3690
Sök

Golf 4 dricker olja + dålig komp?

20 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en Golf 4 årsmodell 98 importerad som gått ca 30000 mil.

Har lite problem här.

Problem nummer 1:
Han går bara på 3 cylindrar, det har vi dock felsökt och det är Tändspolen, så den ska bytas imorgon.

Problem nummer 2:
Ingen felsökning gjord överhuvudtaget bara tagit ett kompprov.

Och detta kompprovet visade:
1. 6
2. 8
3. 5,5 - 6
4. 6

Som sagt var, kompen är ju åt pipan där tyckte väl jag, vet inte riktigt hur det ska se ut tongue

Problem nummer 3:
Han dricker äckligt mycket olja, fyllde på 2,5 liter olja och åkte 35 mil ungefär sen var det snustorrt.

Har inte kollat något om detta heller.

Ett tillägg till:
Jag har ingen som helst kunskaper om bilar överhuvudtaget, jag har alltid vart datornörd tongue
Men vill lära mig så googlar mycket, och lyssnar gärna på vad ni har att säga och försöker mig på att felsöka så gott det går med tipsen ni ger mig.

Hoppas det är någon här som har någon idé vad det kan vara, gillar faktiskt min lilla golf smile

MVH Tommy H.
Senast redigerat av tmy87 (9 maj 2018)

Diagnostekniker
2 869 Inlägg
9 maj 2018
Kompen är ju inget vidare direkt, nu vet jag inte vilken motor du har men generellt bör det ligga runt 10bar.
Så på den fronten så skulle jag hälla ner LITE olja genom tändstiftsbrunnarna och sedan göra ett till kompprov.
Och med lite olja så menar jag ungefär en tesked. smile

Om nu det första kompprovet inte gjorts med full gas så föreslår jag att du gör ett nytt prov före du häller ner olja, med full gas då.
Resultatet av ett kompprov efter att man hällt olja i cylindrarna bör inte stiga med mer än ca10% jämfört med ett torrt prov.

Att den drar mycket olja och har kass kompression pekar nog tyvärr mot dåliga kolvringar/cylinderväggar, men vi ska nog inte måla fan på väggen än. smile

Fråga 1 :
Du har kikat efter tecken på ett oljeläckage?
Bör ju synas rätt så väl med den mängden som försvunnit.

2 :
Har du kollat så att kompressionen inte försvinner ut i kylsystemet?
Typ, öppna locket till expansionskärlet och titta om det bubblar/lukta om det luktar avgaser.
Givetvis öppna det locket försiktigt om bilen är varm.
Senast redigerat av Jesper328 (9 maj 2018)

Up the RA

20 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
Den glömde jag förstås skriva med, tyckte jag var så ordentlig med vad jag hade för bil tongue

Motorn är 1.6 100hk/74kW

Och genom att hälla i olja genom tändstifsbrunnarna, var är detta? Är det i dom där tändstiften sitter? (Dum fråga men som sagt  ingen kunskap, och frågar man inte så kan man ju inte lära sig tongue)

Svar på fråga 1:
Ja vi har kikat efter tecken på oljeläckage, oljan är kvar i motorn för han läcker inte ut någonstans, men det är ingen vatten i oljan så, så långt har vi inte gått än att topplocket har gått sönder.

MEN jag har hittat massa olja, vid kamremmen. Under det skyddet där kamremmen går så är det fullt av olja.

2.
Det har jag inte tänkt på det får vi undersöka det med.

Tack Jesper detta ska jag testa mig fram på och se hu mycket av det jag klarar av tongue

1 966 Inlägg
9 maj 2018
Jag misstänker att kolvringarna har fastnat. Detta är något som _kan_ avhjälpas med WD40-metoden. Den går till som följer:
1. Varmkör bilen och töm ur oljan
2. Tippa i 100-200 ml WD40 i varje tändstiftsbrunn
3. Vänta 12-24 timmar
4. Upprepa steg 2-3 om någon brunn är tom
5. Töm ur resterande WD40 med oljesug
6. Byt filter och häll i ny olja
7. Gör ett nytt kompprov

20 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
Nu har vi testat lite och kommer massa luft från oljelocket när vi lyfte på det och det är väl inte normalt? Eller är det d? Google sa att det var det
Senast redigerat av tmy87 (9 maj 2018)

20 Inlägg
9 maj 2018
Trådstartare
Testade även kompmätning idag och den låg jämt nu

Diagnostekniker
2 869 Inlägg
9 maj 2018
Du behöver inte oroa dig att det puffar från oljepåfyllningen, helt normalt.
Vilka resultat fick du på kompprovet utöver att det var jämnt?

Att du har en massa olja runt kamremmen är ju mindre bra.
Kan du se vart det kommer ifrån eller är det alldeles för kladdigt?
Tänkte på packboxarna runt vev och kamaxel.

Up the RA

20 Inlägg
10 maj 2018
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Du behöver inte oroa dig att det puffar från oljepåfyllningen, helt normalt.
Vilka resultat fick du på kompprovet utöver att det var jämnt?

Att du har en massa olja runt kamremmen är ju mindre bra.
Kan du se vart det kommer ifrån eller är det alldeles för kladdigt?
Tänkte på packboxarna runt vev och kamaxel.

Hej! Jo läste på om detta och slutade oroa mig tongue

När jag lät den stå på tomgång så låg alla på 8 om jag inte minns helt fel och 14 när jag gasade

Oljan kan jag inte svara på tyvärr.

Men ska iallafall byta den där jäkla tändspolen imorgon, så ska jag felsöka vevhusventilationen och det mesta som jag klarar av själv för att se om vi hittar felet.

Och då kanske jag har lite fler svar till dig smile

20 Inlägg
11 maj 2018
Trådstartare
Tänkte jag tar ett fel i taget.

Så då valde jag att fixa det här med tändspolen.

Iallafall, jag bytte tändspole, körde 2 mil ungefär, sen gick han lika dåligt igen. Finns väl inte en chans att den också gick sönder så fort eller ..?

Och iallafall, vad kan detta bero på ?

Diagnostekniker
2 869 Inlägg
11 maj 2018
Hmm, skumt.
Har du en multimeter?
Mät isåfall motståndet, (ohm), först mellan kontaktstiften och sedan mellan det ena av dom två stiften och hylsan som ligger runt tändstiftet.
Sedan jämför du med en fungerande spole.

Prova även att mäta hur mycket ström den spolen får.
Kanske även mäta motståndet i tändstiften, kan vara så enkelt att det är ett stift som orsakar problemet.
Finns nog en hel del info på Google som förklarar metoder bra mycket bättre än mig. smile

Up the RA

Sök