2965
Sök

Nytt tändningslås Clio II 02 funkar ej.

stray dog
197 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
#1
Blir gahlen.

Farsans far gick bort häromhösten och tog över hans lilla clio 2.
Returen eller fjädern i tändlåset var itu så man fick själv vrida tillbaka nyckeln vid start, annars tuggade startmotorn..
tänkte häromveckan att jag skulle kolla på det. Tog ur låset och när jag kollade på det trillade det ut små styrpinnar. Kopplade in det igen bara för att se vad som hände, och sure enough så startade inte bilen. Nada.
Köpte nått billigt kit från ebay som utbytes ignition switch. Utan larm givetvis. Bara lås, sladd och två nycklar.
Naturligtvis var det inte plug and play. Kopplade in det, och det händer 0...
SÅ. Vad ska jag nu göra?
Är det något med startspärren? Hur kommer jag förbi det isåfall?
Måste jag flytta över något från gamla tändningslåset till det jag köpt?


jävla bilar... -.-

......... att jag ens orkar bry mig......

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 maj 2018
#2
Eftersom låset någorlunda fungerade innan reparationen så måste något ha hänt i s m att du försökte återställa.
Jag tror att du inte fått till det riktigt i botten på låset helt enkelt.
Styrpinnarna måste sitta på rätt ställe annars kan man inte vrida om nyckeln.
Senast redigerat av chanstagarn (1 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

stray dog
197 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
#3
Det gamla låset är en riktig goner. något styrpinne blev jag av med eftersom de studsade iväg och efter det började jag öppna upp det för att jag tänkte jag kanske kunde flytta över kolven till nya tändingslåset eller kolla upp varför nyckeln inte fjädrade tillbaka.
Det gick sådär..... så som sagt.. gamla tändingslåset är nu bara en massa delar av ett tidigare fungerande tändningslås. it is no more.
Allt jag har kvar nu är delar från det gamla låset, och ett helt nytt från ebay. som inte funkar.
Senast redigerat av Soulweeper (1 maj 2018)

......... att jag ens orkar bry mig......

Forummoderator
18 009 Inlägg
1 maj 2018
#4
Nya nycklar med ingen/fel kod gör startspärren tokig. Dessutom är felet med trilskande sådan vanlig på ClioII.

Longshoot: Har du provat att hålla en gammal nyckel nära tändningslåset samtidigt som du försöker starta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

stray dog
197 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
#5
Det ante mig.... fan att jag skulle köpa en sån...

Si senor.
Sitter i bilen nu och försöker mig på allt..
Fick dock precis igång startmotorn (blinkar fortfarande för startspärren) genom att lägga den gamla delen från tändlåset mot startspärren... dock är som sagt alla sprintar från den väck...  även någon fjäder har försvunnit hmm

Edit: var inte alls den delen som gjorde det!!
Stoppade in gamla nyckeln i startspärren och då hoppade den igång....
soooo now what? :o
Senast redigerat av Soulweeper (1 maj 2018)

......... att jag ens orkar bry mig......

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 maj 2018
#6
Man kan faktiskt ta bort några av styrpinnarna för det ändrar inte på funktionen.
När mitt lås pajade för några år sedan så tog jag helt sonika bort de som fallera för att de var brutna och det gick lika bra att starta ändå.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

stray dog
197 Inlägg
1 maj 2018
Trådstartare
#7
Ok... så jag la nyckeln emot. Hade bilen igång 5min..
Stängde av. Startade igen 3-4 gånger utan att ha gamla nyckeln i närheten. All good.
Tog ur kontakten och drog kablaget rätt. Försökte starta igen och lika dött som innan....
La nyckeln emot och det funkade inte alls.
Tog av startspärren och la nyckeln emot igen. Funkade inte direkt men efter några försök hoppade motorn igång igen.
Lägger ifrån gamla nyckeln och provar stanna/starta. Det funkar några gånger bara...
Står nu med motorn igång o vågar inte stänga av.. Batteriet började bli trött efter några försök...

Helt omöjligt att koda om det jag köpt eller vad är det jag måste göra för att få det att funka hela tiden?

......... att jag ens orkar bry mig......

Forummoderator
18 009 Inlägg
1 maj 2018
#8
Soulweeper skrev:
Ok... så jag la nyckeln emot. Hade bilen igång 5min..
Stängde av. Startade igen 3-4 gånger utan att ha gamla nyckeln i närheten. All good.
Tog ur kontakten och drog kablaget rätt. Försökte starta igen och lika dött som innan....
La nyckeln emot och det funkade inte alls.
Tog av startspärren och la nyckeln emot igen. Funkade inte direkt men efter några försök hoppade motorn igång igen.
Lägger ifrån gamla nyckeln och provar stanna/starta. Det funkar några gånger bara...
Står nu med motorn igång o vågar inte stänga av.. Batteriet började bli trött efter några försök...

Helt omöjligt att koda om det jag köpt eller vad är det jag måste göra för att få det att funka hela tiden?

Misstänker att omkodning bör göras av auktoriserad märkesverkstad med betydande kostnader. Har du en instruktionsbok så ta en titt i den. Det KAN finnas en mall på om hur man kodar in nya/gamla nycklar.

Intressant tråd då en kollega har samma problem. ClioII. Han får prova att mala på startmotorn 4-6 gånger innan bilen helt plötsligt startar. Vi var lite svettiga i Fredags då lunchen intogs på en Pizzeria en bit från jobbet. Bilen var död första försöken... Startmotor gick.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök