3313
Sök

Ska jag skrota min VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil?

Avstängd
70 Inlägg
2 maj 2018
#21
Om bilen servats som den ska så kontakta Volkswagen och försök få det på Goodwill. Sålänge bilen är rätt servad hos auktoriserade verkstäder finns det en god chans att de tar på sig kostnaden.

Tyvärr är 1.4 TSI en problemmotor som bör undvikas.

Muttley
2 maj 2018
#22
Bilen är förverkad.  Om du har lika trångsynta personer på din vw som finns här så får du slåss för att få ut något.   Men jag hade gjort mig av med den fortare än kvickt. 
Köp något annat utan gas och verkligen inget som heter eco från vag.

4 145 Inlägg
2 maj 2018
#23
Vanlig fel på dessa är sträck kamkedja vilket uppstår när lågviskositetsolja användes och /eller förlängt oljebytersintervall  3000 mil istället för 1500mil   ska finnas ett uppdaterat oljesugrör  art. nr 03C115251AE om 03C115251M är monterat  (gör gogge-sök för bilder)

använd Puflux oljefilter med zick-zack mönster för bästa oljeflöde
https://www.autoteileservice24.de/purflux_b38/ls391

går att laga för en betydligt lägre peng än 60.000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#24
Cracksoup skrev:
Är bilen servad enligt intervall på auktoriserad verkstad? Försök då att få det på goodwill av VW. 1.4TSI är ett av Volkswagens problembarn och det vet de mycket väl själva. En motor SKA inte packa ihop vid 15 000 mil.

Får du det inte på goodwill av någon anledning, så hade jag sålt aset som reservdelsbil. Då får du garanterat mer för den än om du skrotar den.
Köp sedan en bil som håller. Exempelvis en Toyota Avensis eller Honda Accord! Det är bara att titta på diverse hållbarhets-undersökningar. Toyota och Honda ligger i topp tillsammans med andra asiatiska biltillverkare som Subaru, Kia, Hyundai, Mitsubishi etc. Volkswagen ligger långt efter tillsammans med Audi och BMW.

Tack för svar. Dilemmat inte löst än tyvärr, vi funderar på om det är värt att öppna motorn (för 16000) och se om det är ett inre rörligt motorfel. Isf kan nämligen en av försäkringarna täcka. Men om det inte är det, vad kan det vara då? Ens värt?

Om vi vill sälja som "reservdelsbil", är Blocket bästa forumet tycker du? Och vad kan man tänkas ta?

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#25
spillolja skrev:
Vanlig fel på dessa är sträck kamkedja vilket uppstår när lågviskositetsolja användes och /eller förlängt oljebytersintervall  3000 mil istället för 1500mil   ska finnas ett uppdaterat oljesugrör  art. nr 03C115251AE om 03C115251M är monterat  (gör gogge-sök för bilder)

använd Puflux oljefilter med zick-zack mönster för bästa oljeflöde
https://www.autoteileservice24.de/purflux_b38/ls391

går att laga för en betydligt lägre peng än 60.000:-

Tack snälla för ditt svar!

VW i Bromma är inte värst hjälpsamma, de ger inga indikationer på vad det kan vara för fel. De säger bara att de måste öppna motorn isf, vilket kostar 16 000. (De säger också att motorn förmodligen behöver bytas.)

Vi funderar på om det är värt att öppna motorn och se om det är ett inre rörligt motorfel. Isf kan nämligen en av försäkringarna täcka (den från Svensk bilförsäkring). Men om det inte är det, vad kan det vara då? Ens värt tror du? De felen du nämner ovan, är de kopplade till någon rörlig motordel?

Om vi skulle vilja använda någon annan gas.-behörig reparatör (dvs ej VW) kan vi det ens? Och hur hittar jag dem isf?

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#26
AudiJ skrev:
Om bilen servats som den ska så kontakta Volkswagen och försök få det på Goodwill. Sålänge bilen är rätt servad hos auktoriserade verkstäder finns det en god chans att de tar på sig kostnaden.

Tyvärr är 1.4 TSI en problemmotor som bör undvikas.

Den är rätt servad hela tiden, och har inte haft tidigare problem. Men VW verkar inte ens erkänna att det är en "problemmotor" som du säger... sad

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#27
torsen skrev:
I ditt ställe skulle jag annonsera ut bilen och beskriva felen.
Alltid finns det någon "hemmapulare" som har en motor från någon krockad bil.
Synd att du så sent kom in på detta forumet.
I s f hade du nog inte köpt en VAG-bil.
Många av oss här vet vilka problem det är med VAG-bilarna.
Så vad du gör, köp ingen sådan i fortsättningen, ett råd.

VW i Bromma är tyvärr inte värst hjälpsamma, de ger inga indikationer på vad det kan vara för fel. De säger bara att de måste öppna motorn isf, vilket kostar 16 000. (De säger också att motorn förmodligen behöver bytas.)

Svårt att annonsera ut med mer info än detta, om vi inte öppnar motorn. Eller vad skriver man att det är för fel? Och vart skulle du annonsera? Blocket?

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#28
mats757 skrev:
Skrota låter radikalt.
Beror förstås vad som är fel på din bil och på vilken motormodell din bil har.
Ganska vanligt med motorhaveri på VW bilar.
Försök få så utförligt förklaras som möjligt vad som kan tänkas vara fel på motorn. Så kanske det går att sälja den i befintligt skick. Det finns många duktiga "hemmapulare" som kan laga även ganska stora fel. Det beror förstås även på tillgång på begagnade delar.
Be om en skriftlig rapport och ta ställning efter det.

Mats

VW i Bromma ger inga indikationer på vad det kan vara för fel. De säger bara att de måste öppna motorn isf, vilket kostar 16 000. (De säger också att motorn förmodligen behöver bytas.)

Vi funderar på om det är värt att öppna motorn och se om det är ett inre rörligt motorfel. Isf kan nämligen en av försäkringarna täcka (den från Svensk bilförsäkring). Svårt att få något mer utförligt förklarat innan de öppnat motorn...

17 Inlägg
17 maj 2018
Trådstartare
#29
Svarte_Orm skrev:
Man behöver ju inte byta hela motorn bara för att toppen spruckit. Dessa motorer brukar få kamkedjeras så det kanske går att få tag på en begagnad topp som har krokiga ventiler men annars är ok. Då kan man plocka ihop en fungerande av två defekta. Kräver ganska mycket kunskaper men man kanske kan sälja bilen till någon som vill göra det och åtminstone få lite mer betalt än från skroten.

VW i Bromma säger att de måste öppna motorn för att se vad det är för fel, vilket kostar 16 000.

Vi funderar på om det är värt att öppna motorn och se om det är ett inre rörligt motorfel. Isf kan nämligen en av försäkringarna täcka (den från Svensk bilförsäkring).

Men om det inte är det, är felet med kamkedjeras kopplat till mortorns inre rörliga delar? Vad kostar det att fixa det du skriver om? Vilka forum hittar man folk som är intresserade och kan göra sånt?

Om vi skulle vilja använda någon annan gas.-behörig reparatör (dvs ej VW) kan vi det ens? Och hur hittar jag dem isf?

Många frågor. Så tacksam för all hjälp... smile

1 193 Inlägg
17 maj 2018
#30
Är det försäkringsbolaget som vill att ni öppnar motorn och inspekterar ”inre rörliga delar”? I så fall tycker jag att du ringer ditt fb och frågar vad exakt det är som innefattas i den beskrivningen. Någonstans måste du ju fått löftet från försäkringsbolaget att de betalar om felet innefattar vissa kriterier. 

Eller:
Sälj mulen på blocket och skriv ”reservdelsbil” i fritexten och beskriv vad den har för utrustning, att motorn är paj men lådan fungerar osv. Alltid finns det någon som förbarmar sig. 15-20 000kr kanske du får med lite flyt.


4 261 Inlägg
17 maj 2018
#31
om du ska endå sälja som rep objekt på blocket eller nått så lika bra försöka sälja via kvd, där säljs det mycket skrotbilar som tex rep objekt, du kan få mer pengar än vad du tror där. har sålt mycket där sj så jag vet.

Muttley
17 maj 2018
#32
Sophiella skrev:
AudiJ skrev:
Om bilen servats som den ska så kontakta Volkswagen och försök få det på Goodwill. Sålänge bilen är rätt servad hos auktoriserade verkstäder finns det en god chans att de tar på sig kostnaden.

Tyvärr är 1.4 TSI en problemmotor som bör undvikas.

Den är rätt servad hela tiden, och har inte haft tidigare problem. Men VW verkar inte ens erkänna att det är en "problemmotor" som du säger... sad

Vw är uppbyggt på att försöka komma undan allt.  De ljög om att de hade ordnat upp motorerna. Men de sög lika dåligt som de alltid gjort.
Ecofuel 2012or gick inte ens bra direkt från fabrik.

Forummoderator
18 038 Inlägg
17 maj 2018
#33
Undrar lite över "Svensk Bilförsäkring".
Är det en fristående tilläggsförsäkring eller vad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
17 maj 2018
#34
panda666 skrev:
om du ska endå sälja som rep objekt på blocket eller nått så lika bra försöka sälja via kvd, där säljs det mycket skrotbilar som tex rep objekt, du kan få mer pengar än vad du tror där. har sålt mycket där sj så jag vet.

https://www.kvd.se/auktioner?brand=volk … aler_price
Precis, mycket skrotbilar.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
17 maj 2018
#35
Jag tycket det är ett lätt val.
Gör dig av med skiten fortast möjligt och slipp betala pengar för att öppna en motor..
Just nu verkar det finnas ett bra utbud på begagnade bilar, så bara ut å köp och glöm skiten du hamnat i..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

6 160 Inlägg
17 maj 2018
#36
Hej!
Att lyfta av topplocklocket är lätt om man bara har plats och tid! Och topplock kan plockas på skroten för några hundringar. Problemet tycks vara att du inte har möjlighet att göra det själv.
Senast redigerat av jaka54 (17 maj 2018)


Muttley
17 maj 2018
#37
jaka54 skrev:
Hej!
Att lyfta av topplocklocket är lätt om man bara har plats och tid! Och topplock kan plockas på skroten för några hundringar. Problemet tycks vara att du inte tycks ha möjlighet att göra det själv.

Fast nu handlar det om en passat 2010.  Var hittar man komplett topplock för några hundra?  Kollade bildelsbasen på en 2012 och där fanns inte ett enda under 5000kr.
Är det då värt risken att fixa det ?   Nej.

Och skall man rekommendera någon som inte har utbildning (lite risktänkande) att skruva i en gasbil?   Nej.

Forummoderator
18 038 Inlägg
17 maj 2018
#38
jaka54 skrev:
Hej!
Att lyfta av topplocklocket är lätt om man bara har plats och tid! Och topplock kan plockas på skroten för några hundringar. Problemet tycks vara att du inte tycks ha möjlighet att göra det själv.

Nja... Det är ju inte en Volvo 740 direkt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
17 maj 2018
#39
inget garanti på om ts lagar skiten att inte nästa del pajar snart igen, inga trevliga bilar dessa tyvärr, dom funkar ju inte särskilt bra ens när dom är nya. kommer problem direkt, mitt tips som jag står för ännu en gång är lämna skiten på närmaste kvd anläggning och ts kanske får endå bra betalt för den. man kan ju fixa så bilen kan exporteras tom då kanske kommer nån snubbe från nått annat land eller ort o köper den tom för bra pris.

Muttley
17 maj 2018
#40
panda666 skrev:
inget garanti på om ts lagar skiten att inte nästa del pajar snart igen, inga trevliga bilar dessa tyvärr, dom funkar ju inte särskilt bra ens när dom är nya. kommer problem direkt, mitt tips som jag står för ännu en gång är lämna skiten på närmaste kvd anläggning och ts kanske får endå bra betalt för den. man kan ju fixa så bilen kan exporteras tom då kanske kommer nån snubbe från nått annat land eller ort o köper den tom för bra pris.

https://www.youtube.com/watch?v=TM0K2IXFsEU


Sök