3282
Sök

Breddning med spacers Passat B7

658 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
#1
Jag har en passat B7 2013 4motion och det sitter 18" med 235/40 däck. Jag är sugen att bredda ut lite typ 5 mm bak och fram eller skall man ta mera bak. Vad är bäst och funkar det på 4motion utan att det blir nåt galet? Om man tar 5 mm då kan man väl inte behöva byta till längre bultar. Måste man göra hjulinställning för den lilla breddökningen?


Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2018
#2
Spacers är ett jäkla elände. Geometri och belastning sätts ur spel vilket betyder sämre vägegenskaper och ökat slitage. Exakt hur din bil påverkas vet jag inte men om original ET etc sätts ur spel så påverkas det negativt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

658 Inlägg
6 juli 2018
Trådstartare
#3
ja det fattar jag men inte extremt i alla fall menar jag har haft spacers på för på andra bilar men inte 4WD. Och 5 mm är ju inte extremt mycket direkt så jag tänkte men ändå märkbart utifrån sett.
Senast redigerat av Fear38 (6 juli 2018)


1 271 Inlägg
6 juli 2018
#4
Med 5mm bör du kolla om navstyrningen fortfarande gör någon nytta.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

7 438 Inlägg
6 juli 2018
#5
Soulman skrev:
Med 5mm bör du kolla om navstyrningen fortfarande gör någon nytta.

Navstyrningen gör i alla fall ingen nytta.
Det är konorna som styr fälgarna.
5 mm anser jag vara helt riskfritt - men även helt onödigt.
Har fabriken provat sig fram till ett visst ET ska man hålla sig till det.
Noll eller negativt ET frestar på hjullager och påverkar bilens väghållning negativt.

Men jag har tvingats till olika spacers för olika bilar och utrustning.
Köpte  t ex Rudget Ridge styrombyggnadssats till en TJ.
Tvingades då till 5 mm spacers  p g a a fälgarna tog i styrarmarnas kulleder vid fulla rattutslag.
Biltemas 5 mm spacers löste problemet.
Men en TJ är ju inget man över 80/90 km/t med.
För att kompensera för Nivafälgar på en Samurai/Jimny krävs 40 mm spaceers.

Men någon navstyrning/frånvaro av navstyrning har aldrig ställt till några problem på någon av mina bilar.
S k navringar är  heeeelt onödigt.

Plasten kan inte råda över konornas kraft.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 juli 2018
#6
torsen skrev:
Soulman skrev:
Med 5mm bör du kolla om navstyrningen fortfarande gör någon nytta.

Navstyrningen gör i alla fall ingen nytta.
Det är konorna som styr fälgarna.
5 mm anser jag vara helt riskfritt - men även helt onödigt.
Har fabriken provat sig fram till ett visst ET ska man hålla sig till det.
Noll eller negativt ET frestar på hjullager och påverkar bilens väghållning negativt.

Men jag har tvingats till olika spacers för olika bilar och utrustning.
Köpte  t ex Rudget Ridge styrombyggnadssats till en TJ.
Tvingades då till 5 mm spacers  p g a a fälgarna tog i styrarmarnas kulleder vid fulla rattutslag.
Biltemas 5 mm spacers löste problemet.
Men en TJ är ju inget man över 80/90 km/t med.
För att kompensera för Nivafälgar på en Samurai/Jimny krävs 40 mm spaceers.

Men någon navstyrning/frånvaro av navstyrning har aldrig ställt till några problem på någon av mina bilar.
S k navringar är  heeeelt onödigt.

Plasten kan inte råda över konornas kraft.

Håller inte med alls ang navringar. Jag har kört fälgar med koniska muttrar, testade t o m med lös kona men det vibrerade som fan tills jag satte på navringar. Och då drar jag mina muttrar med förstånd och i rätt ordning så nej, Navringar är det inget fel på!

I övrigt håller jag oftast med Torsen till 100%. Men nu åker linjalen fram så fingrarna kan få sig en liten jäkel.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 438 Inlägg
6 juli 2018
#7
caromania skrev:
torsen skrev:
Soulman skrev:
Med 5mm bör du kolla om navstyrningen fortfarande gör någon nytta.

Navstyrningen gör i alla fall ingen nytta.
Det är konorna som styr fälgarna.
5 mm anser jag vara helt riskfritt - men även helt onödigt.
Har fabriken provat sig fram till ett visst ET ska man hålla sig till det.
Noll eller negativt ET frestar på hjullager och påverkar bilens väghållning negativt.

Men jag har tvingats till olika spacers för olika bilar och utrustning.
Köpte  t ex Rudget Ridge styrombyggnadssats till en TJ.
Tvingades då till 5 mm spacers  p g a a fälgarna tog i styrarmarnas kulleder vid fulla rattutslag.
Biltemas 5 mm spacers löste problemet.
Men en TJ är ju inget man över 80/90 km/t med.
För att kompensera för Nivafälgar på en Samurai/Jimny krävs 40 mm spaceers.

Men någon navstyrning/frånvaro av navstyrning har aldrig ställt till några problem på någon av mina bilar.
S k navringar är  heeeelt onödigt.

Plasten kan inte råda över konornas kraft.

Håller inte med alls ang navringar. Jag har kört fälgar med koniska muttrar, testade t o m med lös kona men det vibrerade som fan tills jag satte på navringar. Och då drar jag mina muttrar med förstånd och i rätt ordning så nej, Navringar är det inget fel på!

I övrigt håller jag oftast med Torsen till 100%. Men nu åker linjalen fram så fingrarna kan få sig en liten jäkel.

Mitt påstående är grundat på erfarenhet av många bilar under många år.
Möjligen ska man inte negligera bilar med fälgar som hålls fast av muttrar med plana brickor = saknar konor på muttrarna och konade hål i fälgarna - t ex Defender SVX "lyxfälgar" (som jag bytte mot militärplåtisar).

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2018
#8
torsen skrev:
caromania skrev:
torsen skrev:

Navstyrningen gör i alla fall ingen nytta.
Det är konorna som styr fälgarna.
5 mm anser jag vara helt riskfritt - men även helt onödigt.
Har fabriken provat sig fram till ett visst ET ska man hålla sig till det.
Noll eller negativt ET frestar på hjullager och påverkar bilens väghållning negativt.

Men jag har tvingats till olika spacers för olika bilar och utrustning.
Köpte  t ex Rudget Ridge styrombyggnadssats till en TJ.
Tvingades då till 5 mm spacers  p g a a fälgarna tog i styrarmarnas kulleder vid fulla rattutslag.
Biltemas 5 mm spacers löste problemet.
Men en TJ är ju inget man över 80/90 km/t med.
För att kompensera för Nivafälgar på en Samurai/Jimny krävs 40 mm spaceers.

Men någon navstyrning/frånvaro av navstyrning har aldrig ställt till några problem på någon av mina bilar.
S k navringar är  heeeelt onödigt.

Plasten kan inte råda över konornas kraft.

Håller inte med alls ang navringar. Jag har kört fälgar med koniska muttrar, testade t o m med lös kona men det vibrerade som fan tills jag satte på navringar. Och då drar jag mina muttrar med förstånd och i rätt ordning så nej, Navringar är det inget fel på!

I övrigt håller jag oftast med Torsen till 100%. Men nu åker linjalen fram så fingrarna kan få sig en liten jäkel.

Mitt påstående är grundat på erfarenhet av många bilar under många år.
Möjligen ska man inte negligera bilar med fälgar som hålls fast av muttrar med plana brickor = saknar konor på muttrarna och konade hål i fälgarna - t ex Defender SVX "lyxfälgar" (som jag bytte mot militärplåtisar).

Men jag vinner ändå eftersom jag har erfarenhet av wobblande fälgar trots koniska muttrar etc, ett beteende som avhjälptes med navringar.
Game set and match. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 438 Inlägg
7 juli 2018
#9
caromania skrev:
torsen skrev:
caromania skrev:
Håller inte med alls ang navringar. Jag har kört fälgar med koniska muttrar, testade t o m med lös kona men det vibrerade som fan tills jag satte på navringar. Och då drar jag mina muttrar med förstånd och i rätt ordning så nej, Navringar är det inget fel på!

I övrigt håller jag oftast med Torsen till 100%. Men nu åker linjalen fram så fingrarna kan få sig en liten jäkel.

Mitt påstående är grundat på erfarenhet av många bilar under många år.
Möjligen ska man inte negligera bilar med fälgar som hålls fast av muttrar med plana brickor = saknar konor på muttrarna och konade hål i fälgarna - t ex Defender SVX "lyxfälgar" (som jag bytte mot militärplåtisar).

Men jag vinner ändå eftersom jag har erfarenhet av wobblande fälgar trots koniska muttrar etc, ett beteende som avhjälptes med navringar.
Game set and match. smile

Respekterar dig Caromania, och tar inte upp den kastade handsken.

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2018
#10
torsen skrev:
caromania skrev:
torsen skrev:

Mitt påstående är grundat på erfarenhet av många bilar under många år.
Möjligen ska man inte negligera bilar med fälgar som hålls fast av muttrar med plana brickor = saknar konor på muttrarna och konade hål i fälgarna - t ex Defender SVX "lyxfälgar" (som jag bytte mot militärplåtisar).

Men jag vinner ändå eftersom jag har erfarenhet av wobblande fälgar trots koniska muttrar etc, ett beteende som avhjälptes med navringar.
Game set and match. smile

Respekterar dig Caromania, och tar inte upp den kastade handsken.

Haha smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök