Mack skrev:
Muttley skrev:
Mack skrev:
Det händer. Men som du säger, det borde nog tas hårdare.
Precis. Det är jag ute efter. Dels tramset. Dels reklamdelarna. Rätt ut bara
Edit:
Vi ska göra vårt bästa.
Hmm, kruxet är att några har extremt känsliga tår i kombination med ett ganska emellanåt hårt tonläge själva, fast då är det okej...
Jag skulle vilja trycka på det som du poängterade Lars, nämligen att det sker mycket bakom kulisserna som inte användarna känner till. Vad gäller avstängningar så är det betydligt fler än folk verkar förstå. Just reklam etc är otroligt kortlivade konton. Det blir då lite trist att se sådana kommentarer, och det känns som om jag känner igen mycket från mitt +20 åriga arbete med mellanstadieungar bara att vi diskuterar detta. Men visst, vi kan börja att ett varna, och två banna användarna för minsta överträdelse. Frågan är om det främjar forumets mångfald? Jag tror det är betydligt effektivare att diskutera (bakom kulisserna) med krånglande medlemmar än att stänga av dem. Kalla det varning om ni vill, jag kallar det fingertoppskänsla.
Jag tror en del av problematiken är åldersskillnader. Det gamla gänget som hängt här i dryga 10 år har passerat både 40 och 50 och de tenderar att vara mer intresserade av originalitet, laglighet, korrekthet även om det bottnar i en gammal kärlek till sänkta, trimmade pilsnerhäckar eller vad det än må ha varit. Konflikten uppstår då när åsikter ska dras till sin spets, det blir personligt med påhopp till följd. Plötsligt bildas då läger där vissa tillåts (av användarna i sitt läger) att agera utifrån andra regler (enligt nämnda läger) och det hejas på lite både här och där.
Reglerna är såklart till för att följas. Men, det är moderatorernas enväldiga uppdrag att sköta om detta på sitt sätt. Anmälningsfunktionen är samtidigt användarnas sätt att påpeka det de upplever som regelöverträdelser och det är ett utmärkt sätt att vara delaktig i processen om än helt utan insyn i denna.
Äsch, det löser sig nog om folk bara kunde sluta vara tangentbordsriddare och tangentbordskränkare. Jag hoppas Evildan kommer tillbaka men jag hoppas samtidigt vi slipper ändlösa tramstrådar där två användare bara tycker olika.