3722
Sök

Knarrande drivknut efter renovering - Kan köra in drivknuten?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej.

Jag har en Volvo V70XC som jag bytte damasker hos drivknutarna. Jag började med att ta bort drivknutarna.

Där efter plockade jag lös kulorna från drivknutarna och slängde ned allt i en hink med såpa och rengjorde dem totalt.

Sedan monterade jag ihop drivknutarna och festade in rejält.

Resultatet blev att en drivknut blev mjuk och andra blev styv, men ändå rörlig vid större yttre krafter.

Nu kör jag bilen och jag känner att det knarrar lite när jag kör rakt fram. Inte vid svängning.

Fråga:
Visst är det bara för mig att köra om denna drivknut eller är den för styv då kulorna var olika nöta och därmed måste jag byta drivknut?

Jag har kört ganska tufft med bilen efteråt och jag känner inget i ratten iallafall. Dock i gaspedalen känner jag lite.


4 470 Inlägg
12 augusti 2018
#2
Göt om gör rätt!!  Vilka knutar var du på?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#3
zzr94092 skrev:
Göt om gör rätt!!  Vilka knutar var du på?

Drivknutarna där framme.


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
12 augusti 2018
#4
Jag tror det blir till att byta så småningom..
Inte bra att det hörs något när man kör rakt fram..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

4 470 Inlägg
12 augusti 2018
#5
Menar dom yttre eller en yttre och en inne..

Volvo850-92
1 678 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#6
bilknuffaren skrev:
Jag tror det blir till att byta så småningom..
Inte bra att det hörs något när man kör rakt fram..

Hmmmm.

Jag får väll byta hela drivaxel.  SKF säljer komplett drivaxel för 1300 kr.


Volvo850-92
1 678 Inlägg
12 augusti 2018
Trådstartare
#7
zzr94092 skrev:
Menar dom yttre eller en yttre och en inne..

Yttre är styv.


2 250 Inlägg
13 augusti 2018
#8
Billigt, för komplett drivaxel.

Det är inte en kul- eller styrled som knarrar då?
Lyft lite försiktigt på ledernas damasker med en tunn mejsel och spruta in olja. Inte 556 eller annan utspädd skit.
Senast redigerat av Meaganeowner (13 augusti 2018)

Volvo850-92
1 678 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#9
Meaganeowner skrev:
Billigt, för komplett drivaxel.

Det är inte en kul- eller styrled som knarrar då?
Lyft lite försiktigt på ledernas damasker med en tunn mejsel och spruta in olja. Inte 556 eller annan utspädd skit.

Fast dem har ju nytt fett. Det är så att den yttre drivknut blev styv efter jag monterade ihop den.

Blandade ju alla kulor. Dock inte så smart.


1 271 Inlägg
13 augusti 2018
#10
En vild spekulation är att allt har nötts in på ett viss sätt. Nu tog du isär och bytte antagligen plats på kulorna.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Volvo850-92
1 678 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#11
Soulman skrev:
En vild spekulation är att allt har nötts in på ett viss sätt. Nu tog du isär och bytte antagligen plats på kulorna.

Exakt. Så jag bör då byta drivknut helt och hållet ?


Volvo850-92
1 678 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#12
Drivknuten hade gått utav. Den inre är okej.

Bör jag köpa ny drivknut eller komplett drivaxel?


6 143 Inlägg
13 augusti 2018
#13
Hej!
Byt bara drivknuten! Varför byta hela drivaxeln???


Volvo850-92
1 678 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#14
jaka54 skrev:
Hej!
Byt bara drivknuten! Varför byta hela drivaxeln???

Tänkte om inne drivknuten har fått sig några smällar?

Körde ju ca 2 km med lös drivknut. Inte undra på varför det lät i karossen.


6 143 Inlägg
13 augusti 2018
#15
Hej!
Om det fått sig några smällar vet du bäst själv...


Volvo850-92
1 678 Inlägg
13 augusti 2018
Trådstartare
#16
jaka54 skrev:
Hej!
Om det fått sig några smällar vet du bäst själv...

Jag har känt på den och den är rörlig i alla leder, spainsen är OK.

Men det kanske är bäst att jag byter med tanke på att damasken på inne har  lite torrsprickor.



Sök