Hej, ny på Garget men knappast i bilsammanhang, tänkte lägga upp en tråd om mitt ProTouring projekt.
Tanken har funnits i så många år, och med ungarna ute ur huset så rullar det nu på.
Charger köptes 2005 lokalt och var original med 440, manuell, Dana 60, dessutom Hemi orange EV2, buildsheet finns i två upplagor, endast 29 stycken SE lämnade fabriken med 440 och manuell, än färre var hemi orange.
Något original freak är jag inte, men viktigt att påpeka, inget strukturellt har modifierats så att det inte går att återställa.
Bilen är nu tillbaka i hemi orange efter en ordentlig genomgång av karosseri, tack till Vallentuna Blästring och Lack, inte billigt men jäklar vad det är bra gjort, Göran är Gud!
För att få bilen på hjul har den utrustats med en RMS coilover framvagn med dubbeljusterbara coilovers, kuggstångstyrning, 14” Wilwood skivbromsar, 6 ok fram och 4 bak. Bakvagnen är k-link med hjälp av Mopar Ubbe.
Motorn skulle bli en 6.4L modern hemi, men men på SEMA i höstas släppte man ju Hellcat motorn på 707hk för hotrods, så jag bytte inriktning, den kommer införskaffas snart. Även växellådan byttes ut till en Tremec 600 5 växlad ifrån Silver Sport Transmissions.
Just nu är det renovering av inredningen som står på agendan, Silent coat finns och ska in, värmepaket är klart och just nu jobbar jag på att få mina BMW E63 M6 stolar att samarbeta, är det någon som har fixat Can-bus styrningen på dessa får ni gärna höra av er.