A4 B5 med 4.2l V8 tvångsmatad med BW 9180 styrt med maxxecu Tanken är att ha en rolig quattro med mycket effekt och en konfiguration som ingen annan har! Hoppas på effekt runt 7-800whp vilket inte borde vore helt orealistiskt med... Visa mer
A4 B5 som ska få ny drivlina i form av 4.2l 32V V8 med en Borg warner 9180. Utgångsobjektet är en A4 1.8tsq -98 med facelift skärmar o dörrar o planen är någon form av S4 utseende. Sitter rs4 rieger front på den nu och den kan ju vara bra om man vill rymma en skaplig IC.
Denna bilen kommer ju aldrig kunna gå på gata så det läggs ner från början och ska rensas från de mesta som kan väga något
Fick tag i 2 diesellådor (01E) varav en med samma utväxling som org diffen och en med 4:11.
Planen e att börja köra med org diffen bak och lådan som passar ihop med det så får man se hur den känns. Redan hunnit byta drivaxlarna bak mot S4 varianten, verkar dock inte skilja så mycket mer än att det är 108mm inre knutar o medbringare.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Blivit en hel del andra saker med tanke på vädret men lite hände de förra veckan.
Lackat lite delar Tvättat o lackat om motorutrymmet
Ska även lacka trösklarna när jag fått ihop framvagnen igen o den kan stå på marken, de Riegerkjolarna som satt på e mest i vägen tycker jag så de åkte bort.
Den ligger väl lite halvt på is. har tagit på mig lite väl mycket att göra just nu för att vara ärlig men de e väl ingen tidspress heller egentligen.
Coupen behöver mappas om bara så borde de väl gå o få till nån typ av reggning hoppas jag på. Behöver väl få in lite cash bara så kan jag förhoppningsvis få till det i höst om det finns tid. Den går ju bra nu också men som ni säkert förstått så hade jag lite högre förhoppningar på den än va de blev. Skulle ju kunna byta turbos o göra om men begränsningarna finns ju där ändå där medans V8an inte har dom. O så tycker jag om o bygga och komma på lösningar
Ja vad ska man säga. att uppdatera här har ju inte riktigt varit prioriterat Testmonterat lite fram o tillbaka, fixat passform för grenrören. Lackat under list Förberett motorutrymmet o frontkorgen Planen var ju att köra kylare i skuffen men tänker att det får bero lite på hur mycket plats det finns fram när jag verkligen fått motorn på rätt plats. Svänghjulet jag köpt vad ju till rs6 och passade ju motor o låda men har aningen större startkrans än de ska vara på dessa motorer. trodde de gick att lösa med startmotor från samma rs6 men då passar ju den självklart inte mot blocket så det är ett nytt specialbeställt svänghjul på ingång. Det är väl stora anledningen till att det inte hänt något alls i stort sett sedan nån månad tillbaka.
Monterat ihop framvagnen och ställt ner bilen på marken, monterat A8 bromsarna tills vidare då jag inte hade några skivor som passade med inpressningen på porsche-oken jag hade liggande.
Varit o köpt på mig 1.5 extramotor också. en som ska va komplett o fungerande och en halvt nedplockad rasad. bra o ha
Nu händer de grejer Efter 2 månaders väntan lr va de nu varit så har jag äntligen fått hem nytt svänghjul tillverkat enligt mina specifikationer.
Startmotorn verkar passa så då e de väl bara o försöka köra på så de blir nåt av de här! Tråkigt att man bytt till karossdelar med annan färg men ja får väl strunta i de alt försöka dölja det på något sätt antar jag... Vilket fall så va de dags o dra in liket igen o försöka matcha
Matchades ihop med lådan och nu även en distans för att svänghjulet de ska bli rätt med kopplingen.
Tyvärr så blir de ju oftast nya problem om man tillför nya delar o så även här. tråget på v8an som faktiskt passade väldigt bra tidigare mot subframe passade inte alls längre o fick "lättas" lite. har lite slipning kvar men annars e de nog lugnt. alternativt så kan man höja motorfästena några cm.
Nu behöver jag fixa fram en kardan så jag kan spika konstruktionen av motorfästen och infästning av växellådan. Ska försöka skaka fram lite rör sen så jag kan börja kika på grenrören o få en plats för turbon
Bror min hade en B5a med 30v 2.8an. Där var de rätt trångt redan original. Nu vet jag att detta inte är första gången detta görs i en B5a men... Ont om plats lär de bli gott om
Antar att det är en ABZ du bygger på? Dvs ~300 häst original. Dom är ju rätt mycke vanligare än AHK och AHC (S6+ samt S8). Dom motorerna har helt andra saker i topparna som tillåter lite mer varv, å andra sidan behöver man kanske inte varva en V8 turbo särskilt mycket
hehe mm lite oklart än men tycker nog ändå de e rätt rymligt i denna mot tidigare byggen men det återstår väl o se. så har jag ju alltid alternativet att flytta kylaren till skuffen om det skulle bli riktigt kärvt, det alternativet har man ju inte riktigt på en vardagsbil
AKG e första faktiskt men de ska väl vara samma skrot o korn som ABZ. sneglade lite på 340hk s8 motorn men tillgången e ju som sagt begränsad i jämförelse o denna blir nog en bra start om inte annat Har tyvärr inte den blekaste om vart man vill lägga varvstoppet på dessa men det lär man väl bli varse misstänker jag!
Av vad jag förstått är de rätt många som vrider upp det till 7500 utan bekymmer, en del har kört uppåt 8000 utan konstigheter men det är nog att tänja på gränserna. Sen kan man fråga sig om std kammarna ger nån mer effekt efter 7000 även med turbo.
S8 motorerna kommer upp på ebay då å då, för 10-15 000. Men dom är inte lika lämpade för överladdning. Vill man däremot ha mer flås och längre register är sånna toppar en bra uppgradering till en ABZ/AKG med överladdning. Kanske lite för mycke sugmotor karaktär på kammarna men mer lyft och klart mer duration!
De var främst längden jag tänkte på med plats, och där då också kylare och IC, brukar bli trångt redan i välpreppade 1.8T's och V8an är ju några cm längre. Fast går den mota bak en aning så kanske de går trolla till plats. Innerskärmarna tar ju inte upp så mycke utrymme för dig i alla fall så grenrör och turbo bör ju gå relativt bra att få dit. För bruksvärdet (och eventuellt saluvärde i framtiden) hade jag i ditt läge verligen ansträngt mig för att få in kylaren fram dock. Det går från ball gatbil till "ren" race bil i mångas huven när kylaren sitter bak
Håller själv på med en Kadett C som får en AEW (3.7 liters Audi åtta), där blir de dock snortrångt mellan innerskärm och toppar.. De blir en sugis så tanken var 4-1 grenrör.. Det blir en utmaning I längsled har jag dock oceaner av utrymme i jämförelse med dig! Typ 15cm från remhjul till kylaren, som sitter innanför övre kylarbalken.
oki bra o veta! kan ju vara ett alternativ i framtiden om man känner att behovet finns utrymmet brukar lösa sig som sagt så de e nog lugnt, visst e de prio att få plats fram till en början men får se hur det går. denna kommer ju aldrig kunna gå nåt på gatan ändå med tanke på effekten som är tänkt så gör inget att de e ren racebil
3.7 liters motor som bas (230hk) lågt ladd som ger ca 300hk. Då behöver du 1500kg tjänstevikt för att regga som ombyggt fordon med motorn etanolkonverterad.
Lågt ladd på en 4.2a som ger 300 från början.. Då landar du runt 370-400 häst kanske, då måste vikten upp till typ 1800-2000kg vilket är lite knepigare med en A4 B5
Kan inte finnas många V8 turbo motoriserade B5or reggade i Sverige
Haha ja lite så va, jag har ju mer utrymme från början dessutom så Den där e så sjukt fin, blir lika imponerad varje gång jag ser den av hur prydligt allt ser ut och vilken puts det verkar vara!
Ja, det är en otroligt smakfullt byggd bil. Jag skulle vilja bygga lika på min 80 i framtiden. Bara jag får garaget brukligt så ska jag bygga turbo på den på original 16V spisen tänkte jag
Ja, nog saknar man den allt. Lågmilad, svensksåld och bara en ägare innan mig. Men man va så rädd om den bilen så man vågade nästan inte åka i den. Hade den dock i 6 år Rekordet för mig innan den bilen va strax över 1 år. Haha