Innan ni läser vidare så ska ni veta att jag är en nybörjare och detta är andra gången jag bygger om samma motor. Vevpartiet har tidigare varit orörd då jag inte vågat pilla med det. men nu i efterhand ångrar jag det.
Den här gamla b230F motor satt i min 1993 volvo 244gl och tanken med den var att den skulle vara en sugtrimmad omkörningsmaskin men sanningen är att istället för att sticka om Svenne Päron i sin bankägda V90 så orkade den knappt hänga med tant Agda i sin Hyundai Atos.
Och illa lät den med, ett hårt knackande ljud som inte kom ifrån topplocket gjorde sig svårare och svårare att inte lägga märke till eftersom volymvredet på radion närmade sig max.
Dagarna gick och jag bestämde mig tillslut för att köpa en till bil och ställa av Farbror blå. Och sedan togs bojsänket till motor ut och demonterades.
Den mest uppenbara anledningen till knackningarna var att lagerytorna på vevstakarna såg enligt mina nybörjarögon ut att ha slitits ner kraftigt(se bilder)
PS. lageröverfallen till stake 1 och 2 är bara smutsiga, de ser värre ut än vad de var.
Stake 1. \/
Stake 2. \/
Stake 3. \/
Stake 4. \/
Som sagt det ser illa ut men jag har mätt vevaxeln och den är faktiskt inom specifikationerna förutom att anliggningsytorna för packboxarna fram och bak har blivit nedätna men det är inte konstigt då motorn gjort mer än 30k mil.
Så allt jag behöver göra är att köpa nya vev + ramlager.
Vevaxeln före tvätt och uppmätning.
2018-07-03
Har införskaffat ett cylinderhoningsverktyg eftersom jag har planerat att köpa nya kolvringar därför att motorn har druckit olja, haft mycket vevhusflås och luktat illa även fast det var katalysator på.
Cylindrarna är honade med 280 korn stenar och även uppmätta för att kontrollera ovalitet och passformen mellan kolv och cylinder, och tro det eller ej trots alla dessa mil så är alla cylindrar inom specifikationen.
FÖRE /\
EFTER /\
Fortsättning följer.