Alright, I see
Jag har dock en 40v AQH (360hk NA) chillandes här i garaget, den ser typ identisk ut om man inte synar för noga (topparna är givetvis bredare, blocket är tillverkat på ett annat sätt, avståndet mellan avgasportarna är olika osv) men gasspjäll sitter fortfarande bakom mot torpedväggen, vilket jag tycker är en fördel på alla 4st v8 motorerna jag har.
Så jag misstänker att det är någon form av RS maskin du tänker på med turbos från fabrik?
Dom har jag inte någon jättekoll på förutom att dom är riktigt dyra.
Den undersökningen jag gjorde innan jag köpte AKH, var att de nyare modernare 40v hade mera olika sorters kedjor för olika styrningar, vilket var en svagare länk i uppbyggnaden i jämförelse med de äldre 32v motorerna. De hade även kommit in i en fas där materialbesparing tydligen hade ökat, vilket skapade lite olika svaga partier/länkar. Medans 40v motorerna hade, som du redan påpekade, bättre flöde genom topparna, så hade det vart gott att nyttja.
Jag hittade då fler projekttrådar och diskussionstrådar som pekade på att 32v var ett bättre val. Givetvis är det snart två år sedan och det kan ha kommit fram nyare möjligheter
Mina grenrör är helt hemmasnickrade och kanske inte de snyggaste att titta på, men de bygger på en viss split puls (inte äkta split, men så nära jag kunde komma utan att korsa rören bakom motorn) och att försöka få till något användbart i de lilla utrymmet som är kvar under motorhuven. Jag tog inspiration från Audi världen och gjorde en båge bakåt med turbona placerade på varsin sida växellådan, ovanför drivaxlarna. Tanken är en ny egen värmesköld för att täcka drivaxlarna mer än originalet.
Bra input angående EGT och mottrycket, har tänkt på det och ska definitivt ses över.
Bilen står fortfarande långt ifrån startklar pga lite olika anledningar, men tanken är att den ska gå på 98 eller E85.
I övrigt, så ja, jag är helt färsk när de kommer till Audi. Jag började detta projekt innan jag ens ägt en egen Audi, så jag gör så gott jag kan med de lilla jag har och med hjälp av internet och hyggliga duktiga medbyggare som dig
Mvh Timmy