3145
Sök

Mondeo mk3 AC värmer istället för kyler

175 Inlägg
22 juli 2018
Trådstartare
#1
AC:n har slutat fungera. Jag kan se att kopplingen går till när man slår på AC:n och av när man slår av den (ECO läge) (hjulet i ändan av kompressorn börjar respektive slutar rotera, samt dras in resp. ut).

1. Kan det vara annat fel än att kylgasen måste fyllas på (alternativt läcka måste lagas) i och med att kopplingen fungerar? Jag trodde inte att det kunde bli varmare luft med AC läget jämfört med ECO läget bara för att gastrycket är för lågt?

2. Finns det någon adapter till manometer  man kan köpa för att kolla trycket själv? Kan man se trycket i Forscan?
Senast redigerat av Roaster (22 juli 2018)

6 632 Inlägg
22 juli 2018
#2
Håll in samtidigt på knapparna "Off" och "fotutrymme" på  klimatpanelen i minst två sekunder och tryck sedan på "Auto" INOM 1,5 sekund.

Har du felkoder på kommer de blinka i två sekunder, som exempel.

11 i 2 sekunder
33 i 2 sekunder

Felkod 1133 (finns inte men aa)

De/Dem

175 Inlägg
22 juli 2018
Trådstartare
#3
Tack! Jag får felkod A308

6 067 Inlägg
22 juli 2018
#4
Då skall du gå till punkt "N" i denna felsökningsguide:

https://workshop-manuals.com/ford/monde … ol_system/

175 Inlägg
22 juli 2018
Trådstartare
#5
Jag tror det var ett gammalt fel som visades, jag tog kollade tempsensorn och fläkten roterar så säkringar och sånt är ok. Jag kan inte få fram samma felkod igen, det verkar som om den nollställdes.

fortfarande ingen kyla.

6 067 Inlägg
22 juli 2018
#6
Då är det nog läge att fylla på gas.

175 Inlägg
22 juli 2018
Trådstartare
#7
vet någon någon som gör det billigt i Skåne? Billigaste jag har hittat är 995kr, och man kan köpa gas+utrustning för 500kr, så det bör finnas någon som kan fylla på till bättre pris än 995kr.

6 632 Inlägg
23 juli 2018
#8
Kollade temp sensorn hur? Mätt om det är kretsbrott? använt kylspray eller värme för se om resistansen ändras?

De/Dem

Ain't no place like home...
4 638 Inlägg
23 juli 2018
#9
Är det för lågt tryck i systemet slår inte magnetkopplingen till.
Att den snurrar är en indikation på att det troligen finns tillräckligt med tryck i systemet.

Även om det är slut på gas i systemet ska det aldrig komma värme istället för kyla. Det bör åtminstone bli ungefär samma temperatur som den omgivande luften efter en stund.

Mer troligt är nog att en eller flera temperatursensorer i kupén tror att det är arktisk vinter i bilen, alternativt att temperaturspjället/spjällen inte gör det de ska.

Koppla in en dator o kolla felkoder och värden.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

175 Inlägg
23 juli 2018
Trådstartare
#10
Jag kollade inte vidare på kupetempsensorn eftersom felkoden försvann. Jag tror jag startat bilen utan tempsensorn ansluten vid annat arbete och att det är en gammal kod, jag vet inte varför den försvann, jag gjorde inget aktivt för att nollställa.

Om kopplingen slår till, vilket den gör, finns det då något elektroniskt som kan stoppa luften från att bli kyld?

Jag vet att det ska vara ett visst spel på kopplingen och att felaktigt spel kan göra så att man inte får kyla efter viss tids körning, men jag får det inte ens på tomgång direkt efter start.

Vet någon om man kan läsa ut AC koder från ODB-II porten med forscan?
Senast redigerat av Roaster (23 juli 2018)

5 119 Inlägg
23 juli 2018
#11
Kän på ac rören som går in i kupén så ska dom bli riktigt kalla, blir dom det så är felet troligtvis något blandspjäll. Blir dom ej iskalla så ligger troligtvis felet ac systemet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

7 394 Inlägg
23 juli 2018
#12
om rören blir kalla magnetkopplingen slår till så är det elektroniskt fel,, hade fel på min styrenhet på en scorpio,, blåste just VARM luft i +27 grader ute,,  den acn fungerade,, ,, kalla rör osv,, men styrenheten var fucked up wink



Sök