Hej!
Bil: Audi A4 1.6 1995 (Bensin, 101hk)
Min svärmor hade lite oflyt när hon var ute och övningskörde med en av sina pojkar.
Denna killen har inte kört sådär jättemycket så det är möjligt att han missat varningstecken på att saker och ting har börjat gå åt helvete.
Hursomhelst, när dom skulle accelera upp på motorvägen så märker dom hur bilen inte reagerar på gas, därefter lyser alla varningslampor, dom stannar bilen på vägrenen och sen startar den inte igen.
Vattentemperaturen ska tydligen ha gått upp på max på mätaren (120c) och allt vatten hade försvunnit när dom kollade expansionstanken.
Min sambo åkte ut och fyllde på vatten, och med starthjälp så startade bilen igen, men läckte vatten hela vägen till nästa avfart.
Nu har vi äntligen fått bärgat hem bilen, men nu är den stendöd. Man ger den starthjälp och den står bara och tuggar, låter riktigt tungt! Som att den verkligen kämpar för att trycka upp kolvarna. Tänder till någon gång ibland.
Så min misstanke är att topplockspackningen har gått och cylindrarna är vattenfyllda? Jag är samtidigt lite rädd att motorn fått stryk av detta.
Så min fråga är, ska man byta topplockspackning eller hela motorn?
Jag har aldrig utfört ett motorbyte eller bytt topplockspackning, men med det sagt så har jag absolut mekvana, bara att just dom här jobben har jag kommit undan.
Finns det någon guide på att byta topplockspackning på just denna motorn?
Noterade att 1.8 (ej turbo) är vanligare på skroten, behöver man byta ut något annat än bara motorn isf?
Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST