it_mutt skrev:
Det är inte ovanligt att färddatorn tar den senaste "Kända " förbrukningen och använder vid tomgång. Många färddatorer ger ingen info under 10km/h ex.vis, och därför blir det så.
Kilometerräknaren är ju så enkelt att den tar din senaste snittförbrukning, och ställer det i relation till hur mycket du har kvar i tanken enligt mätaren/bilen.
Sjunker/ökar din snittförbrukning, så ändras också DTE
Audi, får jag ju då säga, har faktiskt på sina äldre (låt säga fram till 2005/2008 beroende på modell) väldigt precisa färddatorer. Enligt min erfarenhet.
Drar din 0.7 så...skulle jag säga att det är rätt mycket. Sub5 med sin 2.5:a och 245-däck ligger på under 0.6 i långtidssnitt.
Sub10 med "klassisk" automat ligger på 0.65-0,7.
Inget som säger att din trippmätare stämmer iofs.
Lättast är ju att nolla allt; trippmätare och färddator.
Fylla tanken, köra kanske...15-20 mil och sen fylla tanken igen och börja räkna. Och sen jämföra det med färddatorn.
Färddatorn är ju, om det inte är en dubbelminnes, bara de senaste 10 milen. Mao; om du snittar 5L/milen under 10 mil först, och sen kör 10mil där du snittar 0.7L/mil...så kommer färddatorn säga just "0.7" och inte 2,35L/mil. Då kräver det att du har en "tvåstegs" färddator (där andra steget är långtidsminnet, som inte nollar sig fören man väljer att göra det själv)