3346
Sök

Funkar Biltemas 2k-förtunning till alla tillverkares 2k billacker?

23 Inlägg
4 juni 2018
Trådstartare
Hej!

Jag ska lacka lite smågrejer i sommar och kommer därför köpa lack & härdare. Dock har jag redan en förtunning hemma som jag köpte för en dryg månad sedan på Biltema för att rengöra diverse verktyg.

Min fråga är om denna förtunning fungerar bra med de 2k-lacker som finns från olika tillverkare eller om man måste använda respektive tillverkares förtunning. Rent spontant känns det som att biltemas förtunning bör fungera utmärkt då det står att den är till för 2k polyuretanlacker, men jag vill ju inte köpa färg och härdare som sedan blir förstörd pga fel förtunning. Den förtunning jag har är är denna:

Biltema 2k förtunning
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier … 000023309/

Jag tror att jag redan vet svaret på frågan men vill gärna höra med er innan jag köper färgen så att jag vet om jag behöver köpa en annan förtunning eller om jag kan köra på den jag redan har.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 juni 2018
Kanske.

Jag har slipat, spacklat och grundat om ytor som krackelerat mer än en gång pga att jag varit dumsnål och blandat märken. Jag gör inte det längre.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 271 Inlägg
4 juni 2018
Jag tycker jag har läst i andra trådar att det är ajja baja att blanda. Det är mycket stor risk att hamna i gör om gör rätt-loopen. Funkar väl bra om man har mycket fritid och gott om pengar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

6 115 Inlägg
4 juni 2018
Hej!
Pröva! Jag kört med flera 2-komp färger genom åren då jag sysslar med modellflyg  , bl. a Sikkens, Standox och glasurit och samtliga går att späda med olika fabrikat av förtunning utan att lacken skulle bli dålig på något sätt ,men ...jag har inte testat med Biltemas förtunning. 4cr härdare går bra till både Sikkens och Standox 2-komp färger.
Biltemas vita 2-komp grundfärg däremot går inte bra ihop med Dupont Imron ET 755 eller Sikens förtunning, åtminstone inte de förtunningar jag kört med, utan där måste man använda Biltemas egen 2-komp förtunning.
Senast redigerat av jaka54 (4 juni 2018)

60 Inlägg
5 juni 2018
jag var dum snål för några år sen och använde biltemas förtunning till en klarlack  tror det var de beer och det krackelerade kommer aldrig använd biltemas förtunning till nån annan lack nå mer de kan bli en jävla massa extra jobb bara för man vill spara några kronor

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 juni 2018
Något man bör veta är att det finns många olika typer av förtunning. Vilket är otroligt viktigt att använda rätt förtunning till rätt färg.

Kör fort så hinner inget hända...

23 Inlägg
5 juni 2018
Trådstartare
Growe skrev:
Något man bör veta är att det finns många olika typer av förtunning. Vilket är otroligt viktigt att använda rätt förtunning till rätt färg.

Det tror jag också är väldigt viktigt. Normalt sett hade jag aldrig funderat på att använda en annan thinner än den som färgtillverkaren säljer, men då det står att förtunningen är för 2k färger kan man ju tänka sig att den bör fungera.

2k-färger från olika tillverkare består väl av ungefär samma kemikalier vilket borde göra att de lirar tillsammans bra kan man tycka. Men jag är långt ifrån en expert på området därför tänkte jag att det är lika bra att höra med folk som har mer koll och erfarenhet.

Jag är heller ingen storförbrukare av färg, förtunning eller härdare vilket gör att jag gärna köper så lite som möjligt för att få jobbet gjort. Det är mest av miljömässiga skäl. Den ekonomiska biten är inget problem. Men om man riskerar att färgen blir dålig av den förtunning jag har köper jag givetvis den som återförsäljaren rekommenderar.

Bilplåt & billack/utbildare/tekniker
2 Inlägg
5 juni 2018
Kör med lacktillverkarens egen härdare och förtunning, kör lång härdare och lång förtunning för bästa resultat.

DTS Develops the MX-5!
Bäst på lakering ,så är det bara!

Sök