Vad händer om du trycker ner ena bakänden snabbt och släpper?
Svajar det till en gång eller känns det slappt?

Den svajar ingenting mer än normalt, utan håller sig som dom ska göra. Att lägga ner 10k på 2 dämpare känns inte som nått jag vill göra, men jag vill ändå få den högre bak. Fram får man in en hel knytnäve mellan däck och skärmkant, bak ligger däck och skärmkant nästan i höjd med varann.
Jag letar även andra alternativ, t.ex hårdare fjädrar eller spacers av nått slag t.ex.

Sök