Vad är ditt problem?
Startar inte motorn?
Varför mäter du?
Ett tips är att ansluta multimetern till en cigtändpropp och plugga in den i cigtänduttaget.
På så sätt kan du hålla kollen på vilospänningen och laddspänningen utan att behöva ansluta på batteriet.
Normal vilospänning bör ligga på 12,6 volt.
Laddspänningen är olika för olika bilar men ligget inom spannet 13,5 till 14,5 volt.
Med den lägre spänningen sparar du glödlamporna.
Den högre spänningen leder till bättre ljusutbyte, på bekostnad av glödlampornas livslängd.
Vill du ha koll på strömförbrukningen, utom startmotorn, så kan du ansluta en Ampére-meter.
Men det är en helt annan historia.
Mig veterligen har ingen "modern" bil vare sig Ampéremeter eller Voltmeter - förutom Lada Niva, som har det senare.
Till avdelningen mindre nödvändigt vetande hör:
När man i kyla ville starta Eberspächern i sin Citroen 2CV -55 med 96 Watt uppgiven generatoreffekt förfor man enligt följande:
Man vevade igång motorn.
Väntade några sekunder tills Ampéremeter visade max utslag plus.
Startade Eberspächern = väntade till att glödstiftet hade glödat färdigt, med Ampéremetern på max minus under förhöjd tomgång, så att Eberspächern tände och Ampéremetern visade plus.
Då vågade man tända belysningen och tuffa iväg.
Ursäkta o t.
Om du startat tråden för att vatten på din kvarn om du tänker reklamera ett bilbatteri hos Biltema eller Mekonomen så kan det bli en tidskrävande historia.
Båda företagen kontrollmäter nämligen batterierna innan de godkänner en reklamation.
Hos Mekonomen kan det ta upp emot en månad, eftersom de i tveksamma fall sänder batterierna till Strängnäs.
Har du då inget reservbatteri så sitter du där med skägget i brevlådan.
Jag har fått igenom reklamation på bilbatteri hos både Biltema och Mekonomen.
Biltema hade smidigaste hanteringen av reklamationen.
Berätta gärna varför du mäter = syftet.