3424
Sök

Köpråd: Billigare prisvärd bil

16 Inlägg
12 juli 2018
Trådstartare
Hej!

Då jag inte kan någonting (!!) om bilar behöver jag er hjälp.

Är alltså på jakt efter en billig bil som även är relativt bränslesnål.
Har nu lånat föräldrarnas Mitsubishi Colt 05 men det är dags att lämna tillbaks den snart.
Den har funkat mycket bra, men kanske inte en drömbil att ha när man kör längre sträckor.

Bilen kommer användas till kortare ärenden men då och då (någon gång i månaden) även köras till hemstaden som ligger 40 mil bort. Den kommer inte användas till/från något arbete så den körs inte varje dag.

Vill gärna att den ska vara relativt billig att köpa, men också billig att äga samt bränslesnål.
Ett plus är att den är bekväm att köra längre med. Colten känns lite som en lådbil big_smile

Finns det någon bil som matchar mina kanske allt för höga krav?
Något speciellt märke? Hur många hk är rimligt?

Tusen tack på förhand!

158 Inlägg
12 juli 2018
trebag skrev:
Hej!

Har nu lånat föräldrarnas Mitsubishi Colt 05 men det är dags att lämna tillbaks den snart.
Den har funkat mycket bra, men kanske inte en drömbil att ha när man kör längre sträckor.

Bilen kommer användas till kortare ärenden men då och då (någon gång i månaden) även köras till hemstaden som ligger 40 mil bort. Den kommer inte användas till/från något arbete så den körs inte varje dag.

Vill gärna att den ska vara relativt billig att köpa, men också billig att äga samt bränslesnål.
Ett plus är att den är bekväm att köra längre med. Colten känns lite som en lådbil big_smile

Tusen tack på förhand!

Hur lång är ett snöre?

Alltså vad anser du är billigt?

16 Inlägg
12 juli 2018
Trådstartare
ViktorHolm skrev:
trebag skrev:
Hej!

Tusen tack på förhand!

Hur lång är ett snöre?

Alltså vad anser du är billigt?

Sorry,

Vet inte riktigt. max 30k kanske?

158 Inlägg
12 juli 2018
Bilägandet är alltid förenat med kostnader förutom inköp: underhåll, skatt, parkering, försäkring, drivmedel, däck och andra förbrukningsvaror. Det plockar på så att säga.

Kanske någon av trillingarna (Aygo, C1, osv.)

Hyundai i10

Eventuellt Ford focus flexifuel.

Satsa på något som har gått <11 tusen mil, undersök objekten noga och kolla servicebok/historik.

6 240 Inlägg
12 juli 2018
Hej!
Det blir det gamla vanliga! Japaner! Men för 30000 får man ingen helt igenom driftsäker bil, oavsett fabrikat. Finns alltid fel på  bilar som kostar så lite. -Tyvärr!  Och du vill samtidigt ha en bekväm bil säger du?! -Då blir det ingen småbil direkt för de flesta är ganska högljudda. Jag skulle provköra en ny bil och sen jämföra med samma modell fast 10-12 år äldre, för det är ju där du hamnar om du vill ha en bil för 30000kr.

Forummoderator
18 151 Inlägg
13 juli 2018
jaka54 skrev:
Hej!
Det blir det gamla vanliga! Japaner! Men för 30000 får man ingen helt igenom driftsäker bil, oavsett fabrikat. Finns alltid fel på  bilar som kostar så lite. -Tyvärr!  Och du vill samtidigt ha en bekväm bil säger du?! -Då blir det ingen småbil direkt för de flesta är ganska högljudda. Jag skulle provköra en ny bil och sen jämföra med samma modell fast 10-12 år äldre, för det är ju där du hamnar om du vill ha en bil för 30000kr.

Hur köper du bil?
Klart man kan hitta en kanonfin japan/korean för 30 pannor. Fungerar för mig. Ingen av våra asiater har så mycket som hickat ännu. Däremot bör man ha med sig någon som kan läsa av både bil och säljare om de kunskaperna saknas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
13 juli 2018
Seat Arosa..   då har du råd att köra några år för dom där 30k smile      min dyraste arosa=3.600kr billigaste gratis.    bästa bilarna oavkortat jag ägt.   dom får så jävla mycket stryk varje gång jag är ute och kör men dom går och går..    men visst man åker inte bekvämt och dom är inte speciellt balla.. men att macha i 130 är inga problem..  dom börjar bli lite jobbiga om man vill åka fortare men kört stockholm-örebro och hållt 160blås hela vägen utan några problem.  som bonus får du en smidig bil.  med otroligt billiga reservdelar om nu något mot förmodan skulle gå fel.      det enda som man bör göra är att kolla nivån på lådan var 6:e månad men det är lätt och man passar på att byta olja i motorn samtidigt  om man kör mycket eller så tar man det varje år bara..  men den enda svagheten är just att lådan gärna läcker ur oljan då växelaxeln är lägsta punkten på lådan.    ett byte av packboxen löser problemet en stund men det brukar återkomma så lättast är att bara kolla att man har rätt nivå.      fördelen med Arosan före tex Lupon som istort sätt är samma bil är att man slipper den känsliga Toppen men man förlorar oxå 15hk  för det är 16v i lupon och 8v i Arosan.. men 8v är känd för att vara en bra stabil motor medans 16v är betydligt mer känslig och går ofta sönder

Kör fort så hinner inget hända...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
13 juli 2018
Det enda rätta är att åka ut till någon bilkrämare och provköra så man får sina ambitioner uppfyllda..
Jag har gissat några gånger och bara fått på  " nöten   " varje gång av mina kära antagonister, så därför rekar jag ovan nämnda..smile
Men dock håller jag med Jaka/Hybrid om japaner om du vill undvika trassel..
Senast redigerat av chanstagarn (13 juli 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök