MatsaBusen skrev:znabb skrev:Jag la en hel del tid på att googla + youtube innan jag väl hittade min lösning till att förse kylaren i bagaget med luft.
Nästan alla leder in luft från sidan av bilen (skärm,rutor etc) eller tak , alternativt under bilen, men nackdelen med det är mycket smuts/damm.
Det viktiga är att skapa ett riktat luftflöde och se till att leda ut luften kontrollerat, man vill ju även ha ett flöde när fläktarna suger luft.
Min lösning som sitter bagaget är inte speciellt estetisk men fungerar bra vilket är det viktigaste för mig, mina slangar in är ungefär i storlek av halva kylarens yta men luften hinner färdas ca 50 cm från där slangarna slutar och därmed spridas innan den träffar kylaren.Dessutom syns inget av det när alla kåpor/luckor sitter på plats.
El pump är nog att föredra om man har kylaren bak då den hjälper till att flytta vattnet så att du inte får några hot spots.
Och har du frågor eller vill ha tips kring detta är det bara att höra av dig Mats.
har ju kollat en hel del jag också på bland annat din bil, precis som du säger så ser det ut att vara väldigt bra funktion på din setup men samtidigt så ser den väldigt utrymmeskrävande ut. de ju inte så lustigt om man vill ha något som funkar bra heller för den delen!
ang pump så ligger de ju en DC 150 i lådan o väntar så den lär ju få mata fram bakifrån som du säger_Shadow_ skrev:Jag antar att baksätet inte blir kvar i bilen?
Hur skulle det vara med "scoop" i sista rutorna med grövre slang därifrån till kylaren i skuffen? Alternativt från rutorna i bakdörrarna?
Typ något som denna bild jag googlade fram:
https://passionford.com/forum/attachmen … _1227w.jpg
Likt det Johan nämner o de lär säkert fungera bra men faller inte riktigt mig i smaken helt enkelt
Att ta underifrån är nog hetaste spåret just nu men de kan ju ändra sig. ser bara så många fördelar med det och bara en nackdel
ska ju tilägga att jag också utgick i från vad som var fysiskt möjligt att tillverka med de medel jag har på plats i mitt garage, det är ju ingen fullt utrustad plåt/kaross verkstad så det spelade också in på hur allt blev.
Det går ju att göra ritning på i stort sett vad som helst och lämna bort till ett proffs men då blir kostnaden därefter, dessutom är det ju alltid kul att ha gjort jobbet själv efter egna ideer.
La som sagt många timmar på att goolga+youtuba innan det blev till en ritning. Sedan vart det kartong mallar för att bygga allt för att se att det verkligen fanns plats och att ideerna fungerade, sedan inköp av material+bygga allt. La nog ca 100 timmar på allt totalt om du räknar med att bygga sidorutor med luftintagen också.
Senast redigerat av znabb (31 december 2019)
0
0
0
0