Uppdaterar lite här så någon annan kanske kan få något tips
Nu är uppkörningen utförd och godkänd efter dagens körprov. Provet utfördes i Uppsala vilket ej var optimalt ställe för en lantis som mig med cyklister och jävulskap...
Började dagen med att sova över så blev lite stressigt men trotts att vi körde fel och fick krångla lite så kom vi i tid.
Började med att fylla i ett formulär tillsammans med kontrollanten där man fick svara på om man körde automat eller manuell och även legitimera sig.
Vi gick sedan ut till bil och vagn där jag presenterade min chaufför och mitt ekipage. Fick börja med att gå igenom reggbevis och förklara vikter och sedan med att koppla isär bil och släp då testet startar med bilen parkerad bakom eller bredvid vagnen.
Fick instruktioner på vilken säkerhetskontroll som skulle göras osv.
Jag fick sedan koppla ihop bil och släp och trotts att jag backade lite snett så gick detta bra, vid ihopkoppling så kontrollerade jag kopplingsanordningen genom att veva upp bilen och släpet med hjälp av stödhjul, sedan kopplades katastrofwiren och kontrollerades efter skador, samma sak med kontakten.
Sedan utfördes säkerhetskontrollen men belysning däck osv.
Gjorde enligt följande, blinka vänster och kontrollerade belysning på bil så inte halljuset bländande. Detta trotts att det ej ingick i kontrollen jag fått order om. Jag kontrollerade sedan främre belysning på vagnen
Gick sedan vidare för att kontrollera däck och fälg och sedan belysningen bak på vänster sida.
Sedan gjordes andra sidan med blinkers åt höger och fick då även förklara lastindex och c-klassade däck samt vart man hittar information om vilka däck vagnen skulle ha, vilket står i registreringsbeviset. Kontrollerade även att vagnen satt ihop och luckor samt fönster var stängda. Även bromsljuet kontrollerades men hjälp av kontrollanten. Bad honom trycka på pedalen men eftersom han också ville se så trampade jag, kommenterade dock lite komiskt att jag hoppades att han ej ljög om funktionen eftersom det var jag som kör.
När detta var klart så kontrollerades lasten och jag hade förberett med en lista på vilka saker/last jag hade i vagnen och vad dessa vägde. Sammanlagt 124kg vilket är strax över halva maxlasten på min husvagn. Den ska vid provtillfället vara lastad med minst halva maxlasten.
Sedan skulle bromsar kontrolleras, började med handbromsen genom att dra i handbromsen på släpet och försöka köra framåt. Detta gick ej. Vilket är ok.
Sedan kontrollerades påskjutsbroms genom att jag först mätte längden på dragstången för att sedan köra framåt och tvärnita, Dells ska det ej smälla av att bromsen går ihop och sedan ska påskjutsbromsen ej gå ihop mera än 3/4 vilket den ej gjorde vilket jag snabbt kunde mäta mig till då slaget på min broms är 50mm och längden efter bromsning minskat med 10mm. Detta förklarade jag för kontrollanten.
Sedan fick jag bedöma utifrån min kontroll huruvida ekipaget var trafiksäkert, passade då även på att påvisa brister jag hittat och åtgärd. I mitt fall ett sprucket glas till sidomarkeringen. Men eftersom det ej kunde lysa fel färg så ansåg jag att det var ok men bör bytas.
Sedan bar det av för körning.
Körningen tog ca 35min började med en trafikerad mindre gata inne i stan där det fanns oskyddade trafikanter samt var relativt trångt och övergångsställen.
Var tydlig men att svära över cyklister vilket gav mig en anledningen till att köra extra försiktigt. Vi passerade även en del rondeller och trafikljus där det fanns flera filer. Jag var noga med att inte fega i korsningar och rondeller utan visade på att jag viste att jag han ut och inte var osäker.
Sen bar det ut på landsväg där jag fick köra några kilometer för att sedan hamna på ett industriområde.
Här kom manöverprovet vilket var att på av kontrollanten utsedd plats backa runt ett hörn och vända. Fick efter backning runt hörnet backa rakt till angiven punkt. Glömde dock först att använda blinkers men kom på mig fort vilket jag påpekade att jag viste att blinkers skulle användas.
Sedan begav vi oss tillbaka till utgångspunkten och trotts att jag missade en högerregel så blev testet godkänt. Körde dock sakta och visade tydligt att jag letade efter skylten för väjningsplikt.
Efter provet så skall släp kopplas bort men eftersom jag fick börja med det så var detta redan utfört.
Vi gick sedan igenom provet och han frågade hur det hade gått och jag talade om vad jag tyckte jag missat, tex att jag i en skymd korsning blev stående mer släpet på ett övergångsställe och att jag missade en högerregel. Kontrollanten svarade med att det gick bra trotts detta så jag klart och tydligt visat att jag gjort fel och viste vad som gäller.
Fick sedan reda på att provet var godkänt..
https://m.youtube.com/watch?v=C3Dv7DqneeMHoppas länken funkar, använde mig av denna säkerhetskontroll.
https://www.trafikverket.se/korkort/kor … rprov-b96/Pluggade på informationen från transportstyrelsen och även däck, lastviketvoch kultryck då frågor om detta kan komma.
Summering, ha alla papper i ordning, reggbevis osv.
Lista över last osv ger pluspoäng
Kör försiktigt men uppträd inte osäker och rädd. Ta för dig i trafiken utan att skapa risker.
Prata som att du faktiskt vet vad du pratar om även om du inte har stenkoll