2804
Sök

Köpråd: Yeti/Scout/Tiguan 2011-12-13 ~100k kr

12 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#1
Hej,

Har f.n en liten bil som låter och har en död vinkel snett fram åt sidorna som bitvis är opraktisk. Nu behöver den ny kamrem och någon bromsdel (låter tmptmptmp när man kör och tmptmpTMPTMP när man bromsar in) så jag har tänkt att göra slag i saken och skaffa en bil mer lämpad för min livsstil den här säsongen.

Kör: ca 1k mil per år,  bara helger och sträckor längre än 2 mil åt gången i princip.
Prioriterar: Bättre sikt, bättre akustik på motorväg, gärna fyrhjulsdrift då jag kör en del på sämre vägar under vår/höst, mer förlåtande fjädring

Research: Dieselhysterin är underhållande. Har f.n ingen orsak att köra i centrala delar av våra större städer så billigare begagnade dieslar nu, slipper straffskatten eftersom den drabbar nyreggade som jag förstått. Vem vet hur bränslepriserna kommer att utveckla sig. Kör någon på etanol mer?

De modeller jag tänker på (läst om försäkrings- och skattekostnader)  (men inte provkört) och matchar min prisbild är:

Skoda Yeti 2012-13 140hk diesel
Skoda Octavia Scout 2011 140hk diesel
VW Tiguan 2011 1.4tsi

Vilka råd och erfarenheter finns kring dessa med mina prios i åtanke?

Mvh
Senast redigerat av Vaxelvarm (8 april 2018)

Of World
3 371 Inlägg
8 april 2018
#2
Ingen TSI. Helst ingen TDI heller men om det är det som tilltalar dig så hade jag valt octavian med 1.6 tdi och 4wd

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
70 Inlägg
8 april 2018
#3
1.4 TSI motorn hade jag inte rört med en tång. Problemmotor.

7 455 Inlägg
8 april 2018
#4
Finns många fler i den "klassen" du kan/bör ta dig en titt på.
VAG-bilar skulle jag inte ens fundera på.
De bilar jag vill rekommendera dig att kika på är:
Mazda CX-3
Toyota RAV-4
Honda CR-V
Suzuki Grand Vitara (har riktig 4x4)
Mitsubishi ASX m fl modeller
Nissan ????(har flera modeller)
Opel Mokka

Japanska bilar är kvalitetsbilar.
Mellan japanska och tyska bilar finns KIA och Huyndai(stavningen?)
Engelska Land Rover Freelander håller samma klass som VAG = kass.
Även Lada Niva och UAZ ska du passa dig dj#¤%&?!t noga för, om du inte har ambition att späka dig.

Forummoderator
18 060 Inlägg
8 april 2018
#5
En 1.4 TSi rör du inte. Som flera påpekat. Hade nog inte köpt något från VAG-koncernen överhuvudtaget. Kvaliteten verkar vara en smula ojämn...

Titta på Japanska och Sydkoreanska bilar. De kanske är några tusenlappar dyrare än motsvarande VAG men det betalar sig rätt snabbt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

12 Inlägg
8 april 2018
Trådstartare
#6
Hej, tack för alla svar.

1.4 TSI blir det icke!

I övrigt..vad har hänt med VAG då? Sist jag kollade var det Audi som gällde för det mesta. Fusk med dieselsiffror..men tysk körglädje, dörrar som låter rätt när de slås igen och interiör som är kvalitet, olikt asiater och deras hårdplast..?

Uppenbarligen har något svängt tämligen hårt.

Har problem att hitta en negativ recension av Yetin och man verkar få en relativt (-13) ny bil för ett ok pris.

Torsen: Tack för listan. Har kollat på de flesta..Mocca ex sägs låta ganska högt, CR-V ha "nästan tysk interiör" men hård fjädring. Mazda CX-3 får man inte för priset. En RAV4 kan fås inom angivna parametrar, en sådan vore intressant att provköra.

Alltså runtom-sikt, markfrigång (har 15cm nu i min euroasiatiska Mitsu colt, vill gärna ha 16cm+), fyrhjulsdrift, inte massvis med oljud vid färd på motorväg.

Avstängd
70 Inlägg
8 april 2018
#7
Vaxelvarm skrev:
Hej, tack för alla svar.

1.4 TSI blir det icke!

I övrigt..vad har hänt med VAG då? Sist jag kollade var det Audi som gällde för det mesta. Fusk med dieselsiffror..men tysk körglädje, dörrar som låter rätt när de slås igen och interiör som är kvalitet, olikt asiater och deras hårdplast..?

Uppenbarligen har något svängt tämligen hårt.


Har problem att hitta en negativ recension av Yetin och man verkar få en relativt (-13) ny bil för ett ok pris.

Torsen: Tack för listan. Har kollat på de flesta..Mocca ex sägs låta ganska högt, CR-V ha "nästan tysk interiör" men hård fjädring. Mazda CX-3 får man inte för priset. En RAV4 kan fås inom angivna parametrar, en sådan vore intressant att provköra.

Alltså runtom-sikt, markfrigång (har 15cm nu i min euroasiatiska Mitsu colt, vill gärna ha 16cm+), fyrhjulsdrift, inte massvis med oljud vid färd på motorväg.

Nja, tyska bilar levererar fortfarande. Det är mest vissa individer som avskyr allt som har med VAG att göra och som delar med sig av dessa åsikter så fort möjlighet ges. Men 1,4 TSI motorn är inte att rekommendera. Volkswagen har haft mycket problem med deras kedjor. Om du ska köpa något från VAG så välj en motor med kamrem och som alltid blivit välservad. Rör inte en bil som blivit longlife-servad.

5 701 Inlägg
9 april 2018
#8
1,4TSI före 2013 ska man undvika trots att den fått pris för årets motor då den kom tongue

"Dieselgate"-motorerna går både bra och billigt. Kamremsintervall på 21000mil och en som är servad enligt longlife-intervallet är inget att vara rädd för då oljan är så pass bra nuförtiden (rekommenderar dock själv att köra 1500mil på oljan istället för 3000mil för att maximera motorns livslängd).

Både Skoda Yeti och Octavia är fina bilar.
Provkör några och jämför, SUVar har i regel hårdare fjädring än vanliga personbilar så inte säkert du tycker en Yeti eller Tiguan är tillräckligt bekväm.
Skön körställning dock då man sitter som på en kontorsstol och har god sikt genom vindrutan.

Yetin är en sådan bil som vissa älskar och andra hatar, främst när det gäller utseendet.

Toyota Rav4 i 100k kr-klassen kan jag redan säga att du inte kommer bli nöjd med. Min morsa har en 10as Rav4 och bullrigare kupé har jag aldrig varit med om i en modern bil.
Väldigt driftsäker bil men just komforten, körställningen och känslan gillar jag inte i den.


Evildan
9 april 2018
#9
Vaxelvarm skrev:
Hej, tack för alla svar.

1.4 TSI blir det icke!

I övrigt..vad har hänt med VAG då? Sist jag kollade var det Audi som gällde för det mesta. Fusk med dieselsiffror..men tysk körglädje, dörrar som låter rätt när de slås igen och interiör som är kvalitet, olikt asiater och deras hårdplast..?

Uppenbarligen har något svängt tämligen hårt.

Har problem att hitta en negativ recension av Yetin och man verkar få en relativt (-13) ny bil för ett ok pris.

Torsen: Tack för listan. Har kollat på de flesta..Mocca ex sägs låta ganska högt, CR-V ha "nästan tysk interiör" men hård fjädring. Mazda CX-3 får man inte för priset. En RAV4 kan fås inom angivna parametrar, en sådan vore intressant att provköra.

Alltså runtom-sikt, markfrigång (har 15cm nu i min euroasiatiska Mitsu colt, vill gärna ha 16cm+), fyrhjulsdrift, inte massvis med oljud vid färd på motorväg.

Inget har väl hänt med VAG förutom att fler och fler vaknat till gällande de riktiga förhållandena. Audi verkar ha hittat tillbaka till sina rötter och anser att deras motorer ska förbruka olja, förr gjorde dom det enklare för kunden och lät denna blanda direkt i bränslet. http://3.bp.blogspot.com/_LiDCr-5Gf-s/S9gq7CzEVNI/AAAAAAAABlE/_gdtvCTz0N4/s1600/DKW_39_Engine.jpg


Audi 50 och 80 av första gen var allt annat än gedigna kassaskåpsdörrförsedda statusvagnar utan bara bruksiga lättviktsbyggen med dörrsidor av tunnast tänkbara vinyl dragen över dito pressad papp.
Det är till och med så att förespråkare av märket på forumet har aktivt valt bort att köra produkterna exempelvis kör en istället Peugeot och en annan oftare kör Hyundai, för min del är det väldigt målande.
En kamrat köpte en ny Yeti förra året och hans beställda CX3 anländer snart. wink

Funderat på Subaru Forrester?
Senast redigerat av Evildan (9 april 2018)

2 250 Inlägg
9 april 2018
#10
Kolla skatten på dieselbil.
Kolla även om det i så fall finns partikelfilter som ev ska bytas för dyra pengar om skatten är låg.
Vissa har typ självrensande filter om jag förstått rätt.

Kör nuv 05 Oktavia tdi 4 wd, med hasplåt.
Höjd ca 5 cm fram och ca hälften bak.
Ca 0.65 liter/mil, året runt.

Monterat fast lastgaller och reggat som lätt lastbil. Nu ca 3000 i årsskatt.

Totalkostnaden, alltså allt inkl inköp och körning på tipp,  hamnar på ca 17 kr/mil, om bilen går ett år till, med max reparationer på 8 000 kr.
Kör 3 000 mil om året.

Tidigare körde jag Passat tdi. Sluträknimgen hamnade på ca 12 kr/mil.

Nästa blir ev en nyare Scout 4 wd diesel om skatten inte är för dyr.

Nu suktar jag efter en 4 wd bensinare med hög markfrigång. Dock inte en typ suv.
Senast redigerat av Meaganeowner (9 april 2018)

4 147 Inlägg
9 april 2018
#11
1,4 Tsi på 122Hk är det ulimata alternativet

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 163 Inlägg
9 april 2018
#12
Min erfarenhet av japaner över lag men i synnerhet Rav 4 är att dem inte är speciellt bekväma eller tysta när man kör landsväg eller motorväg.

Men dom håller så man kommer oftast fram:)

Pappa har en forrester. förra generationen. Ganska mycket vägbrus och automatlådan är ruskigt kass. Men den tar sig fram ordentligt och han är väldigt nöjd med den.


12 Inlägg
9 april 2018
Trådstartare
#13
Tack för ytterligare svar. Forester ska visst låta litegrann, inte vara så kul i kurvor, inte ha så bra känsel i ratten, men de ser ut som slagskepp och eftersom ca en tredjedel av långresorna jag tar för mig slutar på hästväg (kör på helger till naturreservat typiskt) så vore de nog ganska bra. Så länge jag och katterna stod ut med oväsendet i kupén, men kan de låta mer än min Colt?

Ford Kuga verkar tvärtom rätt så trevlig att ratta (skrivs det) men har kanske lite sämre sikt och är kanske inte riktigt lika bra i terrängen.

Det blir till att provköra ett par stycken minst tror jag.. vill ha en bil för åtminstone fem år framåt.

4 163 Inlägg
10 april 2018
#14
Vaxelvarm skrev:
Tack för ytterligare svar. Forester ska visst låta litegrann, inte vara så kul i kurvor, inte ha så bra känsel i ratten, men de ser ut som slagskepp och eftersom ca en tredjedel av långresorna jag tar för mig slutar på hästväg (kör på helger till naturreservat typiskt) så vore de nog ganska bra. Så länge jag och katterna stod ut med oväsendet i kupén, men kan de låta mer än min Colt?

Ford Kuga verkar tvärtom rätt så trevlig att ratta (skrivs det) men har kanske lite sämre sikt och är kanske inte riktigt lika bra i terrängen.

Det blir till att provköra ett par stycken minst tror jag.. vill ha en bil för åtminstone fem år framåt.

Jag skulle tro att Forester blir ett ordentligt lyft ifrån en colt.
Jag skulle tro att den 4 hjulsdriften som Cugan har räcker gott och väl för dig sålänge det är en väg du kör på:)


12 Inlägg
27 juli 2018
Trådstartare
#15
Hej igen. Rätt gammal tråd...det som hände var en massa jobb. Viss ledighet ger chans att återuppta. Har provåkt en del saker, siktar på att köpa från handlare och byta in min bil.

Yeti gick bort, ludna parkbänkar till säten, dessutom levde 2.0tdi-dsg om en hel del.
Qashqai gick bort, provat gen 1 och 2, allt gillar jag förutom att de låter märkbart från vägen. Inte lika mycket som Colten men ändå lite för mycket.

Har provat en Tiguan som jag gillade, likaså Octavia scout (mark 2), bensin och diesel. Kan få en bensin lite billigare, skoj motor när man gasar, men tror notan blir lidande och betalade idag strax över 16kr för 95..

TDI finns för ca 15k mer, svarar mer direkt och lägre milskostnad.

Har möjlighet att skaffa en Tiguan TDI 140 från 2011 med en del färre mil än 10k, för ca 15k mer än Skoda Octavia Scout TDI.. när man slår de tre på biluppgifter.se så ska Tiguanen kosta 150-170k privat-handel, medan Skodorna ska ligga på runt 80k..har de ökat i värde? : P

Orkar inte prova så många fler, Forester ska vibrera en del och är en stor hulk; Kuga har för dålig sikt snett framåt. Scouten är som att köra 10mannakanot efter man är van vid Colten som är hög men väldigt kort. Tiguan är mer som..ja, jag vet inte. En vänlig halvstor klump. Lika spännande som kattmat. Små sidospeglar. Stabil grej?

Vad tros?

5 701 Inlägg
27 juli 2018
#16
Tiguan är fina bilar och det låter nästan som du redan bestämt dig för en sådan.

Octavia Scout ligger högre i pris än vanliga Octavia så kollar du på samma årsmodeller är priserna ganska lika på Octavia Scout som på Tiguan.
Priserna på biluppifter.se brukar sällan stämma av mina erfarenheter.


12 Inlägg
28 juli 2018
Trådstartare
#17
Tack för svaret.

Har i princip bestämt mig för en Octavia Scout eller Tiguan, där den senare skulle bli TDI, förmodligen med auto, och den förra antingen eller. 1.8TSI är lite billigare. Samtliga har ok sikt, tar ojämnheter relativt väl och släpper inte in mängder med vägljud.

En lite mer generell fråga när man ser på bilar - ibland har de små lackskador, efter stenskott, "så är det" har jag förstått, fast när man ser lite rost i en eller två av dessa så undrar jag - hur mycket tar en lackfirma för att ordna sånt? Ett par 7mm-diameter-fläckar ex.

Forummoderator
18 060 Inlägg
28 juli 2018
#18
Vaxelvarm skrev:
Tack för svaret.

Har i princip bestämt mig för en Octavia Scout eller Tiguan, där den senare skulle bli TDI, förmodligen med auto, och den förra antingen eller. 1.8TSI är lite billigare. Samtliga har ok sikt, tar ojämnheter relativt väl och släpper inte in mängder med vägljud.

En lite mer generell fråga när man ser på bilar - ibland har de små lackskador, efter stenskott, "så är det" har jag förstått, fast när man ser lite rost i en eller två av dessa så undrar jag - hur mycket tar en lackfirma för att ordna sånt? Ett par 7mm-diameter-fläckar ex.

Titta noga på de bilar som är av intresse i olika vinklar. Inte ovanligt att dörrarna varit omlackade. Svärfar kör Skoda rakt av och byter efter 3 år. Varannan bil han haft har fått dörrarna omlackade på garantin... Nu kör han förvisso ofta på små dåliga skogsvägar men ändå. Rosten sätter sig gärna i de och har den väl börjat så är den svårstoppad. Grannen kör en Passat från -12 och ena bakdörren har ett långt rosthål under listen.

En sådan fläck kan förvisso lackas om men kommer att besöka bilen igen efter kort tid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 455 Inlägg
28 juli 2018
#19
Vaxelvarm skrev:
Hej igen. Rätt gammal tråd...det som hände var en massa jobb. Viss ledighet ger chans att återuppta. Har provåkt en del saker, siktar på att köpa från handlare och byta in min bil.

Yeti gick bort, ludna parkbänkar till säten, dessutom levde 2.0tdi-dsg om en hel del.
Qashqai gick bort, provat gen 1 och 2, allt gillar jag förutom att de låter märkbart från vägen. Inte lika mycket som Colten men ändå lite för mycket.

Har provat en Tiguan som jag gillade, likaså Octavia scout (mark 2), bensin och diesel. Kan få en bensin lite billigare, skoj motor när man gasar, men tror notan blir lidande och betalade idag strax över 16kr för 95..

TDI finns för ca 15k mer, svarar mer direkt och lägre milskostnad.

Har möjlighet att skaffa en Tiguan TDI 140 från 2011 med en del färre mil än 10k, för ca 15k mer än Skoda Octavia Scout TDI.. när man slår de tre på biluppgifter.se så ska Tiguanen kosta 150-170k privat-handel, medan Skodorna ska ligga på runt 80k..har de ökat i värde? : P

Orkar inte prova så många fler, Forester ska vibrera en del och är en stor hulk; Kuga har för dålig sikt snett framåt. Scouten är som att köra 10mannakanot efter man är van vid Colten som är hög men väldigt kort. Tiguan är mer som..ja, jag vet inte. En vänlig halvstor klump. Lika spännande som kattmat. Små sidospeglar. Stabil grej?

Vad tros?

Men russinen i kakan då?
Mazda CX-5/CX-3, Honda CR-V/HR-V, Toyota RAV-4, Suzuki Vitara och Mitsubishi.
CX-3, HR-V och Vitara är ett nr mindre än de övriga.
Har du inte provat de bästa?
Förvånar mig att du finner Forrester bullrig(vibrerar).
Mazdabilarna har små backspeglar samt saknar mekanisk p-broms och reservhjul.
RAV-4, Vitara och Mitsubishi saknar mekanisk p-broms och reservhjul.
Återstår CR-V. Synd bara att den är så vulgärt ful med alla påhängda "kromade" delar.
BMW X3 ska du kolla innan du reflekterar på den - inte mycket som ingår i basversionen.
Ett råd är att välja smala fälgar 17" eller mindre med 65 till 70 % däckhöjd.
Medför betydligt lägre däcksbuller och högre komfort.

Tycker jag som valde mellan 18 st nya medelstora "SUV:ar" årsmodell 2016.

12 Inlägg
1 augusti 2018
Trådstartare
#20
Inga fler russin :  ) Har inte råd med nån SUV från 2016 direkt, ingen jag sett på iaf. Provade en Seat Leon X-Perience med liten dieselmotor..trevlig inredning men kändes lite gungig och var inte så stor vän med den manuella lådan. Det blev en liten kompromiss..vi kan säga att efter ett antal svarta vita röda och silvriga bilar så är blåmetallic nåt i särklass. Kände inte varenda cm av vägen längs E20 hem heller, tror det blev ett bra val smile


Sök