Mer har hänt! Var tvungen att dubbelkolla att min ecu som satt i vår av rätt modell för härvan som är på väg. Det verkar som så, glad att det var rätt. Hade den haft gula pluggar så hade piskan ej passat ecun. 89+ har med gråa anslutningar och de tidigare har annorlunda pinout.
Dags att börja åter notera grejer. Först ut så kom kittit med stålomspunna slangar till turbon. Kittet var köpt av svensk åf men tyvärr var passformen urbota korkad. Jag fick dremla upp flänsen då hål till hål avståndet ej stämde.
Efter en del slipande så kunde jag tillslut montera dit flänsen och börja fundera på hur resten skulle sitta. Utan att följa någon manual började jag vid det här laget klia mig i huvudet en del.
Efter lite om och men började jag leta i mina bra att ha lådor och hittade då original röret till turbon olja. Det hela blev mycket enklare att montera då man visste var grejerna skulle gå.
Jag letade sedermera reda på CPS och termostathus till motorn och ungefär i detta skede så insåg jag att det är dumt att förhala grejer. Toppen skulle nu lyftas på plats då jag ansåg att jag ej hade mer att göra i cylinderloppen.
Toppen och blocket rengjorde noggrant och i bakgrunden skymtar vi Virre som tar lös brickorna och muttrarna till toppen.
Toppen var man tvungen att hålla en bit upp för att brickorna kolliderade med väggarna då toppen lyfts ner. Så för att få dit alla brickor så fick toppen hållas cirka 5 cm ovanför blocket medan alla brickor lades på plats. Guförbannat tungt att hålla en topp statiskt i luften må jag lova.
Tyvärr blev det en bild tagen med snapchatappen men ja, det där summerar en hel del av dagens fix.
Utöver det som hamnat på bild så är även oljefilterhuset monterat så nu börjar det hela vara nära klart. Nästa gång jag gör något i garaget så ska jag ta remskivan från den andra motorn jag har då denna var i dåligt skick. Men summa summarum så är jag rätt nöjd med vad jag åstadkommit ikväll.
Så länge jag inte kommer på att jag behöver göra några ändringar så återstår det bara att momentdra toppen och avvakta till elsystemet har kommit. Under tiden jag väntar på paket så blir det att fortsätta bygga ihop motorn på stativet.
Jag inte bestämt mig vad jag ska göra imorgon dock. Ledig är jag iallafall. Antingen får brukisen nya länkarmar eller så fortsätter jag med den gamle. Vi får se helt enkelt, nu är jag så trött att jag knappt orkar hålla ögonen öppna så det är dags att avsluta här!