En projekttråd om en Volvo 240 GLE 1989 som tänkts köras på gata/drifting/stripp. https://www.instagram.com/grindbergmotorsport/ https://www.youtube.com/channel/UC1msOC … FbU7eYXuLQ
Har för mig frakt,tull och moms landade på ca 8000:-. Komplett motorpaket med insprutning/box+frakt i USA ca 11.500:-. De verkar hålla flertalet säsonger på varvstopp i tex drifting.
Vart hittade du snurran?
Välj någon seriös firma nära utskeppningshamnen. En seriös firma provstartar och ser över motorn innan de skickar. Ett tips är att ta med lite tyngre/dyrare delar utöver motor på samma pall/emballage som går i sjöfrakten.
Senast redigerat av grindbergmotorsport (5 november 2018)
G-Force III Electronic Boost Controller installerad och testad i kombination med Tial 60 mm wastegaten. Håller klockrent grundladd på 0.4 resp 0.6 bar genom hela registret med 10% duty , 0% gain , 0% sens (Test av 2 st fjädrar). Optimala vore eventuellt att byta ut den medföljande 3 ports solenoiden mot en 4 portars variant och köra med den svagare fjädern. 0.4 bar/låg tändning i kombination med "scramble" funktionen i laddstyrningen aktiverad ger möjligheter till bättre starter. Med aktivering av scramble funktionen kopplad till kopplingspedal ges även möjlighet till styrning av laddtryck per växel , vilket kanske är överkurs.
Senast redigerat av grindbergmotorsport (29 december 2018)
Provtur med lite laddtryck , tyvärr så finns inget grepp så motorn får sjunga ut under belastning. 1 bar laddtryck vid ca 2800 rpm på 5:an sen tar det roliga slut. Film: https://www.youtube.com/watch?v=kZSnc2bJTzI
Fränt,Ska du byta till en LSX med tanke på att det står i trådnamnet?
Ser "lsx" mer som ett allmänt enkelt namn för motorfamiljen (gen3/gen4) - "ls" "LSx"kanske funkar oxå. Hoppas att du inte tog alltför illa upp av namnvalet
En liten update med däcksrök. Bilen är mappad upp till ca 0.9 bars laddtryck , lambda 0.78 , 14 grader tänd uppåt varvstopp 6400 rpm. 245/40-17 däcken ger iaf lite däcksrök på 5:e växeln