1. Är motorn varm. LOSSA ALDRIG på kylar locket. Det står med feta varningstext samt symboler för de som inte orkar (eller kan) läsa varningstext. Detta då i högstadiet fick man lära sig att vatten kokar vid 100C och öppnar du på locket kommer all vätska förvandlas till Gas och finns risk för en dekompressions explosion med brännskador till följd.
2. Nu vet jag inte om du har en slir eller elektroniska kylfläktar, läs på vilken temperatur de startar. På min pontiac startade första kylfläkten vid ~108C och andra vid ~113C. Detta är enligt konstruktion.
En av anledningarna att kylarsystemet är tätt är för att vidhålla vätskan i flytande form när graderna passerar 100C. Något som inte många vet är att temperaturen vid normal gång INTE är stilla utan kan variera mellan ~85C till 110C. Moderna bilar mäter inte "temperatur i temperaturmätaren". Den visar bara det motorn säger åt den att visa. Äldre bilar med grader betäckningar visar riktig temperatur.
Mitt tips. Läs när fläktarna ska starta. Ställ bilen på tomgång och låt bilen gå upp i temperatur och håll koll på det. Ifall bilen närmar sig rött stäng av den och låt den kylas ner. Isåfall har du troligast ett fel i kylfläkten som inte startar eller fel på vattenpumpen (den kan ha rostat väck eller på annat sätt ej cirkulerar vätskan). Om det skulle vara så att motorn är varm men kylaren (växmeväxlaren) känns eller endast ljumen är cirkulationen dålig.
MVH
Even with cruise control.. you still have to steer.