2631
Sök

Köpråd: Vilket är de bästa köpet rent ekonomiskt?

75 Inlägg
1 juli 2018
#21
Min filosofi är att köpa en hyfsat ny bil på ca 3 år. Där den största värdeminskning har skett. Sen har jag den bilen länge och servar den själv. Då vet jag att allt blir bra gjort och har koll på vad som börjar bli dåligt med bilen. Det tycker jag är en bra kombination av ekonomiskt och krångelfritt bilägande.

Men ska det vara så ekonomiskt som möjligt så är det att köpa en 10000:- bil, serva den själv och hoppas den håller så länge som möjligt utan större reperationer.

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 juli 2018
#22
Köp en jänkare. De stiger ju i värde om man håller dem i ordning, så det kan ju bli bra vinst. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 juli 2018
#23
Jag dreglade lite efter en Aston Martin på 80talet. Hade varit kul om man chansat och slagit till på en db5-6 då.

Men som bruksbil är det bästa tipset nog en 10år gammal lexus som man sedan kör tills den dör. Då har man en sjysst bil vad gäller utrustning, bekvämlighet och ekonomi under många år framöver.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 juli 2018
#24
Och jag svarar på överskriften:
Det beror helt på vad man har råd med..smile
Det är skillnad på en fattig student och en mångmiljonär..
Vilken  är du.smile
Senast redigerat av chanstagarn (1 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

7 392 Inlägg
1 juli 2018
#25
har själv en BILLIG bil. en escort som jag gav 2000:- för bytte topp å la ut ca 1500 på den,, har haft den i 6 år nu,, och det enda som varit på den under dessa år är att en kabelsko till generatorn har gått av,,  och en stötdämpare har läckt olja, thats it,,  ÄN smile  så man vet aldrig,, har även sett nya bilar paja ex en ny pegga som växelspaken ramla lös på smile


2 182 Inlägg
2 juli 2018
#26
Hur mycket kör du varje dag? Sambon och jag kör runt 3000-4000 mil om året vardera.

Två olika pendlarbil som inköptes förra året (Vi turas om att köra dem)

Chevrolet Alero -2000 4 cylindrig bensinare
Köptes kontant för 16000:- med 11000mil (16800 nu) på mätaren, drar runt 0,8L/m
Oljetrycksgivaren gick sönder efter 3000 mil, kosta väl en hundralapp servas var 2000 mil med det som jag tycker ska bytas.

Chevrolet Cruze -2013 1,7L Diesel
Köptes för 129 000:- inbyte 16000:- +kontant 16000:- resten på avbetalning 1991:- månaden
Bilen hade 4700 mil (10800 mil nu) på mätaren servas var 1500 mil enligt serviceschema.

Cruzen hade varit mycket billigare att äga om den hade köpts kontant med avbetalning inräknad så ligger de inte så långt ifrån varandra kostnadsmässigt.
Cruzen köptes mest in för att den är nyare och känns pålitligare, annars hade jag gärna harvat runt i en diesel golf från 80 talet vilket hade varit dunderekonomiskt wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
2 juli 2018
#27
Så mycket olika saker som spelar in. En ny bil är en ny bil.      50k bilar är absolut det som är det värsta man kan göra    bilens värde är relativt högt. Alltså inga pengar man vill förlora samtidigt så kostar ett motorras mer än bilen är värd fungerande.  Jag har haft mycket billiga bilar  som  faktiskt varit väldigt driftsäkra..       Min gråa Arosa  köpte jag för 1500kr med rasad koppling 2014     efter jag lagade den har det verkligen varit en spargris..       Efter kopplingsbytet har jsg bytt följande saker.    Förutom stora fälgar sänkning och sånna saker för stt göra den roligare men ej nödvändiga.        En skyltbelysningslampa. 2positions lampor (ena dog men bytte båda). Skivor och belägg fram (såg tråkiga ut ej nödvändigt) en st abs givare fram    lite däck och sånt som hör till.    Tror abs givaren kostade 80kr belägg och skivor under 500kr för rubbet.     Sen bytte jsg faktiskt batteri men det var för att jag stallde bilen förra vintern och ladda aldrig batteriet så det dog.    Just nu används inte bilen men den är bes med blankt papper står påställd och körklar men har 2st andra bilar men den har nog rullat 1500mil under denna vinter som var och säkert rullat runt 7000mil i min ägo. Bytt olja 2gånger oxå så rätt misshandlad inget jag är rädd om utan växlar oftast på varvstoppet osv men dom tål det och kostar endå inget om det rasar...      Men köper man fel billig bil så kan det ju bli mycket meka.    Men räknar man på månadskostnaden på en leasing bil så inser man att man kan äga några 5000kr om året innan det blir dyrare än en leasing bil.          Men hur som undvik bilar för under 150k.för det blir bara en huvudverk när skiten pajar..       Även om jag själv gick och köpte mig en bil för 60k men samtidigt kan jag byta varje del i motorn själv utan dyra verkstsdsbesök men annarss är det ingen bra deal..

Kör fort så hinner inget hända...

377 Inlägg
2 juli 2018
#28
Min gamla mjölkbil (Aygo) -08 har rullat problemfritt sen jag köpte den för 3 år sedan. Blankt på besiktningen varje gång.

Kostar knappt ingenting att äga och bruka.

Men ha på dig hörselkåpor och krocka inte om du kör en trillingbil.

3 120 Inlägg
3 juli 2018
#29
Nyare bilar är snålare trots gott om effekt men då har du en helt annan värdeminskning med.

Hur mycket kör du per år?
Vill du åka komfortabelt med eller bara billigt?
Vill du ha alla elektriska handikappsanpassningar som finns eller kvittar det?

Själv har jag bilintresse så skulle aldrig gå i närheten av en Toyota Corolla eller liknande oexotisk dynga men ett ekonomiskt sunt val är det garanterat.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
3 juli 2018
#30
viccoA skrev:
Nyare bilar är snålare trots gott om effekt men då har du en helt annan värdeminskning med.

Hur mycket kör du per år?
Vill du åka komfortabelt med eller bara billigt?
Vill du ha alla elektriska handikappsanpassningar som finns eller kvittar det?

Själv har jag bilintresse så skulle aldrig gå i närheten av en Toyota Corolla eller liknande oexotisk dynga men ett ekonomiskt sunt val är det garanterat.

tycker ju att dom nyare bilarna börjar bli väldigt undermotoriserade..   tex min polo (gammal bil jag vet)  med 90hk var allt utom pigg..  den gjorde knappt 140 tröttare ivissa lägen än min 60hk arosa..   visst optimerad är den ungefär vad jag förväntar mig av en diesel från den årgången.. dom blir inte bättre ju nyare dom är. bortsätt från ett fåtal speciella modeller med lite mer knuff i.

jag väljer bil efter pengarna jag har i min plånbok och pengar som jag kan leva utan..  en ny bil är helt okej att låna till men att köpa en beg bil på lån är istort sätt att spela ryskrolett.  tillslut smäller det när du trycker av.. det är bara en fråga om när.  lika farligt är det med beg bilar man inte har råd med.

mina bästa bilaffärer har uteslutande varit billiga skitbilar. dom har fungerat bäst gett mig minst huvudverk. och dom har hållt bäst...

Kör fort så hinner inget hända...

4 137 Inlägg
3 juli 2018
#31
jag har en Golf Tsi122:a från 2009, köpte den i mellandagarna av Kvarndammen 2012  gått 2000 mil, Ostämplad sericebok, nu har den gått ca 14.500mil, det är den bil jag ägt längst samt haft den lägsta förbrukningen av alla bilar jag ägt, vid den senaste resan genom sverige för 1 månad sedan så drog den under 0,5Liter milen 3 tankningar i rad, det dyraste jag kostat på den är en rostkyddsbehandling för 6500:-

värderas om den skulle totalhaverera och vara osäljbar idag är ca 8.12 Kr milen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 705 Inlägg
3 juli 2018
#32
Jag köpte en 9-5 -00 för 500:- för 3 år sedan med trasigt tändningslås. Hade ett tändningslås liggande så bytte det och åkte och besiktade bilen, fick tvåa på rostig bärarm. Ny bärarm för typ 600:- och sen var det bara att åka. Bilen har envisats med att gå igenom besiktningen varje år sen dess trots att den inte får någon kärlek alls.
Drar under litern, går bra, gott om plats, bra komfort med skinnstolar och ac och allt sånt lull. Skatten är väl ett par tusenlappar men trafikförsäkring är typ en hundring i månaden.

Visst är det en chansning att köpa en så billig bil men i mitt fall var det en ren vinstlott, räknar man ihop vad jag lagt ut totalt på denna bil på 3 år så är det nog mindre än vad många av mina bekanta betalar i leasingavgift per månad.



Sök