Hej! Har hamnat i en knivig bilsituation och hoppas jag kan få råd av proffsen.
Köpte för snart 2 år sedan en Volkswagen passat (2010, kombinerad bensin och gas, ekofuel). Jättefin sportversion med skinnsäten. Hade då gått 12000 mil.
Fick problem i julas, lämnade in den till verkstad. Felet lagades för ngr tusenlappar. Men redan när vi fick tillbaka den kände jag att ngt var fel. Den hade inte samma drag i backar till exempel. Motorlampan började lysa efter en vecka, lämnade till verkstaden igen. Mekanikern konstaterade motorfel och bilen var tvungen att lämnas vidare till Volkswagen-reparatör då han inte hade befogenhet att låsa upp motorn.
Bilen startade nu inte ens och vi fick bogsera den till Volkswagen. Där konstaterade de att motorn är kaputt. Den måste bytas ut. De menar att kostnaden för att öppna motorn och byta den är samma som bilens värde, ungefär 60 000 kr. Så bilen kan lika gärna skrotas?!
Den har tyvärr precis gått 15100 mil, så båda våra bilförsäkringar vill inte hjälpa.
Sådan dum situation. Frågan är om skrota är det enda alternativet? Den är ju jättefin! Hur kan jag få mest utav denna situation?
P.S.
Hade lagt massa egna pengar på denna bil (85 000 kr), och behöver en ny bil rätt omgående (småbarn som ska skjutsas till dagis varje dag osv). Vilket är det smartaste sätt att köpa bil idag? Ingen lust att ta av besparingar igen. Leasing? Billån? Vad gör kloka barnfamiljer?
Hoppas med detta kunna få råd från sakkunniga i min lite problematiska situation. Puh!
Fixat rubrik /Mod