3374
Sök

Ska jag skrota min VW Passat 1,4 TSi Ecofuel DSG -10, 15000 mil?

4 261 Inlägg
17 maj 2018
#41
Muttley skrev:
panda666 skrev:
inget garanti på om ts lagar skiten att inte nästa del pajar snart igen, inga trevliga bilar dessa tyvärr, dom funkar ju inte särskilt bra ens när dom är nya. kommer problem direkt, mitt tips som jag står för ännu en gång är lämna skiten på närmaste kvd anläggning och ts kanske får endå bra betalt för den. man kan ju fixa så bilen kan exporteras tom då kanske kommer nån snubbe från nått annat land eller ort o köper den tom för bra pris.

https://www.youtube.com/watch?v=TM0K2IXFsEU

först skulle pröva kvd iaf, sen den du visade^-^

17 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
#42
Svarte_Orm skrev:
Man behöver ju inte byta hela motorn bara för att toppen spruckit. Dessa motorer brukar få kamkedjeras så det kanske går att få tag på en begagnad topp som har krokiga ventiler men annars är ok. Då kan man plocka ihop en fungerande av två defekta. Kräver ganska mycket kunskaper men man kanske kan sälja bilen till någon som vill göra det och åtminstone få lite mer betalt än från skroten.

Det verkar som du var inne på rätt spår. Vi fick efter mkt jobb hjälp av rätt person, de hittade felet och ska byta toppen. Ännu bättre, försäkringsbolaget täcker kostnaderna. Tack för hjälpen!

4 162 Inlägg
30 maj 2018
#43
Sophiella skrev:
Svarte_Orm skrev:
Man behöver ju inte byta hela motorn bara för att toppen spruckit. Dessa motorer brukar få kamkedjeras så det kanske går att få tag på en begagnad topp som har krokiga ventiler men annars är ok. Då kan man plocka ihop en fungerande av två defekta. Kräver ganska mycket kunskaper men man kanske kan sälja bilen till någon som vill göra det och åtminstone få lite mer betalt än från skroten.

Det verkar som du var inne på rätt spår. Vi fick efter mkt jobb hjälp av rätt person, de hittade felet och ska byta toppen. Ännu bättre, försäkringsbolaget täcker kostnaderna. Tack för hjälpen!

Va härligt för er:)


Evildan
30 maj 2018
#44
När ni får tillbaka bilen och den fungerar, vad gör ni då?

2 250 Inlägg
30 maj 2018
#45
Bra jobbat. Inte alla som har orken att tjöta

2 250 Inlägg
30 maj 2018
#46
Angående nyckeln som nämns ovan.

Är låset dyrkfritt?
Eller är det en typ låsmutter med storlek i feet eller liknande.

Är det elektronisk nyckel som menas, så bryter man väl helt enkelt inte spänningen?

Kan väl knappast tro att det sitter en kamera under huven som kollar om man lyfter topp eller annat.
Senast redigerat av Meaganeowner (30 maj 2018)

4 261 Inlägg
30 maj 2018
#47
Evildan skrev:
När ni får tillbaka bilen och den fungerar, vad gör ni då?

fortsätter att köra skrotbil menar du? eller säljer skiten fort som ******?

4 145 Inlägg
30 maj 2018
#48
Nu är motorn fixad så nästa gång är det växellådan som behöver fixas, ofta är det mekatroniken som spökar men det finns firmor som fixar det med, så TS bil är nu klar att gasa vidare med

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Evildan
30 maj 2018
#49
spillolja skrev:
Nu är motorn fixad så nästa gång är det växellådan som behöver fixas, ofta är det mekatroniken som spökar men det finns firmor som fixar det med, så TS bil är nu klar att gasa vidare med

smile

Funny Dude!

Det finns verkstäder som lever gott enbart på att reparera Volkswagens så att få bilen återkommande reparerad är inget svårt, att vara den som står för kostnaderna och få ta allt strul kring detta är däremot gissningsvis mindre kul.

4 261 Inlägg
30 maj 2018
#50
Evildan skrev:
spillolja skrev:
Nu är motorn fixad så nästa gång är det växellådan som behöver fixas, ofta är det mekatroniken som spökar men det finns firmor som fixar det med, så TS bil är nu klar att gasa vidare med

smile

Funny Dude!

Det finns verkstäder som lever gott enbart på att reparera Volkswagens så att få bilen återkommande reparerad är inget svårt, att vara den som står för kostnaderna och få ta allt strul kring detta är däremot gissningsvis mindre kul.

alla får göra precis som dom vill men ja skulle sälja fort som saten.

4 145 Inlägg
30 maj 2018
#51
Numera ingår kontroll av "bomben" vid bilbesiktningen om man demonterat kåporna som täcker densamma i förväg

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
30 maj 2018
#52
spillolja skrev:
Numera ingår kontroll av "bomben" vid bilbesiktningen om man demonterat kåporna som täcker densamma i förväg

smile

Hur mycket extra kostar det att låta dem skruva av de?  5000 kr ?

4 145 Inlägg
30 maj 2018
#53
besiktningen tar inte bort dessa, om dom inte är avtagna eller man har intyg som är max 15 månader gammalt så blir det föreläggande  dvs. ombesiktning

styrande dokument:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
30 maj 2018
#54
spillolja skrev:
besiktningen tar inte bort dessa, om dom inte är avtagna eller man har intyg som är max 15 månader gammalt så blir det föreläggande  dvs. ombesiktning

styrande dokument:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Re … refix=TSFS

Sorry, tänkte vw.

4 162 Inlägg
31 maj 2018
#55
spillolja skrev:
Numera ingår kontroll av "bomben" vid bilbesiktningen om man demonterat kåporna som täcker densamma i förväg

smile

Jag hänger inte riktigt med, har du lust att utveckla?smile Vad är bomben för något? Gastankarna?
Och är det endast något som bilprovningen gör på vw?


4 145 Inlägg
31 maj 2018
#56
Bomben = Gastankarna, när bilen besiktigas så görs ett läkageprov hos besiktningstationen, men det förutsätter att kåporna som döljer tankarna är demonterade, alt. att ett intyg utfärdats av en godkänd verkstad som är max 15 månader gammalt medtages till besiktningstationen

enligt sid 6 i detta dokument:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 018_46.pdf

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

4 145 Inlägg
31 maj 2018
#57
jag har gjort en lista med dom termostater som finns på  VW, Audi Tsi, Tfsi, Fsi motor med kamkedja
Öppningstemperatur:
                Övre          Nedre
Fsi 1.4,  1.6       87                 105
Tsi122        83                 105
Tsi140<        80                 95   
tsiGas        80                 88

man skulle kunna ta den nedre som öppnar vid 88C+ och byta den mot en som öppnar vid 80C+
så motorn gå lite grann svalare

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Muttley
31 maj 2018
#58
spillolja skrev:
Bomben = Gastankarna, när bilen besiktigas så görs ett läkageprov hos besiktningstationen, men det förutsätter att kåporna som döljer tankarna är demonterade, alt. att ett intyg utfärdats av en godkänd verkstad som är max 15 månader gammalt medtages till besiktningstationen

enligt sid 6 i detta dokument:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/ … 018_46.pdf

smile

Säker ?  De har ju varit obligatorisk läckagekontroll i motorrummet sedan åtminstone 2012. Kör du in med tomma gastankar får du chans att fylla dem eller få underkänt, vet det av erfarenheten :p.   Det verktyget de hade, var ju med en slang.  Den borde väl kunna gå att lirka in vid bomberna?   Och egentligen vilken vanlig svensk barnfamilj skruvar av den?   
Förhoppningsvis är de obligatorisk kontroll idag av tankarna vid service (sarkastisk)  då det inte fanns något krav 2012.

4 145 Inlägg
31 maj 2018
#59
Det finns då 3 sätt att göra det på:
1. Man åker till en verkstad och låta ta bort kåporna/kåpan sedan till besiktningen  åter verkstad som återmonterar
2.  man åker till en verkstad som är ceriferad för kontroll och utfärdande av intyg, å sedan till bil-besiktningen
3. Man åker först till besiktningen som underkänner för att kåporna är på plats, sedan till en godkänd/certifierad verkstad som även är akrediterad för att släcka 2:or för åtgärd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga


Sök