2665
Sök

Påfyllning av olja Audi S5 år 2013

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
12 april 2018
#81
Presidento skrev:
Cuefa skrev:
panda666 skrev:

här är numret,  varsågod, hoppas ni kommer överens.

http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarn … t-och-mest

skickar in den även i din inkorg.

Ska vi tolka det som att du jobbar för Teknikens Värld?

Men snälla.. Inse bara att det inte är bra bilar vafan.. Spelar ingen roll vad man lägger fram tillslut går ni på personangrepp

"då svenskan var dålig" jisses..

Men snälla... Inse bara att det inte går att generalisera och säga att allt VW producerar är skräp.
Speciellt inte utan bevis.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Of World
3 369 Inlägg
12 april 2018
#82
Cuefa skrev:
Presidento skrev:
Cuefa skrev:

Ska vi tolka det som att du jobbar för Teknikens Värld?

Men snälla.. Inse bara att det inte är bra bilar vafan.. Spelar ingen roll vad man lägger fram tillslut går ni på personangrepp

"då svenskan var dålig" jisses..

Men snälla... Inse bara att det inte går att generalisera och säga att allt VW producerar är skräp.
Speciellt inte utan bevis.

Läs länkarna?

Dessutom jobbar jag med flång nya vag bilar varje dag och jag ser ett och annat  där hade gärna tagit lite bilder men får inte ha mobil på arbetstid av "säkerhetsskäl" typiskt.. Mycket olja går det åt på bilar som är max 9 månader gamla innan dom avverkas... Högt 3000mil får dom ha gått.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 april 2018
#83
Muttley skrev:
caromania skrev:
Muttley skrev:

Av de två fallen så tolkar jag det som toyota var bäst ändå.  De ville ju försöka lösa det med goodwill.
Vw historien var ändå lite kul=)   Dyrt som fan.   Vilket överensstämmer med min erfarenhet.

Äsch, jag värderar inte källorna så mycket men det känns som att de där orden "det känns som att felandelen är 100 procent" som chefen för Hoffsten Bil uttrycker det väger lite tyngre än Birkans erfarenhet utanför Skara sommarland i en bil som alltså inte var servad.

Men för mig kvittar det. De som är spekulanter på en VW/Audi med de här motorerna, eller en Toyota får fundera på och värdera orden mellan några märkestrogna kontra några som inte riktigt bryr sig och därför inte ignorerar det som skrivs om bilarna. Det är inte konstigare än så. Jag kommer ändå inte köpa varken en Toyota eller Audi/VW av olika orsaker, om än inte av samma.

Man får ju läsa på och vara kritisk.  Gäller alla märken. Jag hade aldrig köpt renault om de inte hade fixat problemen.  Supernöjd är jag.  Bästa bilen hittills,  dricker ingenting av oljan mellan servicen (kanske minimalt men ser inget på stickan) Cadillacen jag ägde ett år skulle jag akta mig  för enligt många allvetare, men där fanns inte ett enda bekymmer och den rullar fint idag vad jag vet.
  passaten jag hade förr privat, en 01 drack olja.  Passaten jag körde i yrket drack olja och hade grava kvalitetsproblem.


Men jag reagerar starkt på att man kan tycka detta var normalt, detta missade jag helt
"Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag."

Hur fan kan man tycka att 15-20 liter olja är normalt.  Aldrig varit med om en bil som drar så fruktansvärt mycket förutom en celica med det tyvärr vanliga problemet med dåliga ventiltätningar som kostade runt 1500 riksdaler att fixa, men den bilen var ju från 91.    Om man tycker en mer än 20 år nyare bil är bra som drar mer olja än den celican så är det något som inte stämmer i planeten.

Nä helt galet. 5 dunkar olja extra. Men visst, kan ha varit ett måndagsex. Iofs är ju 10.000.000 delat på 7 fortfarande ganska många, men visst då är chansen fortfarande större att få en bil som inte drar så mycket olja. Fast sedan kommer ju Hoffstens kommentar om ”100%” vilket ju handlar om bilar som folk vill lämna in, sälja byta bort. Aha! Är det kanske så att risken är större om man köper en begagnad bil från den tillverkaren att den är drabbad av problemet? Läste jag inte i någon tråd nyligen att man ju alltid kan sälja bilen om den drar en massa olja. Hur var det nu Glenning sa?

Nä. Jag överdriver. Hoffsten också. Självklart är inte 100% av bilarna drabbade. Iofs har jag inga källor eller fakta men jag vägrar tro på Hoffstens generaliserande ”100%” även om han har både erfarenhet och fakta av en massa bilar. Det kan omöjligt stämma.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
12 april 2018
#84
Oberoende statistik har efterfrågats och även levererats i form av LFs tydliga lättfattliga redovisning, den avfärdades raskt med en handledsknyck och fokuset flyttades raskt från statistiken till helt ovidkommande saker samt ett löjligt personangrepp. Är det verkligen så illa ställt?

4 261 Inlägg
12 april 2018
#85
Cuefa skrev:
panda666 skrev:
Presidento skrev:
http://www.vibilagare.se/nyheter/bilarna-som-gar-sonder-minst-och-mest

Mest skadedrabbade märkena:
1. Land Rover/Range Rover
2. Porsche
3. Mini
4. Seat
5. BMW
6. Skoda
7. Volkswagen
8. Opel
9. Chevrolet
10. Peugeot

VAG i topp med flest märken som vanligt

oj da, är du säker på att denna sida inte är fake?  så inga exploderande toyota eller lexus?

ser du detta audi killen? och dom andra vw pöjkarna?  kan ja slippa hemläxan imorn nu?

Eftersom vi har SEAT, Skoda och VW i topp tillsammans med Land Rover/Range Rover, Mini och BMW så kan vi alltså utgå ifrån att BMW är precis lika dåliga som VW.
Du har ju själv kört mycket BMW ( på den tiden det svenska språket fortfarande var svårt för dig, och du skrev da istället för då), håller du med om att BMW suger svullen purjo?

Och nej, du slipper inte "hemläxan" och vi tar som sagt gärna numret till din chef om du vågar lämna ut det. Du som inte ens törs skrivs var i Sverige du bor.

jo bmw suger säkert lika mycket som vw , tar du det som ett komplimang eller? att båda märkena suger? på den tiden? du skrev nyss* törs *skrivs* är mitt svenska verkligen så dåligt? ser du det via forumet? då måste ja väl försöka bättre på det elelr hur?
jag bor i stockholm, Blå linjen. än sen? sluta gapa om bevis och fakta nu du har fått hru mycket som helst tycker jag.

Muttley
12 april 2018
#86
caromania skrev:
Muttley skrev:
caromania skrev:

Äsch, jag värderar inte källorna så mycket men det känns som att de där orden "det känns som att felandelen är 100 procent" som chefen för Hoffsten Bil uttrycker det väger lite tyngre än Birkans erfarenhet utanför Skara sommarland i en bil som alltså inte var servad.

Men för mig kvittar det. De som är spekulanter på en VW/Audi med de här motorerna, eller en Toyota får fundera på och värdera orden mellan några märkestrogna kontra några som inte riktigt bryr sig och därför inte ignorerar det som skrivs om bilarna. Det är inte konstigare än så. Jag kommer ändå inte köpa varken en Toyota eller Audi/VW av olika orsaker, om än inte av samma.

Man får ju läsa på och vara kritisk.  Gäller alla märken. Jag hade aldrig köpt renault om de inte hade fixat problemen.  Supernöjd är jag.  Bästa bilen hittills,  dricker ingenting av oljan mellan servicen (kanske minimalt men ser inget på stickan) Cadillacen jag ägde ett år skulle jag akta mig  för enligt många allvetare, men där fanns inte ett enda bekymmer och den rullar fint idag vad jag vet.
  passaten jag hade förr privat, en 01 drack olja.  Passaten jag körde i yrket drack olja och hade grava kvalitetsproblem.


Men jag reagerar starkt på att man kan tycka detta var normalt, detta missade jag helt
"Janneutanb skrev:
Polaren fick fylla på olja för 3 oljebyten mellan servicarna.
Helt acceptabelt enligt vag."

Hur fan kan man tycka att 15-20 liter olja är normalt.  Aldrig varit med om en bil som drar så fruktansvärt mycket förutom en celica med det tyvärr vanliga problemet med dåliga ventiltätningar som kostade runt 1500 riksdaler att fixa, men den bilen var ju från 91.    Om man tycker en mer än 20 år nyare bil är bra som drar mer olja än den celican så är det något som inte stämmer i planeten.

Nä helt galet. 5 dunkar olja extra. Men visst, kan ha varit ett måndagsex. Iofs är ju 10.000.000 delat på 7 fortfarande ganska många, men visst då är chansen fortfarande större att få en bil som inte drar så mycket olja. Fast sedan kommer ju Hoffstens kommentar om ”100%” vilket ju handlar om bilar som folk vill lämna in, sälja byta bort. Aha! Är det kanske så att risken är större om man köper en begagnad bil från den tillverkaren att den är drabbad av problemet? Läste jag inte i någon tråd nyligen att man ju alltid kan sälja bilen om den drar en massa olja. Hur var det nu Glenning sa?

Nä. Jag överdriver. Hoffsten också. Självklart är inte 100% av bilarna drabbade. Iofs har jag inga källor eller fakta men jag vägrar tro på Hoffstens generaliserande ”100%” även om han har både erfarenhet och fakta av en massa bilar. Det kan omöjligt stämma.

Jag tror inte på att 100% är skit heller, men det är ju för många för en så pass stor tillverkare. Det är ju sen galet att så många i tex min bekantskapskrets har problem, även min förra arbetsplats hade lite skojigt nog fel på 100% passater wink   
Vad är sannolikheten att problemet blir så koncentrerat?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 april 2018
#87
Eftersom vissa användare nu börjat pyssla med personangrepp så får tråden vila. Varningar hänger i luften.  Ha gärna åsikter. Brinn för dem, men den typen av påhopp kör vi inte med. Ett gott råd är att ni loggar ut och återkommer imorrn så kommer vi säkert kramas då!


Uppdatering:
Så, då provar vi igen. Tänk nu på att vara sakliga och glid inte in på otrevligheter och håll er gärna åtminstone i närheten av topic.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Avstängd
70 Inlägg
13 april 2018
#88
Presidento skrev:
Läs länkarna?

Dessutom jobbar jag med flång nya vag bilar varje dag och jag ser ett och annat  där hade gärna tagit lite bilder men får inte ha mobil på arbetstid av "säkerhetsskäl" typiskt.. Mycket olja går det åt på bilar som är max 9 månader gamla innan dom avverkas... Högt 3000mil får dom ha gått.

Vilken av länkarna som finns i denna tråd säger att "VW är skit"? Ja, det finns VW motorer som slukar mer olja än vad de bör göra. Ja, det finns VW motorer som raserat trots att de underhållits som de ska. Det förnekar ingen. Men de bilar som haft problem är en bråkdel av alla bilar VW säljer.

Senast förra året var Volkswagen världens största bilförsäljare*, hur hade dem kunnat vara det om "deras bilar bara är skräp"? Om ett företag enbart säljer skräp så kommer ingen köpa deras produkter. Det är lite så en ekonomi fungerar. Då får ni vidare tänka att ifall VW säljer fem miljoner bilar i Sverige, och t.ex. Toyota säljer två miljoner så är det självklart att det kommer stå fler bilar från Volkswagen på verkstaden än bilar från Toyota, just för att det finns fler av dem ute i trafiken.

Börja inte du också med argument utan grund är du snäll. Vad du har sett på jobbet spelar ingen roll så länge du inte har bevis för det. Jag menar, jag såg ju senast här om veckan hur en Toyota Auris -2016 självantände och exploderade på jobbets bakgård. Tog med sig en hel familj söta ankungar i smällen. En sådan bil vill man inte köra!

*https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volkswagen-storst-i-varlden-2017-slar-nytt-rekord/

Of World
3 369 Inlägg
13 april 2018
#89
AudiJ skrev:
Presidento skrev:
Läs länkarna?

Dessutom jobbar jag med flång nya vag bilar varje dag och jag ser ett och annat  där hade gärna tagit lite bilder men får inte ha mobil på arbetstid av "säkerhetsskäl" typiskt.. Mycket olja går det åt på bilar som är max 9 månader gamla innan dom avverkas... Högt 3000mil får dom ha gått.

Vilken av länkarna som finns i denna tråd säger att "VW är skit"? Ja, det finns VW motorer som slukar mer olja än vad de bör göra. Ja, det finns VW motorer som raserat trots att de underhållits som de ska. Det förnekar ingen. Men de bilar som haft problem är en bråkdel av alla bilar VW säljer.

Senast förra året var Volkswagen världens största bilförsäljare*, hur hade dem kunnat vara det om "deras bilar bara är skräp"? Om ett företag enbart säljer skräp så kommer ingen köpa deras produkter. Det är lite så en ekonomi fungerar. Då får ni vidare tänka att ifall VW säljer fem miljoner bilar i Sverige, och t.ex. Toyota säljer två miljoner så är det självklart att det kommer stå fler bilar från Volkswagen på verkstaden än bilar från Toyota, just för att det finns fler av dem ute i trafiken.

Börja inte du också med argument utan grund är du snäll. Vad du har sett på jobbet spelar ingen roll så länge du inte har bevis för det. Jag menar, jag såg ju senast här om veckan hur en Toyota Auris -2016 självantände och exploderade på jobbets bakgård. Tog med sig en hel familj söta ankungar i smällen. En sådan bil vill man inte köra!

*https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volkswagen-storst-i-varlden-2017-slar-nytt-rekord/

För att dom i princip ger bort bilarna bara för att kalla sig störst. Som jag skrev tidigare, folk köper inte dom för att det är "kvalité" utan bara för att dom får dom näst intill gratis.. Då skiter dom i hur dåliga dom än är för den skall bara hålla i 2 år..

Vw måste vara världsmästare på bortförklaringar när det gäller motorproblem eller ras. Jag ser och hör hur privatkunder avvisas bara sådär när dom söker goodwill "du har kört på fel olja" var det värsta när kunden servat hos dom sedan ny till prick och punkt.. Ni skulle sett kundens min...

Nej statistiken ovan med vag:s toppmärken säger dig inget? Såklart.. Du är som vw säljarna som till 150 % avfärdar alla fel kunder frågar om. Som ex. En kund frågade om dieselfusket var åtgärdad svaret han fick? Det har aldrig varit något dieselfusk, gällde bara USA, här är det bara fejknyheter för att få klick.

Kunden tackade och gick därifrån.. Vem vill köpa en bil av en lögnare? Redan innan ens köpet var klart började man ljuga. Nä fy..

Du har fått dina grunder. Jag hade gärna bifogat lite bilder och annat men har tyvärr mobilförbud på arbetet av "säkerhetsskäl" som dom kallar det. Men jag kan ju säga att på säg 10 bilar som görs per dag går det åt mellan 4-6 liter olja vi fyller förstås inte på fullt endast till mitten för annars skulle vi bli ruinderade.

Glykol går det åt mycket ochså. Det däremot är ett mysterium, vart tar skiten vägen? Vid felsökningar hittas inga fel på dom TDI Motorer som fylls på nästan regelbunden. Inte mycket men det måste fyllas på.


Tilläggas skall är att jag inte nån vag hater bara sådär utan att ha provat har nog haft en 25 olika vag bilar allt från äldre till nya. Åker runt i en fabia idag till och från jobbet. Men jag kan inte påstå att det är bra pålitliga bilar inte.
Senast redigerat av Presidento (13 april 2018)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Avstängd
70 Inlägg
13 april 2018
#90
Presidento skrev:
För att dom i princip ger bort bilarna bara för att kalla sig störst. Som jag skrev tidigare, folk köper inte dom för att det är "kvalité" utan bara för att dom får dom näst intill gratis.. Då skiter dom i hur dåliga dom än är för den skall bara hålla i 2 år..

Vw måste vara världsmästare på bortförklaringar när det gäller motorproblem eller ras. Jag ser och hör hur privatkunder avvisas bara sådär när dom söker goodwill "du har kört på fel olja" var det värsta när kunden servat hos dom sedan ny till prick och punkt.. Ni skulle sett kundens min...

Nej statistiken ovan med vag:s toppmärken säger dig inget? Såklart.. Du är som vw säljarna som till 150 % avfärdar alla fel kunder frågar om. Som ex. En kund frågade om dieselfusket var åtgärdad svaret han fick? Det har aldrig varit något dieselfusk, gällde bara USA, här är det bara fejknyheter för att få klick.

Kunden tackade och gick därifrån.. Vem vill köpa en bil av en lögnare? Redan innan ens köpet var klart började man ljuga. Nä fy..


Du har fått dina grunder. Jag hade gärna bifogat lite bilder och annat men har tyvärr mobilförbud på arbetet av "säkerhetsskäl" som dom kallar det. Men jag kan ju säga att på säg 10 bilar som görs per dag går det åt mellan 4-6 liter olja vi fyller förstås inte på fullt endast till mitten för annars skulle vi bli ruinderade.

Glykol går det åt mycket ochså. Det däremot är ett mysterium, vart tar skiten vägen? Vid felsökningar hittas inga fel på dom TDI Motorer som fylls på nästan regelbunden. Inte mycket men det måste fyllas på.


Tilläggas skall är att jag inte nån vag hater bara sådär utan att ha provat har nog haft en 25 olika vag bilar allt från äldre till nya. Åker runt i en fabia idag till och från jobbet. Men jag kan inte påstå att det är bra pålitliga bilar inte.

Ger dem bort bilarna? Kan du skicka en länk till var jag kan skaffa mig en "nästan gratis" Golf? Det hade suttit fint så slipper jag köra runt i min lilla go-kart 107. Om du på allvar tror att Volkswagen är störst för att de har billiga leasing-avtal så vet jag inte ens vad jag ska svara. Har du någon form av statistik på hur många av de 10 miljoner bilarna som säljs vare år är leasing?

Resten tänker jag inte svara på då det som sagt är "erfarenheter" du pratar om igen. Jag kan inte svara på något du sett eller hört om.

Evildan
13 april 2018
#91
Bilhandlarna fortsätter att locka till sig kunder – som vill privatleasa.

26 procent av alla privata nybilskunder nappade bara i februari.

– Vi ser ingen tydlig trend på att det är påväg ner, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos MRF.


Svenska förare köper bilar som aldrig förr. Bara i början av det här året jämfört med i fjol har antalet nyregistrerade bilar ökat.

Nu väljer också var åttonde privatperson att privatleasa sin privata bil i stället för att själv köpa en ny bil på ett bräde.

– Man kan få en privatleasad bil från 999 kronor i månaden med försäkring, vinterdäck och service. Det är ett bekymmersfritt ägande, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Bara under förra året ökade andelen leasade privatregistererade bilar från 17 procent 2015 till 29 procent 2016.

– Utvecklingen har gått snabbare än vi kunnat förutse, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig hos Motorbranschens riksförbund.

Samma nivå som i fjol

Början på det nya året ser ut att följa förra årets nivåer. I januari låg andelen på 28 procent för att i februari gå ner något till 26 procent. Det senare är dock samma siffra som i fjol.

– Vi ser ingen tydlig trend på att antalet är på väg ner. Vi tror att det kan ha att göra med att en kampanj har tagit slut hos vissa bilhandlare eller att man levererat ut många bilar i andra storlekar. Det är många minde bilar som är privatleasade, säger Johan Holmqvist.

Statistiken visar som sagt bara antalet privatregistrerade bilar som levererats ut till kund och inte antalet sålda bilar som ligger och väntar i orderböckerna.

– Jämfört med i december så är det något lägre nu. Det kan också ha att göra med att man fick ut många bilar i december, säger Holmqvist.


”Fortsatt ökning 2017”

Den stora branschvinnaren är Volkswagen som tar hem första platsen både för mest leasade privatregisterade bilmärke men också bilmodell.

– Vi ser att det är fler mindre bilmodeller än stora. Det beror på att det är det som konsumenten eftertraktar och såklart en prisfråga. Inledningsvis så är det en mindre bil som efterfrågas. Det dyrare bilarna blir väldigt mycket dyrare per månad. De bilarna kör man längre sträckor med och oftast i tjänsten. Volkswagen har lyckats så pass bra eftersom Volvo har färre bilar i samma prisklass som Volkswagens Golf, Polo och Up.

Prognosen framåt är fortsatt ljus, enligt MRF.

– Privatleasingen kommer att fortsätta sin positiva ökning ytterligare, den känslan är tydlig i branschen, inte minst med tanke på det positiva mottagandet från kunderna tillsammans med den fortsatt starka ökningstakten det senaste åren.

– Vår prognos är att vi kommer att leverera ut över 55 000 privatleasade bilar 2017.

FAKTAHär är de populäraste bilmodellerna att privatleasa (procentuell andel)

1. Volkswagen Golf (10,4)

2. Volkswagen Polo (9.1)

3. Volvo V40 (8,1)

4. Skoda Fabia (3,9)

5. Seat Leon (3,5)

6. Renault Clio (3,4)

7. Volvo V60 (3,0)

8. Seat Ibiza (3,0)

9. Renault Captur (2,9)

10. Toyota Yaris (2,5)

Källa: Motorbranschens riksförbund


FAKTA
De här bilmärkena privatleasar svenskarna mest

1. Volkswagen

2. Volvo

3. Toyota

4. Renault

5. Audi

6. Skoda

7. Seat

8. Kia

9. Peugeot

10. Mini.

11. BMW

12. Nissan

13. Ford

14. Citroen

15. Subaru

16. Mazda

17. Dacia

18. Honda

19. Mitsubishi

20. Lexus

Källa: Motorbranschens riksförbund

https://www.aftonbladet.se/bil/a/oowRj
Senast redigerat av Evildan (13 april 2018)

Of World
3 369 Inlägg
13 april 2018
#92
AudiJ skrev:
Presidento skrev:
För att dom i princip ger bort bilarna bara för att kalla sig störst. Som jag skrev tidigare, folk köper inte dom för att det är "kvalité" utan bara för att dom får dom näst intill gratis.. Då skiter dom i hur dåliga dom än är för den skall bara hålla i 2 år..

Vw måste vara världsmästare på bortförklaringar när det gäller motorproblem eller ras. Jag ser och hör hur privatkunder avvisas bara sådär när dom söker goodwill "du har kört på fel olja" var det värsta när kunden servat hos dom sedan ny till prick och punkt.. Ni skulle sett kundens min...

Nej statistiken ovan med vag:s toppmärken säger dig inget? Såklart.. Du är som vw säljarna som till 150 % avfärdar alla fel kunder frågar om. Som ex. En kund frågade om dieselfusket var åtgärdad svaret han fick? Det har aldrig varit något dieselfusk, gällde bara USA, här är det bara fejknyheter för att få klick.

Kunden tackade och gick därifrån.. Vem vill köpa en bil av en lögnare? Redan innan ens köpet var klart började man ljuga. Nä fy..


Du har fått dina grunder. Jag hade gärna bifogat lite bilder och annat men har tyvärr mobilförbud på arbetet av "säkerhetsskäl" som dom kallar det. Men jag kan ju säga att på säg 10 bilar som görs per dag går det åt mellan 4-6 liter olja vi fyller förstås inte på fullt endast till mitten för annars skulle vi bli ruinderade.

Glykol går det åt mycket ochså. Det däremot är ett mysterium, vart tar skiten vägen? Vid felsökningar hittas inga fel på dom TDI Motorer som fylls på nästan regelbunden. Inte mycket men det måste fyllas på.


Tilläggas skall är att jag inte nån vag hater bara sådär utan att ha provat har nog haft en 25 olika vag bilar allt från äldre till nya. Åker runt i en fabia idag till och från jobbet. Men jag kan inte påstå att det är bra pålitliga bilar inte.

Ger dem bort bilarna? Kan du skicka en länk till var jag kan skaffa mig en "nästan gratis" Golf? Det hade suttit fint så slipper jag köra runt i min lilla go-kart 107. Om du på allvar tror att Volkswagen är störst för att de har billiga leasing-avtal så vet jag inte ens vad jag ska svara. Har du någon form av statistik på hur många av de 10 miljoner bilarna som säljs vare år är leasing?

Resten tänker jag inte svara på då det som sagt är "erfarenheter" du pratar om igen. Jag kan inte svara på något du sett eller hört om.

Ja lätt. Dom leasingbilarna subventioneras för att locka till sig kunder dvs till underpris oftast. En passat går för 2599kr med 2.0 TDI osäker på automat eller manuell dock.

En sån skall ligga på det dubbla enligt vws säljare för att gå med vinst. Dom går till viss del med vinst för att folk går på det där med "störst" osv.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
13 april 2018
#93
https://www.motormannen.se/aega-bil/rep … cket-olja/

Drar din Audi mycket olja?

Vissa motorer drar mer olja än de ska, ibland på grund av tillverkningsfel.

Motormännen har de senaste åren noga följt utvecklingen inom flera områden som rör tekniska problem på specifika bilmodeller. Ett av dessa är problemet med att kolvar, kolvringar, vevstakar eller komponenter i motorns vevhusventilation orsakar onormalt hög oljeförbrukning hos flera bilar inom Volkswagenkoncernens märken. Vi har fått flest samtal angående Audis motormodell 2.0 TFSI. Enligt en bedömning baserat på vad våra medlemmar redogjort för drabbas bilar av 2009-2011 års modeller oftare än andra.

Bakgrund

Moderna motorer drar ofta ingen eller mycket liten mängd olja. Trots detta anges ofta i instruktionsbokens tekniska data att bilen kan dra uppemot 0.5-0.6 liter olja per 100 mil. Det är en relativt hög förbrukning även det, men anses okej då det är tillverkarens tolerans. Därför är det extra anmärkningsvärt att det trots uppenbart stora avvikelser inom en så specifik motorfamilj som Audis inte är möjligt att åtgärda dessa på ett mer fördelaktigt sätt för kunden. Tillverkaren bör ta ansvar istället för att konsumenter och försäkringsbolag ska drabbas av stora kostnader för brister som kan visas bero på fel i tillverkningen.

I andra länder

I USA har Audi gått med på en förlikning rörande närmare 126 000 fordon, enligt hemsidan Class-action News, vilket beräknas kosta miljontals dollar i reparationskostnader för bilmärket. Följ länken i högerspalten för att läsa mer. I England och Nederländerna har olika konsument- TV-program också uppmärksammat problemet. På liknande sätt som i vissa medier i Sverige uppger representanter för bilmärket att goodwill tillämpas individuellt för denna typ av ärenden.

Oklar goodwill

Det finns inga fasta riktlinjer för vad goodwill innebär. Som namnet antyder är goodwill att verkstadens goda vilja blir avgörande för ifall en del av reparationskostnaden täcks. När det gäller mer frekventa fel innebär kostnadsupplägget ofta att biltillverkaren eller importören tar en del av kostnaden förutsatt att verkstaden tar en lika stor del. Det innebär också att den bilägare som servat sin bil hos auktoriserade verkstäder har större chans att få hjälp genom goodwill. Finns det luckor i servicehistoriken eller ifall bilen bara servats på fristående verkstäder kan det bli svårare att få hjälp.

Hur kan jag få hjälp?

Det beror på flera saker. Ifall du nyligen köpt bilen av en bilhandlare kan du reklamera ett ursprungligt fel till bilhandlaren. Har du haft bilen en längre tid, försök att få ut goodwill av verkstaden. Och går inte det, kontakta bilimportörens kundtjänst och kräv goodwill från dem. Ofta hänvisas man då tillbaka till verkstaden, som väntas hantera ärendet. Poängtera i så fall att verkstaden kanske inte velat ta kostnaden men att du som kund ändå vill kräva hjälp. Ibland är det på gott och ont så att den som skriker högst också får hjälp.

Oavsett om det rör sig om en reklamation eller ett goodwill-ärende så är det viktigt att kunna visa att bilen faktiskt har ett fel. För det krävs i det här fallet att förbrukningen överstiger det som anges i instruktionsboken. Detta görs genom att verkstaden utför ett oljeförbrukningstest. Då vägs motoroljan, motorn plomberas, körs och sedan vägs oljan igen. Det är inte ovanligt att testet får avbrytas i förtid för att oljenivån blivit för låg.

Ifall verkstaden av olika skäl inte är villiga att bekosta ett sådant test så kan det vara en idé att betala ur egen ficka. I många processer är det konsumenten som ska visa att det finns ett fel. Att till Allmänna Reklamationsnämnden hänvisa till antal oljeflaskor och egna anteckningar om när motorn fyllts på räcker sannolikt inte, för att nämna ett exempel.

Du som medlem i Motormännen är välkommen att höra av dig till oss tekniker eller jurister om du har frågor kring hur just ditt reklamations- eller goodwillärende hanterats. Eller om du vill ha mer information om hur du kan gå tillväga för att försöka få hjälp med att avhjälpa felet.

Evildan
13 april 2018
#94
https://www.motormannen.se/aega-bil/rep … kamkedjor/

Volkswagens kamkedjor

Motormännen varnar för kända fel som VW inte tar ansvar för.

Motorerna 1.2TSI och 1.4TSI finns i följande bilmodeller:Volkswagen: Polo, Golf, Beetle, Jetta, Tiguan, Touran, PassatAudi: A1, A3 (där motorfamiljen kallas TFSI)Skoda: Fabia, Yeti, Rapid, Superb, Octavia

Att som biltillverkare inte ta ansvar för en dålig konstruktion är beklagligt. Tyvärr är det fakta för många Volkswagen-ägare som drabbats av kamkedjeproblem på sina 1.2 eller 1.4TSI motorer. Motorerna finns i många olika modeller. Polo, Golf, Tiguan och Passat för att nämna några.

Motormännens Riksförbund riktar nu kritik till hur problemen hanterats och uppmanar samtidigt konsumenter att vara noga med valet av bil. Nu ställer vi Volkswagen-importören i Sverige mot väggen, och passar även på att fråga hur försäkringsbolagen arbetar med problemet.

Kamkedjan, som är den svaga punkten här, drivs av vevaxeln och driver kamaxlarna som reglerar motorns ventiler.

Konstruktionen är vanligtvis mycket slitstark, med inget eller minimalt slitage och sällan något bytesintervall överhuvudtaget.

I de fall det ändå uppstår problem kan det vara för att kedjan blivit utsträckt, och då öppnas och stängs inte ventilerna i exakt rätt tid.En hydraulisk tryckare ska hålla kedjan spänd, men den kan gå sönder och det värsta som kan hända är att kedjan går av. Då krockar ventilerna med kolvarna i motorn med omfattande motorskador och motorbyte som följd.

Felet är mycket vanligt på den här motortypen. Läser vi den rapport som Länsförsäkringar sammanställt över maskinskadeärenden 2013 visar sig mönstret tydligt. Av de tio vanligaste modellerna har VW Golf överlägset flest antal fel på kamdrivningen. Faktiskt nästan lika många som alla de andra nio bilarna man jämfört med sammanlagt!

När vi frågar Länsförsäkringar hur de arbetar i frågan får vi svaret att Volkswagen Sverige inte ger dem någon respons, vare sig det gäller individuella goodwill-ärenden eller som generellt problem. Övriga försäkringsbolag ger en liknande bild - Volkswagen vill helt enkelt inte ta tag i frågan.

Att Volkswagen Group Sverige inte presenterat någon åtgärdsplan för konsumenter som råkat ut för havererad kamkedja är illa. Med anledning av det här valde vi att ställa några frågor till Marcus Thomasfolk, presschef för Svenska Volkswagen-gruppen.

Trots tydliga frågor om vilka goodwill-riktlinjer som gäller i Sverige, och vad deras egen fackmässiga service innebär för att minska risken, har man inte klarat av att ge oss några konkreta svar. Svävande resonemang om generösa förhållningssätt räcker inte, det är riktigt dåligt! Volkswagens problematiska kamkedjor

Volkswagen svararAtt en så omfattande problematik som den vi med flera upplever finns gällande just den här motortypen gör att det blir svårt att ta till sig det som gång på gång kommuniceras som ”enskilda ärenden”. Varför kan ni inte ta ansvar för en dålig konstruktion och hantera kostnaden som en teknisk kampanj eller via övrig policyhantering? Marcus Thomasfolk, Informationschef Volkswagen Group Sverige svarar på Motormännens frågor

Vår främsta ambition är nöjda kunder, säger Marcus Thomasfolk. Och i det här fallet handlar det om att ta ansvar genom att hjälpa kunder som drabbats av problem även om garantitiden gått ut.

Men det är i det sammanhanget viktigt att kunden servat sin bil enligt våra riktlinjer. Då handlar det om att genomföra servicen inom det intervall som bilen räknar fram – och att göra den på ett fackmannamässigt sätt med rätt olja, rätt reservdelar och rätt arbetsmetod.

Vi har klara rutiner för hanteringen av kamkedjefrågan tillsammans med våra återförsäljare. Det är också viktigt att framhålla att det är en auktoriserad Volkswagen-verkstad som fattar beslutet om hur ärendet ska hanteras. Vi vill också tillägga att de fall vi har sett när det gäller den här typen av kamkedjeproblem ofta är relaterade till att bilen körts över aktuella serviceintervall.

Tycker ni att motortypen är det absolut bästa valet man som konsument kan göra om man är ute efter en begagnad bil?

1,4 TSI-motorn sitter i ett mycket stort antal Volkswagen-bilar. De problem vi sett med kamkedja är främst relaterade till tidigare årsmodeller av framförallt Golf och Tiguan. På de bilarna kan vi se förhöjd skadefrekvens mot vad som brukar vara normalt. Dock är det ju så att den stora majoriteten av kunder inte drabbats av några problem överhuvudtaget. Och på 1,2 TSI har vi mycket få rapporterade fall vad gäller de här problemen.

Hur kan en spekulant på en bil med den aktuella motortypen kontrollera hur länge kedjan kommer att hålla?

Det är dessvärre inte möjligt att göra den typen av kontroll.

Så vad är ert bästa råd?

Serva bilen på auktoriserad Volkswagen-verkstad i rätt tid under hela bilens livslängd. Kontrollera noga bilens servicehistorik om du köper den i andra hand.

Vilka krav gäller för att Volkswagen ska stå för reparationskostnaden som goodwill?

Vi har ett mycket generöst förhållningssätt till den här typen av problem även om det har inträffat efter garantitidens utgång. Ett grundläggande krav är att man ska kunna styrka att man genomfört servicen inom rätt tid och på ett fackmannamässigt sätt. Har en bil servats utanför vår organisation saknar vi dock den nödvändiga servicehistoriken. I dessa fall är det viktigt att bilägaren kan påvisa hur servicen utförts genom en tydlig dokumentation.

Om långa serviceintervaller är en bidragande orsak kan det ju bero på att bilarna i många fall marknadsförs med det ni kallar ”Longlife”-service, vilket innebär upp till 3000 mil. Vad är Volkswagens definition på de förhållanden som ska råda för att bilen ska kunna köras så länge innan oljebyte?

Bilen är utrustad med indikering för flexibelt serviceintervall, vilket beräknas efter körstil och körförhållanden. Det innebär att intervallet mellan varje servicetillfälle kommer att vara mellan 1500 och max 3000 mil, dock alltid max två år. Generellt kan man säga att ett större antal längre landsvägskörningar ger större intervall, många korta sträckor med flera kallstarter ger mindre intervall.

Den kund som beskriver sin körning på det viset och har 3000 mil mellan stämplarna i serviceboken garanteras alltså hjälp enligt era goodwill-riktlinjer som ni beskrivit ovan?

Vi anser att denna fråga har besvarats i tidigare svar.

Att kalla ett för alla förekommande marknader känt konstruktionsfel för enskilda fall och samtidigt jobba med produktförbättringar är väldigt motsägelsefullt. Vad beror problemet på rent tekniskt gällande kamkedjan, kamkedjesträckare osv?

Överdragna serviceintervaller eller användande av olja av felaktig kvalitet eller icke-originaldelar (t ex felaktigt oljefilter) gör att oljans smörjegenskaper riskerar att gå förlorade. Detta leder till en mekanisk nötning av kedjan som i slutändan kan medföra att den förlängs.

Vilken eller vilka delar är det ni förbättrar?

Kamkedja, kamkedjesträckare, vevhusventilation, kompletterat värmeskydd samt modifierat kamaxelhus. Det betyder inte att samtliga komponenter varit felaktiga, utan att åtgärderna sammantaget ska bidra till en minskad känslighet i fall där serviceintervallet överskridits. Man ska alltid se till att serva sin bil fackmannamässigt och inom rätt tidsintervall.

I reparationssatsen ingår i vissa fall ett drev. Har drevet haft felaktig härdning som gjort att kuggarna slitits onormalt, eller vad är anledningen till att byte erfordras?

Den här frågan avser 1,2 TSI och där har vi ett mindre antal fall där kamkedjeförlängning lett till följdskador på drevet. Bakgrunden till de problemen är dock desamma som i de svar vi gett angående 1,4 TSI.

Ni hänvisar till att fackmannamässigt utförd service minskar risken. På vilket sätt?

Vi anser att vi svarat på detta i våra tidigare svar.

Modellen har numera åter en rem som driver kamaxlarna. Var anledningen bakom det beslutet att det var så mycket problem med kedjan?

Volkswagen arbetar med kontinuerliga förbättringar i produktionen. Genom erfarenheter från kunder som kör våra produkter kan vi sedan hela tiden utveckla konstruktionen vidare. Idag har vi en ny generations motorer och där har kamrem i många fall ersatt kamkedja. Under de senaste åren har vi sett en tydlig utveckling mot kamremmar med kraftigt förbättrade produktegenskaper. Det gör att kamrem är den bästa och mest kostnadseffektiva lösningen i de bilar vi för närvarande tillverkar och säljer.

Arbetar Volkswagen AG eller Volkswagen Sverige för att ta fram en åtgärdsplan som alla kan få ta del av, även de som har en fullservad bil men som inte servats på märkesverkstad?

Vi anser att vi svarat på denna fråga i tidigare svar, avslutar Marcus Thomasfolk.

Försäkringsbolagen

Marcus Thomasfolk menar alltså att de bilägare som inte fått hjälp av Volkswagen inte servat sin bil enligt rätt intervall eller på rätt sätt? Det stämmer inte, problemen finns även på bilar som servats på en auktoriserad märkesverkstad. Hade servicehistoriken varit bristfällig skulle de inte godtagits som försäkringsärenden av respektive bolag.

När en biltillverkare inte tar ansvar utanför garantin via policy, goodwill eller återkallning drabbas bilägaren av ökade kostnader inte bara vad gäller självrisk utan även höjda premier i och med försäkringsbolagets ökade utgifter.

Att som försäkringstagare kunna lita på att bolaget arbetar aktivt och försöker få tillverkaren att ta ett utökat ansvar är viktigt. Vi frågade fyra större försäkringsbolag om problemen. Länsförsäkringar, If, Folksam och Trygg-Hansa.

Alla utom If, som hanterar Volkswagens egen märkesförsäkring, har svarat. Caroline Uliana, Informationschef på If Skadeförsäkring, vill inte alls kommentera våra frågor. Vår fråga är då vad en speciellt framtagen märkesförsäkring ska vara bra för, om kunden ändå inte ges insyn i problemhanteringen?

Trygg-Hansa

Stefan Brala - Specialist på motorförsäkringar

Känner Trygg-Hansa till problemen med dessa motorfamiljer?

Ja, det är tyvärr ett problem vi känner till.

Har ni haft någon kontakt med Volkswagen gällande problemen?

Nej, inte med Volkswagen centralt. Däremot har vi diskuterat problemet med återförsäljarföreningen samt med olika verkstäder.

Är det vanligt att ni tar upp en sådan kontakt eller ser ni en onormalt hög felfrekvens?

I de fall vi får information om att tillverkaren har försökt hantera ett problem genom att erbjuda något som går utöver garantin, så tar vi alltid en diskussion med verkstaden innan vi godkänner deras reparationskalkyl.

Har ni gjort egna undersökningar kring vad problemen beror på?

Kamkedjan är beroende av att smörjningen fungerar som den ska och det finns därför ett klart samband mellan slarv med motoroljebyten och problem med kamkedjan. Vi har observerat att en stor del av de drabbade bilarna har luckor i servicehistoriken, eller har servats enligt Volkswagens long-life program som enligt vår mening inte fungerar om bilen körs korta sträckor, vilket många bilar gör.

2012 medgav dock VW för tyska Auto Bild att problemen med kamkedjorna beror på tillverkningsfel. En underleverantör har enligt VW levererat felaktiga kamkedjor som monterats i bilarna. Trots medgivande av ursprungligt fel har VW inte återkallat eller på annat sätt fullt ut tagit ansvar för felet eftersom man inte vet i vilka bilar de felaktiga kedjorna monterats.

Eftersom det även finns annat som kan förkorta livet på en kamkedja så blir det svårt att återkalla berörda bilar. VW har istället valt att avgöra från fall till fall om kunden ska få hjälp med reparationskostnaden. Den kulanzregelung (goodwill) som det redogjorts för i tysk press går ut på att VW betalar 50-100% av arbets- och materialkostnaden beroende på hur bilen har skötts, men oberoende av bilens ålder och körsträcka. Något sådant generellt åtagande har vi inte sett i Sverige. Gissningsvis därför att det här ofta finns en maskinskadeförsäkring som kan ersätta skadan. Källa: AutoBild, april 2012

Arbetar ni aktivt för att påverka och få Volkswagen att ta ett kostnadsansvar?

Vi för diskussioner med verkstad/återförsäljare angående s.k. "goodwill" i varje enskilt fall. Problemet har tyvärr varit känt sedan länge och är omskrivet i tysk press, men har av någon anledning ej varit föremål för någon större utredning i Sverige.

Folksam

Henrik Sandin - Produktutvecklare Risk

Känner Folksam till problemen med dessa motorfamiljer?

Ja det gör vi.

Har ni haft någon kontakt med Volkswagen gällande problemen?

Vi ber verkstaden söka goodwill garanti via Generalagenten, med blandat resultat ibland får kunden hjälp och ibland inte beroende på hur bilen är servad och hur långt bilen har gått.

Har ni gjort egna undersökningar om vad problemen beror på?

Nej vi har inte gjort egna undersökningar pga. vi inte ser en ovanligt hög skadefrekvens däremot så har vi fått information via verkstäderna.

Arbetar ni aktivt för att påverka och få Volkswagen att ta ett kostnadsansvar?

Ja det gör vi genom att vi ber verkstaden söka goodwill garanti och på det sättet så slipper kunden använda försäkringen och betala självrisk för skadan.

Länsförsäkringar

Ville Semi – Skadespecialist

Känner Länsförsäkringar till problemen med dessa motorfamiljer?

Ja, se vår maskinskaderapport från 2013.

Har ni haft någon kontakt med Volkswagen gällande problemen?

Maskinskadorna hanteras hos varje enskilt länsbolag i landet. Vi har vid varje enskild maskinskada efterfrågat goodwill åtagande men vet att vi inte haft någon vidare framgång i åtagande från Volkswagen Group Sverige.

Har ni gjort egna undersökningar om vad problemen beror på?

Nej.

Arbetar ni aktivt för att påverka och få Volkswagen att ta ett kostnadsansvar?

Vi har gjort dom uppmärksammade i och med vår maskinskaderapport, men får ingen respons tillbaka, svarar Ville.

M Försäkring

Linda Nordvall, VD på Motormännens egen försäkringsförmedling ger en liknande bild över hur ärendena som kommer in till dem hanteras. Problemen med just denna motorfamilj är välkända, och kunderna ombeds i första hand att söka goodwill hos sin återförsäljare.

Ta ansvar Volkswagen

Det är beklagligt att man sätter kunden i kläm på det här sättet. Volkswagen visar tydligt att de inte har samma kundfokus som många andra bilföretag. Finns det från konsumentens sida en oro kring bilmärken där en stor del kampanjer och återkallningar förekommer kanske det är tid att tänka om, att behöva nyttja sin försäkring är inte den bästa lösningen.

De utbredda problemen med den här motorfamiljen visar tydligt att en snyggt hanterad kampanj från tillverkaren hade varit ett mycket bättre sätt att ta hand om sina kunder på.

Uppmaningen från Motormännens Riksförbund är tydlig - ta ert ansvar Volkswagen.

Avstängd
70 Inlägg
13 april 2018
#95
Presidento skrev:
Ja lätt. Dom leasingbilarna subventioneras för att locka till sig kunder dvs till underpris oftast. En passat går för 2599kr med 2.0 TDI osäker på automat eller manuell dock.

En sån skall ligga på det dubbla enligt vws säljare för att gå med vinst. Dom går till viss del med vinst för att folk går på det där med "störst" osv.

Tack för lite källor Evildan, det uppskattas!

Okey Presidento, nu har jag kikat lite snabbt på Volkswagens hemsida och Toyotas hemsida. För att privatlease :a en Volkswagen Passat manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2865kr i månaden. För att privatlease:a en Toyota Avensis manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2895kr i månaden. Det är alltså 30kr det skiljer.

Dessa företagen priskrigar med varandra för att locka till sig kunder, det är inget Volkswagen exklusivt gör. Om vi då följer Evildan's källa så ser vi att fler leasar Volkswagen istället för Toyota, trots att det bara är 30kr skillnad på två rätt likvärdiga bilmodeller. Det om något pekar på att folk tycker om Volkswagen mer. Kan det vara så galet?
Senast redigerat av AudiJ (13 april 2018)

Evildan
13 april 2018
#96
AudiJ skrev:
Presidento skrev:
Ja lätt. Dom leasingbilarna subventioneras för att locka till sig kunder dvs till underpris oftast. En passat går för 2599kr med 2.0 TDI osäker på automat eller manuell dock.

En sån skall ligga på det dubbla enligt vws säljare för att gå med vinst. Dom går till viss del med vinst för att folk går på det där med "störst" osv.

Tack för lite källor Evildan, det uppskattas!

Okey Presidento, nu har jag kikat lite snabbt på Volkswagens hemsida och Toyotas hemsida. För att privatlease :a en Volkswagen Passat manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2865kr i månaden. För att privatlease:a en Toyota Avensis manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2895kr i månaden. Det är alltså 30kr det skiljer.

Dessa företagen priskrigar med varandra för att locka till sig kunder, det är inget Volkswagen exklusivt gör. Om vi då följer Evildan's källa så ser vi att fler leasar Volkswagen istället för Toyota, trots att det bara är 30kr skillnad på två rätt likvärdiga bilmodeller. Det om något pekar på att folk tycker om Volkswagen mer. Kan det vara så galet?

Du kan ju göra jämförelsen med den mest leasade bilen emot motsvarande hos Toyota?

Avstängd
70 Inlägg
13 april 2018
#97
Evildan skrev:
AudiJ skrev:
Presidento skrev:
Ja lätt. Dom leasingbilarna subventioneras för att locka till sig kunder dvs till underpris oftast. En passat går för 2599kr med 2.0 TDI osäker på automat eller manuell dock.

En sån skall ligga på det dubbla enligt vws säljare för att gå med vinst. Dom går till viss del med vinst för att folk går på det där med "störst" osv.

Tack för lite källor Evildan, det uppskattas!

Okey Presidento, nu har jag kikat lite snabbt på Volkswagens hemsida och Toyotas hemsida. För att privatlease :a en Volkswagen Passat manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2865kr i månaden. För att privatlease:a en Toyota Avensis manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2895kr i månaden. Det är alltså 30kr det skiljer.

Dessa företagen priskrigar med varandra för att locka till sig kunder, det är inget Volkswagen exklusivt gör. Om vi då följer Evildan's källa så ser vi att fler leasar Volkswagen istället för Toyota, trots att det bara är 30kr skillnad på två rätt likvärdiga bilmodeller. Det om något pekar på att folk tycker om Volkswagen mer. Kan det vara så galet?

Du kan ju göra jämförelsen med den mest leasade bilen emot motsvarande hos Toyota?

Golf och Auris ligger på samma pris. 2395kr i månaden. Är lite osäker på vilken Toyota modell som anses motsvara Golf men känns som att det bör vara Auris.

Evildan
13 april 2018
#98
AudiJ skrev:
Evildan skrev:
AudiJ skrev:
Tack för lite källor Evildan, det uppskattas!

Okey Presidento, nu har jag kikat lite snabbt på Volkswagens hemsida och Toyotas hemsida. För att privatlease :a en Volkswagen Passat manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2865kr i månaden. För att privatlease:a en Toyota Avensis manuell med en avbetalningstid på 36 månader så kostar det 2895kr i månaden. Det är alltså 30kr det skiljer.

Dessa företagen priskrigar med varandra för att locka till sig kunder, det är inget Volkswagen exklusivt gör. Om vi då följer Evildan's källa så ser vi att fler leasar Volkswagen istället för Toyota, trots att det bara är 30kr skillnad på två rätt likvärdiga bilmodeller. Det om något pekar på att folk tycker om Volkswagen mer. Kan det vara så galet?

Du kan ju göra jämförelsen med den mest leasade bilen emot motsvarande hos Toyota?

Golf och Auris ligger på samma pris. 2395kr i månaden. Är lite osäker på vilken Toyota modell som anses motsvara Golf men känns som att det bör vara Auris.

Stämmer, det är Auris.
Ps, Auris från 2495kr / månad.
Senast redigerat av Evildan (13 april 2018)

Evildan
13 april 2018
#99
Det säljs fler cigaretter än morötter till privatpersoner i Sverige, enligt i tråden förekommande logik är då cigaretter bättre än morötter.
VAG är större i Sverige än Toyota med fler marknadsandelar vilket brukar vara en poäng som ivrare av koncernens produkter vill påpeka. Därutöver är det värt att ta i beaktning att VAG och nämnda Toyota är jämnstora globalt och ändå skapar VAG flest mediala rapporteringar gällande mekaniska haverier, oljeförbrukning, rost och lackproblem samt inte minst frågor kring företagets återkommande etiska och moraliska problematik.
För mig är det en gåta varför någon öht stöttar ett företag, som återkommande "currywurstar" sina kunder på än det ena än det andra viset, både genom köp av produkterna eller som i forumet genom brandtal efter brandtal blundandes och bortviftandes länk efter länk. Det påminner om att diskutera missbruk med en haschtomte, inga argument är adekvata oavsett verifierade oberoende källhänvisningar.

(Korr pga uteblivna bokstäver.)
Senast redigerat av Evildan (13 april 2018)

1 192 Inlägg
13 april 2018
#100
Evildan skrev:
Det säljs fler cigaretter än morötter till privatpersoner i Sverige, enligt i tråden förekommande logik är då cigaretter bättre än morötter.
VAG är större i Sverige än Toyota med fler marknadsandelar vilket brukar vara en poäng som ivrare av koncernens produkter vill påpeka. Därutöver är det värt att ta i beaktning att VAG och nämnda Toyota är jämnstora globalt och ändå skapar VAG flest rapporteringar gällande mekaniska haverier, oljeförbrukning, rost och lackproblem samt inte minst frågor kring företagets återkommande etiska och moraliska problematik inte minst.
För mig är det en gåta varför någon öht stöttar ett företag, som återkommande "currywurstar" sina kunder på än det en än det andra viset, både genom köp av produkterna eller som i forumet genom brandtal efter brandtal blundandes och bortviftandes länk efter länk. Det påminner om att diskutera missbruk med en haschtomte, inga argument är adekvata oavsett verifierade oberoende källhänvisningar.

Det är inte så tydligt längre när det gäller en produkt som heter "folkets vagn" och som marknadsförs med högsta kvalité och som en trygg familjebil. Rökning å andra sidan har bevisats hur farligt det är. "Rök på egen risk" står till och med på alla paket.

En VW köper man och tror att man köpt världens bästa bil. Eller åtminstone en väldigt bra bil. Hur mycket info som än finns på motormännen, vi bilägare, teknikens värld osv, så har nyheterna ändå inte kommit fram till Svensson om problemen som VAG har orsakat sig själva och sina kunder. Min tjej har varit jääätte sugen på en VW Polo (den från 2011<). Jag frågade henne om hon visste vilka problem VW koncernen har med de aktuella motorerna i den bilen som hon vill ha. "Nää, men de är så fina!" var hennes svar. Kosta vad det kosta vill, de är ju så fina, med andra ord. Blö...
NU börjar hon bli tveksam när jag visat henne att VW gasar ihjäl djur. Så vi slipper nog en Polo trots allt. Vem vill åka runt och göra reklam för ett företag som ägnar sig åt sådana sadistiska metoder?
Det går att undvika de mest problemdrabbade modellerna ja, men det går inte att undvika det faktum att VAG är ett jävla skämt när det kommer till etik och moral.

Är man lite mer insatt så bör man åtminstone veta vad man ger sig in på, om man nu ändå vill ha en folkvagn. Uppenbarligen finns ju en hel drös med människor som är jättenöjda med sin VW. En produkt med så stor variation på kvalité känns inte riktigt värt det för en A-B bil enligt mig, men det är givetvis bara min egna åsikt.

Med det sagt, så är det nyttigt att VW's dåliga rykte sprids. Det är INTE okej att bygga in kvalitéts-brister och komma undan med det och dessutom kunna neka goodwill utan större konsekvenser. Jag väljer helt enkelt bara bort VW i nuläget från listan över framtida inköp. Hoppas deras misstag tar hårt på dem och deras kortsiktiga affärsmetoder. Några chefer måste säkerligen bort och sedan kan de jobba upp sitt rykte igen.


Mycket av det ovan nämnda, är mina egna personliga åsikter. Lite är baserat på egna erfarenheter då jag själv har kört en Golf 2.0 TDI -12 som hann få problem med parkeringsvärmare, backkamera och ja, rost under det året vi hade den. Mycket har jag fått veta genom gorg och har pålästa forumsmedlemmar att tacka för det. Erfarenheter från er som ägt många fler bilar än vad jag någonsin kommer göra och som har fakta att backa upp sina påståenden med.

Nu hoppas jag att diskussionen kan fortgå i vuxen ton smile



Sök